در این گزارش آمده است: هر منطقه ای به فراخور آداب و رسوم، سنت هایی دارد که از گذشته به نسل امروز رسیده که امروز بعضی از این سنت ها فراموش شده و یا کمرنگ شده اند.
ماه رمضان ماه رحمت الهی، بهار قرآن و ماه تقرب به درگاه حضرت حق است که با ظهور اسلام در جوامع اسلامی، مسلمانان یک ماه از سال را به روزه داری و راز و نیاز با معبود ازلی سپری می کنند که این ماه پرخیر و برکت در فرهنگ های مختلف آدان و سنتی به یادگار از گذشته دارد.
ماه رمضان در پیشینیه تاریخی مردم کردستان رسوم خاصی دارد که با گسترش زندگی شهرنشینی بسیاری از سنت های گذشته از بین رفته و یا کمرنگ شده اند.
در این گزارش بعضی از سنت ها و آیین های ماه مبارک رمضان که در گذشته در استان کردستان مرسوم بوده و نشان از فرهنگ مردم این دیار دارد را یادآوری می کنیم با ذکر این نکته که بسیاری از این سنت ها امروز بخاطر تکنولوژی و رشد جوامع انسانی رنگ باخته اند.
مردم سنندج در سال های نه چندان دور که هنوز زندگی ها درگیر تکنولوژی و ماشینی شدن نشده بود، در آخرین روز شعبان خود را به پشت بام خانه ها می رساندند تا هلال ماه را ببینند، بعد از رویت هلال ماه، نقاره چی ها که سه یا چهار نفر دهل زن مشهور بودند با سرنا زدن بر یکی از بلندی های وسط شهر و میدان اصلی مردم را از آمدن ماه رمضان با خبر می کردند.
بعد از آن نوبت شلیک توپ مخصوصی بود که در آن زمان بر تپه کانی کوزله سنندج قرار داشت با شلیک گلوله از این توپ، مردم شهر می فهمیدند که ماه رمضان آمده و اینگونه بود که می دانستند از فردا باید روزه بگیرند و به مهمانی خدا بروند.
بعد از آغاز این ماه پرخیر و برکت سردادن گلبانگ «مرحبا یا شهر الرمضان، مرحبا یا شهر البرکت و الاحسان» از مناره مساجد شهر همراه با قرائت دعا و ذکر و اشعار مختلف در مدح رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) تا پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مساجد و تکایا ادامه داشت.
از شب شانزدهم ماه مبارک رمضان نوای الوداع به جای نوای مرحبا از مساجد طنین انداز می شد و مردم با سر دادن این نوا خود را برای خداحافظی با ماه مهمانی خدا آماده می کردند.
از دیگر رسوم این ماه در کردستان خواندن نمازی است به نام «نماز تراویح». تعداد رکعت های این نماز که بعد از نماز عشا در مساجد به جماعت اقامه می‌شود ثابت نیست و بستگی به امام جماعت دارد اما وجه اشتراک آن فرد بودن این رکعت هاست بدینگونه که در مسجدی که 11 رکعت نماز تراویح خوانده می‌شود نمازگزاران پشت سر امام جماعت 2 رکعت نماز می‌گذارند بعد سلام نماز را داده و دو رکعت دیگر؛ این شیوه تا 2 رکعت پنجم ادامه می‌یابد اما نماز آخر تک رکعتی بوده که به آن «وتر» می‌گویند، در بعضی از مساجد نماز تراویح تا 23 رکعت نیز خوانده می‌شود.
یکی دیگر از آداب و رسوم ما هنگام افطار این بود که هر کسی از هر آنچه در خانه داشت با خود به مسجد می آورد و بعد از اقامه نماز سر سفره می گذاشت و هر کسی از توشه همسایه اش می خورد و به نوعی نمک یکدیگر را می چشیدند و این نمک گیر شدن احترام و عزت را در بین مردم زیاد می کرد که با افسوس فراوان این سنت نیز رنگ باخته است.
مردم کردستان در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز به شب زنده داری و قرائت دعاها و ذکرهای ویژه شب قدر می پردازند و در این 10 روز آخر ماه مبارک، مساجد استان بیشتر از سایر شب ها مملو از جمعیت شده و برنامه های مختلفی از جمله قرائت قرآن، اقامه نماز، سخنرانی، قرائت اشعار مذهبی، پرسش و پاسخ و مولودی خوانی انجام می شود.
زنان کُرد طبق آیین دیرینه شان نوعی نان ویژه و محلی برای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می پزند که به آن کولیره می گویند، بعد از پخت، آن را بین همسایگان و اهالی محل تقسیم می کنند که البته هنوز این آیین در بخشی از مناطق وجود دارد.

** مراسم آشتی‌کنان در سنندج
یکی از سنت‌های حسنه مردم شهر سنندج در استان کردستان پیش از آغاز ماه مبارک رمضان برگزاری مراسم آشتی‌کنان است که در آستانه این ماه برگزار می‌شد به این ترتیب است که ریش سفیدان هر محله بنا بر رسمی کهن، افرادی را که در محله با هم کدورت دارند را به خانه خود دعوت می‌کنند.
کسانی که با هم کدورت دارند بدون آنکه از دعوت همدیگر اطلاع داشته باشند برای نوشیدن چای به خانه ریش سفید محل دعوت می‌شوند و پس از اطلاع از موضوع به احترام بزرگترهایی که در آنجا حضور دارند با هم روبوسی کرده، آشتی می‌کنند و کدورت‌ها را کنار می‌گذارند.

**سفره های رنگین افطاری در سقز
از گذشته‌های دور تاکنون ساکنان شهر سقز در استان کردستان با دعوت از همسایگان و فامیل در ماه رمضان سفره‌های رنگین افطاری پهن کرده و تلاش می‌کنند در این کار از همدیگر پیشی بگیرند.
زنان سقزی با تدارک گسترده برای این ماه مبارک در ساعات مختلف روز با پخت غذاهای سالم و مقوی حال و هوای خاصی به ماه رمضان در این شهر می‌بخشند.
پخت نان‌های محلی با نام‌های «برساق» و «نان تاوه‌ای» از دیگر رسوم مردم سقز در ماه مبارک رمضان است.

** رونق محافل قرآنی قصه گویی برای کودکان در قروه
مردم شهرستان قروه به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر از فیوضات ماه رمضان محافل انس با قرآن را هر سال پر رنگ‌تر از دیگر مناطق کردستان برگزار می‌کنند.
کلاس‌های قرآنی در قروه با حضور اساتید قرآن، مبلغان دینی و مردم روزه‌دار در ماه رمضان و در تمام مساجد، تکایا و حسینیه‌های این شهر برپا است.
بازگو کردن قصه‌های قرآنی برای کودکان در قروه یکی دیگر از آیین‌های مردم این گوشه از کردستان در ماه رمضان است.
بزرگترها در هر خانواده هر روز قبل از افطار یک حدیث و یک حکایت برای کودکان و نوجوانان تعریف می‌کنند و این رسم از گذشته‌های دور در میان مردم این دیار مرسوم بوده است.

**دعاخوانی هنگام سحر ریش سفیدان در بیجار
مردم مسلمان شیعه و سنی که در روستاهای منطقه بیجار زندگی می‌کنند همانند مردمان دیگر مناطق کردستان آداب و رسوم ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان دارند.
دعا خوانی هنگام سحر توسط ریش سفیدان از آیین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در منطقه بیجار است و در روستاهای این منطقه بر اساس سنت دیرینه هنگام سحر صدای دعاخوانی ریش سفیدان به گوش می‌رسد که با خواندن ادعیه ویژه ایی اقدام به بیدار کردن مردم می‌کنند.
در آیین دعاخوانی، ریش سفیدان پیش از آغاز سحر از خواب بیدار شده و با رفتن به پشت بام منازل خود با صدای بلند دعا خوانده و با این کار مردم را از فرا رسیدن سحر آگاه می‌کنند.

** کامیاران نماد بارز وحدت شیعه و سنی در ماه رمضان
اهالی روستاهای منطقه کامیاران همچون دیگر برادران و خواهران دینی خود ماه مبارک رمضان را برترین ماه سال دانسته و مساجد در ایام رمضان مملو از اقشار مختلف مردم است.
اهالی این منطقه را مسلمانان شافعی مذهب تشکیل داده است که در کنار هم به برپایی آیین‌های ویژه ماه رمضان می‌پردازند.
نکته قابل توجه در این مناطق عشق و ارادت ویژه اهل سنت به اهل بیت رسول الله(ص) بویژه امیر المؤمنین علی(ع) است که در همین راستا نیز تکایایی برای ابراز ارادت ویژه به حضرت علی(ع) و خاندان رسول الله(ص) توسط خود مردم ساخته و مراسم ها در آنها برگزار می شود.
هر سال صدها هزار زائر از مناطق مختلف کردستان به مناطق مذهبی و برای حضور در مناسک و آیین‌های دراویش قادریه به روستاهای این منطقه مسافرت می‌کنند.

** چیشتی مجیور آئین ویژه مردم دیواندره در عید فطر
در منطقه دیواندره استان کردستان نیز با حلول ماه رمضان آداب و سنن ویژه ای برپا می‌شود که از جمله می‌توان به پیشقدم شدن ریش سفیدان روستاها برای حلالیت ‌طلبی از دیگر اهالی و رفع کدورت‌ها، ادعیه خوانی و برپایی نماز تراویح و نماز وتر در شب های این ماه مبارک اشاره کرد.
یکی دیگر از آداب و سنت های ویژه منطقه دیواندره چیشتی مجیور است که این سنت حسنه همواره در طول تاریخ پرافتخار مسلمانان این منطقه وجود داشته است.
چیشتی مجیور بدین معناست که مردم در روز عید فطر هر کدام غذاهایی را که برای این روز مبارک تهیه کرده‌اند به مسجد محل آورده و پس از کنار هم گذاشتن غذاها تمام آن را با هم مخلوط کرده و هر فردی برای تبرک مقداری از غذاهای موجود را به خانه می‌برد.

** برپایی مهمانی‌های افطار در مریوان
خانواده‌ها در مریوان هفته‌ها قبل از شروع ماه رمضان خرید مایحتاج و کالاهای ضروری خود را آغاز می‌کنند تا در این ماه به نحو مطلوب از مهمانان پذیرایی کنند.
برپایی مهمانی‌های افطار در این ماه در منطقه مریوان از رونق خاصی برخوردار است و مردم در این ماه دوستان و آشنایان را به افطار دعوت می‌کنند.
در گذشته انواع نان و کلوچه توسط بانوان پخته شده و برای افطار کردن روزه‌داران در مساجد توزیع می‌شد و این کار کم و بیش در روستاهای منطقه انجام می‌شود.

** کولیره‌های به نخ کشیده شده در بانه
مردم بانه و روستاهای اطراف آن نیز طبق یک رسم دیرین نوعی نان ویژه و محلی برای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می‌پزند که به آن «کولیره» می‌گویند.
مردم بانه بر اساس یک رسم دیرین، کولیره‌های کوچکی می پزند و پنج یا 6 قرص از این کولیره‌ها را به نخ کشیده و در انبار آرد یا برنج شان قرار می‌دهند به این امید که خیر و برکت ماه رمضان به دارایی آنها برسد.
به این ترتیب هر رشته کولیره یک سال در انبار می‌ماند و سال بعد، با کولیره‌های جدید جایگزین می‌شود.

** خوراک ویژه دهگلانی‌ها در روز اول رمضان
در روستاهای منطقه دهگلان رسم است که خانواده‌ها در روز 29 و 30 شعبان نوعی از نان‌های محلی به نام کولیره ناسکه درست کرده و به عنوان هدیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن رمضان برای همدیگر می‌فرستند.
رقابت در میان زنان برای ظرافت و خوش طعم کردن این نان‌ها که با نوعی گیاه به نام کاخلی رنگ زردی به آنها داده می شود، بسیار زیاد است.
دهگلانی‌ها به این خاطر که در نخستین روز رمضان که بدن شان آمادگی کافی ندارد، گرسنگی به آنها فشار نیاورد، رسم دارند که در نخستین سحری خود که به آن پارشیو می‌گویند کولیره ناسکه صرف کنند.
منبع زریوار خبر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.