سعدالله رحیمی خواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نسخه خطی به عنوان قدیمی ترین نسخه خطی طب سنتی در استان کردستان شناخته شده و اکنون برای مرمت به تهران ارسال شده است.
وی اضافه کرد: حاشیه های این نسخه خطی از کاغذ ژاپنی است و در زمان مرقوم شدن این نسخه نیز کاغذ آن از ژاپن تهیه و به ایران آورده شده است.
رحیمی خواه افزود: این نسخه خطی با نام علاج الامراض به زبان فارسی گذشته نگاشته شده و تاریخ دقیق آن بدلیل وارد آمدن صدمات زیاد به صفحات آن از بین رفته است ولی کارشناسان از روی نوع کاغذ و شیوه نگارش این نسخه، قدمت آن را اواسط دوران قاجار تخمین زده اند.
وی با بیان اینکه این اثر در سه بخش نگاشته شده که بخش اول شامل کتابت شعر از چند حدیث با خط بسیار زیبا و منحصر بفرد است، یادآور شد: بخش دوم علاج الامراض با محتوای بسیار عالی درطب سنتی است و بخش آخر با یک دعا از قرآن کریم پایان می یابد.
رحیمی خواه با اشاره به اینکه این نسخه بدلیل قدمت و اهمیت زنده نگه داشتن سابقه بسیار طولانی و قدیمی طب سنتی در شهرستان بانه دارای ارزش زیادی است، گفت: این نسخه شناسنامه دار شده و پس از تعمیر و مرمت آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، تحویل مالک اثر داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: شهرستان بانه در گذشته یکی از مراکز طب سنتی بوده و مولوی ها و حکیمان سبدلو از جمله خانواده های بودند که طب سنتی را در این شهر رواج داده اند و این کتاب نیز چند روز پیش از طرف یکی از این خانواده ها تحویل میراث فرهنگی شد.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.