به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات در دومین نشست کارگروه منطقه ای ثبت جهانی اورامانات با حضور بخشدار، مدیران میراث فرهنگی و فعالین فرهنگی و نویسندگان حوزه فرهنگی اورامانات، تعامل بهینه انسان و طبیعت را از زیباترین جاذبه های منطقه اورامان برشمرد و گفت: مردم منطقه دوستی با طبیعت و حفظ محیط زیست را در تاریخ خود ثبت کرده اند و صنعت و کشاورزی آنان با کم ترین آسیب به طبیعت رشد داشته است.

طالب نیا با بیان اینکه مطالعات گوناگون در حوزه های مردم شناسی، معماری و بافت، باستان شناسی و هوارنشینی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی هورامان انجام شده است، افزود: بانک اطلاعات ابنیه روستایی منطقه اورامانات و نیز نقشه های سه بعدی از بافت های باارزش منطقه تهیه شده و برخی در حال انجام است.

وی بیان کرد: بهترین راه برای ترغیب روستانشینان در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ارایه بسته های تشویقی به مردم است تا بتوانیم فرهنگ استفاده از مصالح بومی را تقویت نماییم.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات استفاده از اعتبارات مشارکتی بنیاد مسکن و دهیاری ها را در پیشبرد برنامه های عمرانی حوزه روستایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: حفظ بافت تاریخی روستاهای منطقه یکی از مهمترین مولفه ها برای ثبت جهانی اورامانات است.

طالب نیا به ثبت ملی روستاهای اورامانات اشاره کرد و افزود: ملی شدن بافت های روستایی در توسعه گردشگری و معرفی این جاذبه ها به مردم کشور بسیار مهم است و می تواند رونق اقتصادی خوبی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

وی اظهار داشت: ثبت جهانی منجر به صدور شناسنامه بین المللی برای اورامانات خواهد شد و گردشگران خارجی را به سمت دیدن این مناطق سوق می دهد.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات با بیان اینکه روستاهای اورامانات محور گردشگری روستایی در استان های کرمانشاه و کردستان است، گفت: وجود 30 روستای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در حوزه فرهنگی اورامانات نشان از آن دارد که اجلاس جهانی گردشگری روستایی 2020 با محوریت اورامانات است که غنای فرهنگی و جهانی می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1222980
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.