رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد نوآموز، ۵۶۸ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۳۲۱ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، ۲۶ نفر دارای مشکل جسمی و حرکتی و ۹ نفر ارجاع اتُیسم بودند.

خلیل رنجبر افزود: همچنین از این تعداد نوآموز ارزیابی شده، حدود ۲ هزار نوآموز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حد نصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.

وی یادآور شد: ۱۱ هزار و ۸۲ نوآموز پیش دبستانی نیز از اواخر شهریور تا ۱۵ آذر سال گذشته با مراجعه به ۱۱ پایگاه مقدماتی و تخصصی در هشت شهرستان در بخش اول برنامه سنجش شرکت کرده بودند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: از این تعداد نوآموز پیش دبستانی یک هزار و ۶۵۹ نفر ارجاع هوش، ۵۱۰ نفر ارجاع بینایی، ۲۴۸ نفر ارجاع شنوایی و ۱۵ نفر نیز ارجاع جسمی حرکت داده شدند.

وی گفت: ۹۸ نیروی اجرایی تخصصی در ۱۴ پایگاه سنجش ثابت و سیار در ۱۴ شهرستان سطح استان با ارزیابی شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و معاینات بالینی نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا ۱۵ شهریور بر عهده دارند.

رنجبر افزود: براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانی رشدی هستند و تشخیص به موقع آنان می تواند از بروز و تشدید معلولیت ها در آنها جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: تشخیص به موقع در رفع مشکلات آموزشی این کودکان نیز موثر است ضمن اینکه عدم شناخت به موقع مشکلات آسیب های جبران ناپذیری را در آینده بر جای خواهد گذاشت.

برنامه سنجش برای بیست و پنجمین سال متوالی به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی متناسب با استعداد، تشخیص و جایگزینی آموزش، کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در ۲ مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز در حال اجرا است.

سال گذشته وضعیت سلامت جسمانی ۲۶ هزار و ۵۱۴ نفر مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۴۶۴ نو آموز بدو ورود به دبستان و ۱۰ هزار و ۵۰ نفر نیز نوآموزان پیش دبستانی بودند.

۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.