طی مراسمی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، رئیس کل دادگستری و مدیرکل زندان‌های استان، اندرزگاه جدید و همچنین مجتمع آموزشی، فرهنگی و هنری زندان مرکزی سنندج افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، آیت الله حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در آیین افتتاح این مجموعه، اظهار کرد: در خصوص افرادی که در جامعه به هر دلیلی مرتکب جرم و روانه زندان شده‌اند این وظیفه انسانی و اسلامی ماست که آنها را به مسیر صحیح زندگی بازگردانیم.

وی با اشاره به آیه 32 از سوره مائده که می فرماید «و من احیاها و کانما احیا الناس جمیعا» افزود: بازگرداندن افراد به زندگی سعادتمندانه آنچنان با اهمیت شمرده می‌شود که حتی خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره کرده است که در این راستا زندانبانان نیز با اجرای دقیق رسالت خود می توانند مجری خوبی جهت جاری ساختن دستورات الهی در جامعه باشند.

آیت الله حسینی شاهرودی با تاکید بر «اصلاح فکری و مهارتی» مددجویان در مدت زمان تحمل حبس، گفت: با توجه به افزوده شدن فضاهای جدید فرهنگی و آموزشی به زندان مرکزی سنندج می توان گفت که شرایطی فراهم شده که زندانیان می‌توانند هم از نظر فکری و هم از نظر مهارتی ارتقاء پیدا کرده و به این ترتیب پس از آزادی از زندان برای خود و جامعه مفید واقع شوند.

وی تلاش در جهت «کاهش ورودی‌های زندانها» و همچنین «عدم بازگشت مجدد به زندان» را یک ضرورت دانست و در این خصوص گفت: خوشبختانه با توجه به تغییرات مثبتی که در قانون مجازات اسلامی در حال شکل گرفتن است قطعا در آینده شاهد کاهش ورودی به زندانها خواهیم بود که این مهم تبعات بسیار مثبتی برای جامعه در برخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کردستان نیز در آیین، افزودن این فضاها به زندان را موجب ارتقاء سطح معنوی و علمی مددجویان دانست و بیان کرد: بهبود امکانات و فضای فیزیکی زندان ضمن ارتقاء سطح کمی و کیفی برنامه های اصلاحی و تربیتی، تاثیرپذیری مددجویان از آموزش ها را دوچندان خواهد کرد.

مترقب، ساخت مجموعه آموزشی، فرهنگی و هنری در زندان مرکزی سنندج را مصداق عملی سخن بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «زندانها را به دانشگاه تبدیل کنید» دانست و گفت: بسیار خوشحالیم که امروز و در استان کردستان شاهد تحقق فرمایشات حضرت امام (ره) در حوزه زندانبانی اسلامی هستیم.

مدیرکل زندان های استان کردستان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی مختصر از روند ساخت اندرزگاه و مجتمع آموزشی، فرهنگی و هنری زندان سنندج، مدت زمان ساخت این پروژه را حدود دو سال اعلام کرد و افزود: این مجموعه به مساحت 2220 مترمربع شامل فضای خوابگاهی، نمازخانه، کلاس های آموزشی، کتابخانه، بخش روان درمانی و روان شناختی و صدا و سیمای زندان است.

اسحاق ابراهیمی، فضای جدید خوابگاهی زندان مرکزی سنندج را 1200 مترمربع دانست و گفت: ظرفیت این خوابگاه‌ها بیش از 250 نفر است که هرکدام از آنها دارای امکانات رفاهی مجزا از جمله حمام و سرویس بهداشتی، کتابخانه، هواخوری، امکانات و تجهیزات ورزشی و ... هستند.

وی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه جدید زندان مرکزی سنندج را بیش از هفت هزار جلد اعلام کرد و افزود: فضای اختصاص داده شده به این مجموعه 100 مترمربع مشتمل بر مخزن کتابخانه و سالن مطالعه با ظرفیت 40 نفر است.

مدیرکل زندان های استان کردستان همچنین از فراهم شدن امکان شرکت همزمان 150 نفر از مددجویان در کلاس های آموزش های رسمی و غیررسمی خبر داد و اعلام کرد: با افزوده شدن فضای آموزشی جدید هیچگونه محدودیتی در شرکت دادن مددجویان در کلاس‌های آموزشی مختلف از جمله سوادآموزی، دوره های اول و دوم متوسطه، مهارت های اساسی زندگی و ... را نخواهیم داشت و این خود گام مهمی در جهت توسعه فعالیت های اصلاحی و تربیتی در زندان است.

وی از دیگر فضاهای فرهنگی اضافه شده به زندان طی این ساخت و سازها را نمازخانه و همچنین صدا و سیمای زندان قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمازخانه زندان ظرفیت پذیرش بیش از 275 نمازگزار را دارد و صدا و سیمای زندان نیز شامل استودیوی تلویزیونی، استودیوی رادیویی، پلاتو (بلاک باکس) جهت اجرای فعالیت های تئاتر فعال بوده که در نوع خود و به گفته کارشناسان این حوزه در استان کردستان بی نظیر است.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.