اولین سردبیر مطبوعاتی درکُردستان را می ­توان در نخستین نشریه دوره­ پهلوی اول که در سنندج منتشر شده، جستجو کرد. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، در دوره­ ی قاجار، دو نشریه در کُردستان منتشر شده؛ ناشران آنها از چنان ناموری و آوازه­ای برخوردار بوده ­اند که هرکسی در نشریه آنان کار می ­کرد به خودی خود در سایه­ ی شخصیت علمی و اجتماعی آنها قرار می ­گرفت. بر همین استدلال است که نمی­ توان در نشریات دوره­ی قاجار کُردستان سُراغ سردبیر گرفت. البته، سندی هم در این باره در دست نیست که کسی به این نام و صفت شناخته شده باشد.

اما، در سال 1308 که یک کرمانشاهی علاقه­ مند به کار نشر و چاپ و نشریه به کُردستان آمده بود، سعید دیوان از چهره­ های موجه اجتماعی و فرهنگی وقت کُردستان را چنان که ناصر توانا فرزندش روایت کرده به سردبیری نامه­ ی کُردستان برگزید.

نامه­ ی کُردستان نشریه­ ای منتقد قدرت وقت بوده و به همین دلیل بیش از یک شماره دوام ندارد و مورد غضب طالبان قدرت وقت قرارگرفت. در عین حال، تاریخ ثبت کرده است که سعیددیوان سردبیرنامه­ ی کُردستان بوده است.

سعید دیوان کیست؟

میرزا محمد ملقب به «سعید دیوان» و متخلص به جوهری فرزند میرزا حسین صندوق­دار به سال1259 شمسی در سنندج متولد شده است. پدرش به جهت اینکه جواهر شناس و جواهرفروش بوده است به جواهری شهرت یافته است و اخلاف وی تا به امروز به جواهری معروف ­اند. بابامردوخ روحانی نوشته که «حسرت»هم مدتی تخلص سعید دیوان بوده است.

 جوهری تحصیلات دینی و ادبی خود را در شهر سنندج شروع کرده و خاتمه داده و انسانی با اطلاع در علوم فقه، تاریخ و تفسیر بود. در ادبیات فارسی آگاهی و اطلاعات بیشتری داشت و از قریحه شعر و شاعری برخوردار بود و قصیده را نیکو می ­سرود.

مدتها در اداره آمار و ثبت احوال سنندج و چند شهرستان دیگر انجام وظیفه می­ کرد و در اواخر سال 1328 هجری قمری بازنشسته شد و پس از آن بیشتر اوقات خود را در مصاحبت اهل علم و فضل سپری می­ کرد.

به طریقه نقشبندیه بستگی و پیوستگی داشت و از مریدان حضرت حسام­الدین علی بود. جوهری در 11 تیرماه سال1336 هجری شمسی برابر با سنه­ 1376 هجری قمری درگذشت و در مقبره­  شیخان در مزار خانوادگی به خاک سپرده شد.

*این یادداشت گزیده­ نکاتی از گفتار بلند و چاپ نشده­ی نشریه نامه­ کُردستان است که توسط توفیق رفیعی روزنامه­ نگار کُردستانی تحقیق و تولید و صرفاً در اختیار ایسنا قرار داده شده است. 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.