مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با توصیه به مردم برای پرهیز از روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع، گفت: پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه های ملی و طبیعی نیازمند مشارکت فعال همه مردم با هدف حفاظت از این سرمایه های ملی است.

سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کردستان، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن گرمای بی‌سابقه، خشکی هوا، رویش گسترده پوشش گیاهی و حجم قابل توجه علفی و خشک آن در عرصه‌های منابع طبیعی رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از سوی همگان ضروری است.

وی تاکید کرد: از آن جایی که بعد از ظهرها وزش باد شدت یافته در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً با رعایت فاصله از درختان اطراف محل، آتش را از گیاهان علوفه ای خشک شده دور کرده و پس از اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

نقشبندی بیان کرد: شهرداری‌ها و دهیاران از آتش زدن زباله‌ها خودداری کرده و در صورت اقدام به این کار با رعایت اقدامات ایمنی، پوشش گیاهی اطراف سایت زباله را به عرض ۱۰ متر از علوفه و گیاهان خشک پاک کنند.

وی ضمن یاد آوری این نکتهطبق بررسی‌های به عمل آمده غالب حریق های حادث شده در جنگل ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات اتفاق می‌افتد،عنوان کرد: دامداران، کشاورزان، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی برای تفریح حضور دارند از روشن کردن آتش در طبیعت به خصوص مناطق حساس جنگلی و مرتعی جدا خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اقدام اشتباه برخی از کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع، ذکر کرد: آتش زدن درختان جنگلی بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات برابر قانون جرم محسوب می‌شود.

نقشبندی بیان کرد: اشیای شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت در هنگام تابش نور خورشید به حالت ذره بین عمل کرده و موجب آتش سوزی شده لذا با جمع آوری زباله های شیشه‌ای و پلاستیکی احتمال به وجود آمدن حریق را کم کنیم.

وی از دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهر و  روستا، بهره برداران و ساکنین محلی درخواست کرد: به محض مشاهده حریق با تماس با تلفن ۱۵۰۴ همکاران کشیک شبانه روزی اطفاء حریق را مطلع کنند و تا زمان رسیدن گشت‌های اطفای حریق منابع طبیعی با توجه به بعد مسافت منطقه، با رعایت نکات ایمنی اقدامات اولیه به وسیله خاک و آب، آتش را خاموش کرده و زغال حاصل از آتش را هم از بین ببرند.

وی ضمن اینکه سامانه تلفنی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی آماده دریافت گزارشات مردمی در زمینه هرگونه تخریب،تصرف،و حریق احتمالی در عرصه های منابع طبیعی است.

 

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.