به گزارش ایرنا، بازار تاریخی سنندج از دو قسمت آصف و سنندجی تشکیل شده و قدمت هر دوی آن به دوران صفوی یعنی حدود 300 سال پیش بر می گردد و تعداد واحدهای صنفی قسمت تاریخی آن به 280 مورد می رسد.
با احتساب قسمت های الحاقی در دوره های بعدی به این بازارها تعداد واحدهای صنفی در مجموع به حدود 700 مورد می رسد که بیش از 400 مورد آن به مرور زمان در قسمت های جانبی بازار سنندجی و آصف ایجاد شده و فعالیت می کنند.
تکاپوی مردم و بازاریان در این مناطق باعث شده همواره قلب تپنده سنندج به تپش خود ادامه دهد اما عدم توجه به زیرساخت های ایمنی در آن همانند سوسویی است که برای جریان مرگ در آن رخصت داده می شود.
بازار سنندج که فاقد لوله کشی آب و امکان تعبیه شیر آتش نشانی است شاید اولین نکته غیر ایمنی آن را شامل و سیستم برق رسانی و سیم‌کشی قدیمی و شاید فرسوده آن در داخل مغازه ها دومین عامل تهدید کننده زندگی در این بازار تاریخی 300 ساله است.

** بازاریان باید گام های اول صیانت از بازار را بردارند
بازاریان سنندج یکی از ارکان صیانت از بازار هستند که بی توجهی برخی از آن خود عاملی دیگر تهدید این بازار است که عدم نوسازی تجهیزات سیم کشی، امکانات اولیه اطفای حریق در مغازه ها از جمله کپسول آتش نشانی، عدم بیمه حوادث مغازه ها یا اعلام نکردن ارزش حقیقی اجناس از جمله دلایل این موضوع است.
یکی از کسبه های صنف پارچه سنندج در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مغازه تازه تعمیر است اما تاکنون نسبت به بیمه آن اقدام نکرده ام.
وی در خصوص دلیل بیمه نکردن مغازه اش می گوید: بهانه است اگر بگویم فرصت نمی کنیم اما سهل انگاریست و همواره در ذهنم است تا اقدام کنم.
کسبه دیگری که به گفته خودش 20 سال است در بازار سنندج حضور دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مستاجرم و تاکنون نیز نسبت به تعویض سیم کشی با صاحب مغازه مذاکره نکرده ام؛ در خصوص بیمه نیز مغازه تنها برای اجناس داخل مغازه بیمه نامه دارد.
کاسب 63 ساله دیگری نیز می گوید مغازه ارث پدرم هست و یادم نمی آید که چه وقت سیستم سیم کشی آن را انجام داده اما بخاطر گرانی نه توان تعویض این سیستم را دارم نه بیمه کردن مغازه را اما خودم هم بخاطر اتفاق آتش سوزی بازار تبریز نگرانم.

** آتش در کمین بازارهای تاریخی سنندج
مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری سنندج در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بازار آصف و سنندجی در بررسی های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جز مناطق پرخطر قرار دارند و احتمال بروز حوادث آتش سوزی در آنها در حد بسیار بالا است.
سهیل فضل وزیری اظهار داشت: از این رو کارشناسان این سازمان در قالب دوره های مختلف به واحدهای صنفی پر خطر شهرستان از جمله پاساژها و بازارهای تاریخی به صورت مستمر بازدید کرده و بازاریان را نسبت به خرید و تجهیز و شارژ کپسول های آتش نشانی می کنند.

** زیرساخت های بازهای تاریخی سنندج جوابگوی بحران ها نیست
وی با اشاره به اینکه در محدوده مجاری ورودی بازار شیرآلات آتش نشانی نصب شده است، گفت: این تحهیزات در صورت بروز بحران جوابگوی نیاز آتش نشان ها نیست و احتمال می رود در برخی از موارد نیز مانع از سرعت بخشی در عملیات ها باشد.
مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری سنندج افزود: طول بازار گسترده و عرض آن باریک است و برای رساندن آب به معابر مختلف باید از شلنگ های آتش نشانی با طول بیشتر استفاده کرد که این مساله خود عامل اتلاف وقت طلایی در اطفای حریق می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن کم عرض بودن معابر این بازار موجب شده که خودروهای آتش نشانی نتوانند وارد بازار شوند که به همین خاطر لازم است دستگاه های اجرایی متولی، شیرآلات آتش نشانی را هر چه زودتر در داخل بازار نصب کنند.

** سناریو اطفای حریق بازارهای تاریخی سنندج در دست تدوین است
وی افزود: سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری سنندج در اقدامی دیگر با همکاری اعضای مدیریت بحران در حال برنامه ریزی یک سناریو اطفای حریق است که ماه آینده اجرا می شود.
مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری سنندج اضافه کرد: این سناریو در راستای تنظیم سطح آمادگی هر چه بیشتر دستگاه های خدمات رسان انجام می شود تا در صورت کم و کسری نسبت به رفع چالش های پیش رو، اقدام کرد.
فضل وزیری با اشاره به اینکه در سال گذشته با نماینده دادستانی از محل بازار و سایر پاساژهای پرخطر بازدید به عمل آمد، اظهار داشت: در نتایج این بازدیدها مقرر شد که اتحادیه های صنفی بدون تایید سازمان آتش نشانی اقدام به صدور یا تمدید پروانه کسب اصناف نکند که تاکنون یک مورد نیز برای این منظور به این مدیریت معرفی نشده است.
وی گفت: تاییدیه سازمان آتش نشانی به این منظور است که اصناف مجاب شوند تا در مغازه نسبت به استاندارد سازی و تعبیه تجهیزات اولیه آتش نشانی در مغازه ها اقدام کنند تا در صورت وقوع حریق در اولین فرصت ممکن آتش مهار شود.

** مدیریت بحران به دنبال تجمیع افکار است
معاون عمرانی فرماندار سنندج نیز با اشاره به اینکه بازارهای تاریخی سنندج به عنوان نمادی از هویت و تاریخ این شهر و استان کردستان محسوب می شوند، افزود: مدیریت بحران تاکنون خطرهای بازارهای تاریخی را در قالب مسایل مختلف بررسی کرده و در صدد است با تجمیع افکار اعضا در سریعترین زمان ممکن آن را به نتیجه برساند.
منصور مولانایی افزود: فرمانداری سنندج و مدیریت بحران نیز در این خصوص بر اساس وظایف نظارت عالیه خود اقدام به برگزاری جلسات کرده و سعی می کنند با تقویت انسجام رویه بین دستگاه های متولی مشکلات این بازار به زودی مرتفع شود.

** سیستم برق رسانی داخل مغازه های بازار تاریخی فرسوده است
کارشناس مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این ارتباط گفت: سیستم برق رسانی این بازار از سیم کشی مرکزی بهره می گیرد و حدود چهار سال قبل نیز شرکت برق کابل های انتقال آن را به صورت هوایی انجام داده است.
یدالله زنوری اظهار داشت: سیم کشی داخل برخی از مغازه ها همچنان به صورت قدیمی و فرسوده است و صاحبان یا مستاجران برای تعویض آن اقدامی نکرده اند.
وی از نبود سیستم لوله کشی در این بازار خبر داد و اضافه کرد: بخاطر این مساله هیچ شیر آتش نشانی در داخل بازار نصب نشده اما در مبادی ورودی آن در خیابان ها و کوچه های بازار این شیرها تعبیه شده تا هنگام بروز حوادث احتمالی در سریعترین زمان ممکن نسبت به رفع خطرات آتش سوزی اقدام شود.

** انجام مطالعه طرح جامع مرمتی بازار سنندج
زنوری اضافه کرد: مطالعه طرح جامع مرمتی برای بازار تاریخی سنندج از هفت سال پیش به اتمام رسیده و موضوع آسیب شناسی آن در مورد تهدیدات بازار تاریخی از جمله آسیب های سازه ای، دخل و تصرفات، دفع رطوبت، مقاوم سازی طاق، سبک سازی پشت بام، نبود تجهیزات اطفای حریق و نبود سیستم آب آن نیز بررسی شده است.
وی گفت: در این طرح در خصوص ارتقای سطح ارایه خدمات هنگام بروز حوادث از جمله امکانات و تجهیزات آتش نشانی مورد توجه قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار، طرح جامع مرمتی با همکاری دستگاه های متولی انجام می شود.
زنوری با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز هر قسمت تاریخی این بازار بیش از 20 میلیارد ریال است، افزود: در صورت تخصیص و تامین اعتبار می توان در سه سال کارهای مرمتی این بازار را انجام و به اتمام رساند.
بازار تاریخی سنندج (آصف و سنندجی) به مساحت هشت هزار متر مربع است که طبق بررسی های انجام شده تعداد واحدهای صنفی شاخص در بافت تاریخی 280 مورد است که در صنف های مختلف از جمله پارچه فروشان، کیف و کفش، یراق آلات، خاروبار فروشان، لباس فروش، لوازم بهداشتی و لوازم خانگی فعالیت دارند.
گزارش از حسن حسین زاده
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.