به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرام نصراللهی زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داده ها و اطلاعات آماری مهمترین ابزار برنامه ریزی و تصمیم گیری است و درک و تفسیر صحیح آمار و داده ها موجب اثربخشی و کارآمدی آن در کمک به برنامه ریزی، ارتقای سواد آماری جامعه و ارائه اطلاعات صحیح توسط پاسخگویان (نمونه های جامعه آماری) و در نهایت ارتقای کیفیت اطلاعات جمع آوری شده و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در ماه های اخیر همزمان با افزایش شاخص قیمت ها در سطح کشور از جمله استان کردستان شاهد تحلیل ها و اظهار نظراتی بوده ایم، افزود: برخی از این اظهار نظرها غیر کارشناسانه بوده و شائبه استفاده ابزاری برای اهداف خاصی را به اذهان متبادر می کند.
نصرالهی زاده اضافه کرد: برخورد غیر کارشناسانه با مقوله های فنی و علمی با هر قصد و نیتی صورت گیرد نتیجه آن مشوش کردن اذهان عمومی و ایجاد اثرات زیانبار اجتماعی خواهد بود.
وی گفت: در این مدت و واقعیت ها و بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که متوسط قیمت بیشتر اقلام بویژه کالاهای اساسی که مورد مصرف همه مردم است در استان کردستان در حد متوسط کشور و یا پایین تر از بسیاری استان های دیگر است.
نصرالهی زاده درباره این مساله یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان همزمان با کل کشور به صورت ماهانه و با استفاده از استانداردهای بین المللی، برآوردی از کلیدی ترین شاخص اقتصادی یعنی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار (CPI) را ارائه می کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: در همین زمینه هر ماه به بیش از سه هزار و 100 کارگاه ارائه دهنده کالا و خدمات شهری و روستایی مراجعه و قیمت بیش از 12 هزار نمونه اخذ و با استفاده از آن عدد شاخص محاسبه می شود.
نصراللهی زاده تاکید کرد: شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) کمیتی است که متوسط تغیرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را نسبت به یک زمان مشخص اندازه گیری می کند و از جمله کاربردهای آن می توان استفاده از آنها در ارزیابی ها و برنامه ریزی های کلان در رفاه اجتماعی، تعیین قراردادهای دو جانبه و دعاوی حقوقی مانند تعدیل مهریه، دعاوی مربوط به چک و دیون معوقه و تعدیل حقوق و دستمزد اشاره کرد.
وی اظهار داشت: شاخص قیمت مبنای محاسبه بیشتر شاخص های این حوزه از جمله نرخ تورم بوده و در واقع درصد تغییرات این شاخص نرخ تورم نامیده می شود.
نصراللهی زاده یادآور شد: برای مقایسه پذیر بودن محاسبات دوره های زمانی با یکدیگر، باید سبد ثابتی از کالاها و خدمات مصرفی که براساس هزینه زندگی واقعی مردم معرف سطح و الگوی مصرف آنان است مبنای محاسبه و مقایسه قرار گیرد.
وی افزود: این سبد کالاها و خدمات برای هر استان و براساس اطلاعات واقعی هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی آن استان تهیه و وزن هر کالا و خدمت (درصد تاثیر آن کالا یا خدمت در سبد خانوار) تعیین شده ضمن اینکه برای درست و صحیح بودن داده ها، قیمت اقلام این سبد از خرده فروشی های ثابت اخذ و جمع آوری می شود.
نصراللهی زاده گفت: اطلاعات موجود نشان از افزایش شاخص قیمت ها در سطح کشور داشته و این افزایش در مقاطعی از زمان شتاب بیشتری به خود گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: با توجه به مطرح شدن تورم نقطه به نقطه که در واقع درصد تغییرات شاخص ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل را شامل می شود می توان موضوع بحث را در بازه زمانی سال 1397 و سال قبل از آن یعنی سال 1396 متمرکز کرد.
وی در این باره توضیح داد شاخص قیمت مصرف کننده در هر سال افزایش داشته اما در سال 97 شیب افزایش آن بیشتر از سال 96 بود بویژه در 6 ماهه دوم سال 97 این افزایش رشد بیشتری داشته است.
نصراللهی زاده تاکید کرد: استان کردستان نیز افزایش عدد شاخص را تجربه کرده ولی این افزایش در سال 96 برای استان بسیار کمتر بود، یعنی در مقایسه با استان های دیگر در رده متوسط به پایین قرار دارد بطوریکه در سال 1396 کردستان در جایگاه 24 کشور نسبت به سایر استان ها قرار گرفته است.
وی درباره محاسبه تورم نقطه به نقطه هم گفت: چون مقایسه ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است، لذا عدد شاخص در سال قبل نیز همانند عدد شاخص در ماه جاری اهمیت بالایی دارد و پایین بودن عدد شاخص استان در سال 1396 منجر به عدد بالای تورم نقطه به نقطه می شود به عبارت دیگر میزان رشد شاخص ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته که همان تورم نقطه به نقطه است با عدد شاخص که میانگین موزون قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهاست تفاوت داشته و به عدد شاخص در هر دو ماه مورد بحث بستگی دارد.
وی در این باره با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال اگر قیمت کالا یا خدمتی در استان کردستان از 20 هزار ریال در مهر ماه سال 1396 به 30 هزار ریال در مهر ماه سال 1397 تغییر یافته و همان کالا یا خدمت در استان تهران از 25 هزار ریال در مهر ماه سال به 1396 به 30 هزار ریال در مهر ماه سال 1397 تغیر یافته باشد، تورم نقطه به نقطه آن کالا یا خدمت برای استان کردستان 50درصد و برای استان تهران 20 درصد بوده در حالیکه قیمت در هر دو استان در مهر ماه 1397 برابر است.
نصراللهی زاده تاکید کرد: تورم نقطه به نقطه به هیچ عنوان به تنهایی بیانگر گران بودن قیمت کالا و خدمات در یک استان خاص نسبت به استان های دیگر نیست بلکه روند افزایش قیمت ها را در یک استان در یک مقطع خاص نسبت به مقطع مشابه سال قبل همان استان را نشان می دهد و نشان دهنده گرانتر بودن قیمت اقلام نسبت به سایر استان ها نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: یافته های مرکز آمار ایران نشان می دهد با وجود بالا بودن تورم نقطه به نقطه استان کردستان، قیمت اغلب کالاها و خدمات مورد محاسبه در استان کردستان همچنان در حد میانگن کشور و حتی پایین تر از آن است.
وی افزود: در همین زمنیه متوسط قیمت اقلام منتخب خوراکی که شامل 24 قلم کالای اساسی مورد مصرف عمومی مردم است، مورد بررسی قرار گرفته و قیمت آنها در استان کردستان با سایر استان ها و میانگین کشور مقایسه شده است.
نمودار چند قلم کالای اساسی در این زمینه نشان می دهد که تورم در کردستان نه تنها بالاتر از دیگر مناطق نیست که کمتر است، برخی از این نمودارها را در قالب فایل تصویری این خبر می توانید مشاهده کنید.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.