نادر بزرگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد در اجرای طرح حفاظت مشارکتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با هدف کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم جنگلی جهت مصرف تامین آب گرم به بهره برداران روستایی شهرستان های مریوان، بانه، کامیاران، سروآباد و دیواندره واگذار شد.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های استراتژیک سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور است، افزود: این طرح به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است.
برزگر اضافه کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان؛ این تعداد آبگرمکن خورشیدی را به صورت رایگان در اختیار خانوار‌های روستایی قرار داده که همکاری و مشارکت ویژه ای در جلوگیری از تخریب و تصرف و اطفای حریق و طرح‌های احیایی مشارکتی داشته اند.
رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: 38 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به اهالی روستای عیسولی مریوان، 29 دستگاه به اهالی روستاهای کوله بز، دول ارزن، دارینه، گرماب، نیروان و اد پرویشکانی از توابع شهرستان بانه، 10 دستگاه در روستای سرخه توت کامیاران، 10 دستگاه در روستای کلجی سروآباد و سه دستگاه برای تامین آبگرم مصرفی مدارس روستاهای هزار کانیان، مودی و آب باره شهرستان دیواندره داده شده است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.
20 درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) است که در هر هکتار از مراتع درجه یک سالانه بیش از 450 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) هستند.
در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می کنند.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.