نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی وضعیت کولبران در گرو فعال شدن امر واردات در مرز سیرانبند است.

محسن بیگلری، در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان اظهار کرد: دو بند از تفاهم نامه منعقد شده با استاندار سلیمانیه در راستای بررسی امور بازارچه سیف سقز و سیرانبند بانه صورت گرفت و مقرر شد که طی دو هفته با دولت مرکزی عراق هماهنگی های لازم صورت گیرد و نتیجه نهایی اعلام شود.

وی افزود: یکی از مصوبات سفری که جناب آقای روحانی طی 4 ماه قبل و اواخر سال 97 به عراق داشت مربوط به بازارچه سیرانبند بانه و سیف سقز بوده است که ما را به ساماندهی این دو مرز خوشبین کرده است و امیدواریم نظر دولت مرکزی عراق نسبت به این موضوع برگردد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در زمینه بازگشایی مرز سیران بند بانه دو امر واردات و جابه جایی مسافر حایز اهمیت است، که متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از این موضوعات در این مرز صورت نمی گیرد و سیرانبند فقط برای صادرات باز است.

وی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت کولبران هم تصریح کرد: ساماندهی وضعیت کولبران در گرو فعال شدن واردات در مرز سیرابند است.

گفتنی است، در فروردین ماه امسال هیئتی متشکل از نمایندگان و مقامات 12 وزارت خانه دولت عراق به منظور بررسی وضعیت و شرایط مرزهای مشترک با ایران، اعلام کرد که گذرگاه مرزی سیران بند بانه شرایط لازم برای تبدیل به مرزی رسمی و بین المللی را دارا نیست، چرا که فاقد تأسیسات زیربنایی برای بخش های اداری، گمرکی و نقل و انتقالات است.

همچنین پیش از این، دولت مرکزی عراق با برقراری تردد مسافر در این مرز نیز مخالفت کرده بود و این در حالی است که مسافری شدن این مرز، بر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با اقلیم کردستان عراق و خدمت رسانی مطلوب به بازرگانان و تجار تاثیر زیادی دارد .

در مرز سیرانبند بانه اکنون صادرات کالا انجام می شود و روزانه بین 150 تا 200 کامیون حامل کالا از این مرز به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.