به گزارش خبرنگار ایرنا، اعتیاد به مواد مخدر تا حدودی پدیده نوظهوری است که شاید بیش از 150 سال از عمر آن نمی گذرد، هر چند گفته می شود مصرف مواد مخدر و حتی عادت و نیز استعمال تفننی آن تاریخی طولانی دارد اما از قرن نوزدهم به بعد است که به سبب تاثیر فراوان بر جنبه های متفاوت زندگی اجتماعی انسان‌ها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
هر گاه اسم اعتیاد به گوش می رسد در ذهن بسیاری از مخاطبان، تصویر یک مرد معتاد تداعی می شود در حالیکه در سال های اخیر تعداد بانوان گرفتار مواد مخدر نیز افزایش یافته و شاید به گونه ای اعتیاد به سمت زنانه شدن پیش می رود.
در این میان ورود انواع مخدرهای جدید صنعتی و در دسترس بودن آن، افزایش ناهنجاری های اجتماعی و شکستن قبح بسیاری از مسایل در زمینه زنانه شدن این بلای خانمانسوز تاثیرگذار بوده است.
طبق آمار رسمی سازمان بهزیستی در حال حاضر 10 درصد زنان کشور به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند و این پدیده در کردستان نیز به میزان کمتری وجود دارد اما بدلیل آسیب پذیرتر بودن زنان و جو حاکم بر جامعه، خطرات آن بیشتر از اعتیاد در مردان است.
اهمیت این موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج را بر آن داشت که میزگردی با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، معاون پیشگیری بهزیستی و کارشناس ارشد مشاوره خانواده برگزار کرده و در سه محور، دلایل افزایش اعتیاد بانوان، آسیب های ناشی از آن و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد زنان را واکاوی کند.

** آمار اعتیاد بانوان به مواد مخدر کمتر از مردان است
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در این میزگرد گفت: بحث اعتیاد یکی از مسایل و مشکلات مهم جهانی است و با توجه به داشتن گردش مالی و تبعات و آسیب هایی که با آن مرتبط است بسیار مورد توجه قرار دارد.
فرانک قدسی افزود: از نظر مجامع جهانی اعتیاد یک نوع مسمومیت حاد و یا مزمن است و این مسمومیت می تواند بدلیل استعمال مواد طبیعی یا به صورت سنتی و صنعتی باشد.
وی اظهار داشت: شروع اعتیاد معمولا با توجه به نیازی است که فرد در خود مشاهده کرده و این نیاز روز به روز گسترده تر و متنوع تر می شود، بنابراین طلب نیاز به سمت مواد بیشتر خواهد شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان یادآور شد: آمارها و ارقامی که در مورد اعتیاد به مواد مخدر در میان بانوان و آقایان وجود دارد از منظرهای مختلف متفاوت است اما با تحقیقاتی که در استان و کشور انجام شده، میزان آلودگی بانوان به مواد مخدر نسبت به مردان خیلی کم و شاید 95 به پنج باشد.
وی با بیان اینکه این آمار کلی بوده و ممکن است در استان های کشور متفاوت باشد، اضافه کرد: برآوردهای آماری و شواهد نشان می دهد بدلایلی بانوان متاهل نسبت به دختران مجرد بیشتر در دام اعتیاد می افتند.
قدسی اظهار داشت: دختران مجرد بدلیل انتخاب های متعددی که برای آینده دارند و با پدر و مادر و سایر اعضای خانواده زندگی می کنند علاوه بر اینکه با محدودیت هایی مواجه هستند گرایش کمتری نسبت به مواد دارند البته این بدان معنا نیست که در میان بانوان آلوده به مواد فرد مجرد وجود ندارد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گفت: خانمی که در زندگی خانوادگی دچار شکست شده بدلیل ناکامی هایی که داشته و آسیب های روحی و روانی که دیده است خود به خود زمینه برای گرایش او به مواد مخدر فراهم می شود.
قدسی یادآور شد: نارضایتی از زندگی، روابط نامشروع، ورود به گروه ها و باندهای دوستانه و کشیدن سیگار و قلیان در میان زنان و دختران از دیگر مواردی است که می تواند زمینه ورود این قشر به مواد مخدر را فراهم کند.
وی اضافه کرد: در جامعه سیگار جزو مواد مخدر به حساب نمی آید در حالیکه سیگار اعتیاد آور است و در بررسی هایی که انجام شده بیشتر افرادی که معتاد هستند شروع شان با سیگار بوده است.
قدسی افزود: در بررسی هایی که انجام شده، بسیاری از زنان و دخترانی که به سیگار و قلیان روی آورده اند این کار را دلیل بر متشخص و امروزی بودن خود عنوان کرده و حتی تعدادی برای راهیابی به گروه های دوستانه به این مساله روی آورده اند.
وی گفت: از نظر اجتماعی نیز بیکاری و فقر فرهنگی و اقتصادی می تواند عاملی برای ورود افراد و حتی بانوان به سمت مواد مخدر باشد و اگر سازمان ها و دستگاه های اجرایی در ساز و کارهای خود معضل بیکاری را برای جوانان حل کنند بطور طبیعی بخش عمده ای از مسایل حاشیه ای از جمله اعتیاد نیز حل می شود.

** 6 درصد زنان در کردستان معتاد هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان می گوید: 10 درصد زنان در کشور و 6 درصد در کردستان اعتیاد دارند ضمن اینکه 60 درصد اعتیاد در بانوان به پیشنهاد همسران است.
سلمان حریری یادآور شد: اولین عامل اعتیاد در استان در نوجوانان تفریح و کنجکاوی و در زنان اغلب اعتیاد مردان است به این معنا که مرد معتاد برای اینکه مورد اعتراض همسر واقع نشود با روش های گوناگون از جمله مصرف قرص، زن را معتاد و به مواد مخدر آلوده می کند.
وی افسردگی و نبود نشاط اجتماعی را یکی از دلایل اصلی اعتیاد در میان زنان دانست و اضافه کرد: آلوده شدن به اعتیاد مربوط به چهار حوزه فردی، خانواده، دوستان و اجتماع است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه در آیتم اعتیاد فردی، اولین عامل برای آلوده شدن کنجکاوی، دوم کسب لذت و تفریح و در نهایت مشکلات روحی و روانی است، افزود: سیستم آموزشی کشورمان نیز استرس و اضطراب زیادی به دانش آموز و دانشجو وارد می کند و این هم در اعتیاد تاثیر زیادی دارد.
حریری شکست های عاطفی را موجب استرس، افسردگی و روی آوردن به مصرف مواد مخدر دانست و اظهار داشت: از آنجایی که مصرف شیشه لذت کاذبی به فرد می دهد تمایل زنان افسرده به مصرف آن افزایش یافته است.
وی به تخریب یک میلیون سلول مغز در اثر یک بار مصرف شیشه اشاره کرد و گفت: مصرف شیشه بسیار اعتیادآور است و زنان در صورت اعتیاد بخاطر تامین هزینه های آن حاضرند بدن و جسم شان را در اختیار دیگران قرار دهند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: مصرف قرص یا مواد مخدر برای لاغری و زیبایی و تخریب هیجانات، طلاق عاطفی و جنسی، مصرف ترامادول برای شب بیداری در دوران امتحانات توسط برخی دانش آموزان و دانشجویان و حضور در پارتی های شبانه از جمله دلایل کشیده شدن بانوان به اعتیاد است.
حریری مهمترین بنیان پیشگیری از اعتیاد و آلودگی به آن را خانواده اعلام کرد و افزود: آسانی دسترسی به مواد مخدر در اجتماع، مدگرایی (مثل مصرف گل)، کمبود مراکز مشاوره، فقر، تورم و بیکاری زمینه را برای اعتیاد بویژه در بانوان افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه فرزندان (دختر) طلاق نیز در معرض آسیب هستند، یادآور شد: زنانی هم که آلوده شده اند بدلیل وجود خانه های تیمی و دسترسی آنان به مواد مخدر، به کمپ های ترک اعتیاد و سرپناه شبانه مراجعه نمی کنند که این خود به افزایش آلودگی آنان و عدم رهایی از اعتیاد کمک می کند.

** حدود 90 درصد بانوان، اعتیاد را از سیگار آغاز کرده اند
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج نیز اظهار داشت: هر چند میزان شیوع اعتیاد در خانم ها کم است اما سیر سرعت وابستگی آنان به مواد مخدر بیشتر و قطعا تبعات آن نیز خطرناک تر است.
عطاالله شاکریان با بیان اینکه داده ها و آمارهای مربوط به زنان معتاد چندان واقعی نیست، افزود: اعتیاد حدود 83 تا 90 درصد بانوان از کشیدن قلیان و سیگار آغاز شده است.
وی به انجام تحقیق روی 13 بانوی معتاد 25 تا 35 ساله اشاره کرد و گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که اصرار همسران یکی از عوامل اصلی اعتیاد آنان بوده است.
کارشناس ارشد مشاور خانواده، خشم و عصبانیت، طلاق، تجاوز جنسی، کمال طلبی، مشکلات شغلی، شکست عاطفی و مرگ والدین را از دیگر دلایل کشیده شدن بانوان به سمت اعتیاد دانست.
شاکریان با بیان اینکه اختلال های روانی، تنهایی و اضطراب از دیگر عوامل ترغیب بانوان به مصرف مواد مخدر است، اضافه کرد: رهایی از مشکلات عاطفی، کسب لذت، وجود استرس، نبود امید به آینده و زندگی و دسترسی آسان به مواد مخدر، بر افزایش گرایش افراد از جمله بانوان به سمت اعتیاد موثر است.
وی گفت: بسیاری از بانوان بدلیل وجود استرس و مشکلاتی که ممکن است در جامعه دچار آن شوند، جرات مراجعه به مراکز مشاوره را ندارند که همین موضوع خود عاملی در افزایش اعتیاد است.

** آمار دقیقی از زنان آلوده به مواد مخدر وجود ندارد
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان نیز در این میزگرد روی آوردن زنان به سمت مصرف مواد مخدر را یکی از معضلات جدی در جامعه دانست و گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد زنانی که به دام این بلای خانماسوز دچار شده اند در استان و حتی کشور وجود ندارد.
باقر کرمی افزود: براساس نظرسنجی ها و بررسی های انجام شده در کردستان و کشور اولین انگیزه مصرف مواد مخدر و روی آوری بانوان به سمت این بلای خانمانسوز، تفریح، فرار از مشکلات، دیده شدن و بیکاری است.
وی اظهار داشت: طبق آخرین بررسی ها شیوع شناسی مصرف مواد مخدر که در سال 95 در کشور و استان کردستان نیز انجام شد وضعیت آسیب اعتیاد در جامعه به گونه ای بود که رهبر معظم انقلاب وارد عمل شدند و نسبت به این موضوع هشدار دادند.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان با بیان اینکه در زمینه انجام این طرح این استان در ردیف سه استان برتری بود که مردم بیشترین همکاری را داشتند، یادآور شد: براساس نتایج این شیوع شناسی شیوع مصرف سیگار در طول عمر در استان کردستان 24 درصد بود ضمن اینکه در هفته گذشته 18 درصد اعلام شده است.
کرمی میانگین سن شروع مصرف سیگار در استان براساس این شیوع شناسی را 19 سالگی اعلام کرد و افزود: شیوع مصرف قلیان در طول عمر در استان 20 درصد و در هفته گذشته 4.8 درصد اعلام شده است.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان تاکید کرد: در این شیوع شناسی تعداد زنان مصرف کننده در استان کردستان 1.1 دهم درصد بوده است.

** زنانه شدن اعتیاد شاکله خانواده را دچار آسیب می کند
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به آسیب های ناشی از اعتیاد بانوان گفت: اعتیاد بانوان علاوه بر اثرات مخربی که بر روی جسم و روح و روان فرد دارد، بدلیل نقشی که زن در خانواده بر عهده دارد خطرناک تر از مردان بوده و شاکله خانواده را دچار آسیب می کند.
قدسی افزود: افزایش ناراحتی های مختلف همانند افسردگی و اضطراب، انزوا، کاهش امید به زندگی، دور شدن از جامعه و ناکارآمدی فرد از جمله آسیب هایی است که یک زن آلوده به مواد مخدر به آن دچار می شود.
وی اظهار داشت: وجود یک فرد معتاد اعم از پدر، همسر و یا برادر در خانواده، نداشتن حامی و پشتیبان در زندگی، طرد شدن از جامعه بدلیل دادن برخی برچسب ها می تواند زمینه گرایش یک زن یا دختر را به سمت مصرف مواد مخدر فراهم کند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اضافه کرد: برخی از صاحبنظران عقیده دارند در حال حاضر چیزی که بعد از مواد خوراکی آسان بدست می آید مواد مخدر است که در انواع مختلف وجود دارد به گونه ای که حتی یک قرص کوچک، آدامس و پودری که با آب قاطی می شود، می تواند مخدر باشد.
قدسی گفت: اعتیاد خود دارای پیچیدگی های زیادی است، حال اینکه امروزه تغییر نوع مواد مخدر نیز موجب شده کنترل فرزندان (دختر یا پسر) توسط والدین در این زمینه بسیار سخت باشد.
وی ریشه بسیاری از مسایل، مشکلات و آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را اعتیاد دانست و افزود: به هر طریقی که بخواهیم آسیبی از آسیب های موجود در جامعه را کاهش دهیم در نقطه ای به بحث اعتیاد برخورد خواهیم کرد.
قدسی یادآور شد: برای درمان و کاهش معضل اعتیاد در جامعه لازم است آسیب های دیگری درمان شود تا بتوان در این زمینه نیز کاری اساسی انجام داد البته بهترین کار در واقع پیشگیری است و باید تلاش شود به جای صرف هزینه و وقت در زمینه درمان و یا کاهش، ساز و کارهایی برای پیشگیری فراهم کرد.

** اعتیاد زنان، فساد اخلاقی را در جامعه افزایش می دهد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: از جمله آسیب های ناشی از اعتیاد زنان انتقال بیماری ایدز، هپاتیت و بیماری های عفونی، فساد اخلاقی، طلاق، خودکشی، افزایش پدیده فرار دختران و گسترش خانه های تیمی است.
حریری با بیان اینکه نوزادانی که از مادران معتاد به دنیا می آیند بالقوه اعتیاد دارند، اضافه کرد: بروز فساد و اختلال روانی در فرزندان از دیگر آسیب ها و خطرات اعتیاد در زنان است ضمن اینکه این معضل سبب تن فروشی، اعتیاد جنسی، ازدواج های ناموفق و تکدی گری در میان بانوان می شود.
وی با بیان اینکه حدود 80 درصد زنان معتاد مرتکب سرقت می شوند، افزود: از بین رفتن اعتماد در جامعه، از دست دادن شغل و ضربه اقتصادی به کشور را می توان از عواقب و آسیب های ناشی از اعتیاد در جامعه دانست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان یادآور شد: براساس برآوردها روزانه 6 میلیارد ریال و سالیانه 2 هزار و 100 میلیارد ریال مواد مخدر در استان مصرف می شود.

** فاصله اولین تجربه استفاده از مواد مخدر تا تزریق در زنان 2 سال است
دکترای تخصصی تعلیم و تربیت، بانوان را در زمینه اعتیاد آسیب پذیرتر از مردان دانست و افزود: فاصله اولین تجربه مصرف مواد مخدر تا تزریق در زنان 2 سال و این عدد در مردان حدود هشت سال است که نشان از سرعت پیشرفت اعتیاد در زنان دارد.
شاکریان با اشاره به اینکه مشکلات روانی و افسردگی در بروز اعتیاد زنان بسیار تاثیر گذار است، یادآور شد: انحراف های جنسی، ایدز و افزایش خانه های مجردی از جمله آسیب های ناشی از افزایش اعتیاد در میان بانوان است.
وی اظهار داشت: زنی که معتاد می شود بسیاری از فرصت های شغلی، خانوادگی و تحصیلی را از دست می دهد و در جامعه نیز این زنان راحت تر مورد بدرفتاری و سوء استفاده قرار می گیرند ضمن اینکه بیماری های مقاربتی نیز بیشتر بروز می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج یکی از مسایل آسیب زا را در جامعه عدم توجه به تربیت درونی دانست و افزود: تا زمانی که در تربیت نسل کم سن و سال اصولی و درونی کار نکنیم در مبارزه با اعتیاد موفق نخواهیم شد.
شاکریان با اشاره به اینکه در روانشناسی سلامت دانش کافی نبوده و باور مهم است، اضافه کرد: باید در کنار آموزش، باور مضر بودن اعتیاد در بین دانش آموزان نهادینه شود تا مانع از گسترش این پدیده در جامعه شد.

** آسیب اعتیاد یک زن با 100 مرد برابری می کند
معاون پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: آسیبی که یک زن معتاد می تواند بر پیکره جامعه وارد کند به مراتب بیشتر از 100 مرد معتاد است و هنوز در جامعه ما اعتیاد بانوان تابو است و خانواده نیز به دلایل خاص (حفظ آبرو) اقدامی برای ترک آنها انجام نمی دهد.
کرمی افزود: بسیاری از خانواده ها تا وقتی که فرزندشان به مرحله آخر نرسد اقدامی برای نجات وی انجام نمی دهند کما اینکه اگر زودتر اقدام کنند قطعا شانس درمان بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به وجود یک کمپ ترک اعتیاد مخصوص بانوان در استان اظهار داشت: سال گذشته 93 نفر از زنان معتاد در این کمپ پذیرش شدند که 54 نفر از این تعداد در ردیف سنی 18 تا 35 سال و 39 نفر نیز در ردیف سنی 35 تا 55 سال بودند.
کرمی با بیان اینکه بیشترین آمار زنان معتاد پذیرش شده در کمپ بانوان به ترتیب مربوط به شهرستان های قروه، سقز و سنندج بود، یادآور شد: بانوان بدلایلی تمایل چندانی به حضور در کمپ ندارند و معتادانی که در کمپ بانوان حضور دارند تقریبا به آخر خط رسیده و حتی از خانه های تیمی نیز رانده شده اند.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: پذیرش در کمپ بانوان کاملا رایگان است و حتی یک نفر بدلیل اینکه هزینه درمان و نگهداری نداشته از این محل رانده نشده ضمن اینکه کاهش اعتیاد بانوان یکی از اولویت های سازمان بهزیستی است.

** درمان اعتیاد نیازمند عزمی جدی و همگانی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در ادامه گفت: درمان اعتیاد بسیار سخت بوده و از عهده خانواده و یا یک دستگاه و سازمان بر نمی آید و مشکل اساسی در این زمینه ناهماهنگی و موازی کاری بین دستگاه هاست در حالیکه لازمه کاهش مشکلات در هر زمینه به انسجام بین دستگاه ها بر می گردد.
قدسی افزود: برنامه های بسیار خوبی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی انجام شده که اگر هماهنگ شود می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد ضمن اینکه خروجی بهتری نیز خواهد داشت.
قدسی یادآور شد: امور اجتماعی استانداری در حوزه کاهش آسیب ها در 2 بخش سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی فعالیت های بسیار خوبی انجام داده است.
وی اظهار داشت: نخستین کاری که در حوزه سازمان های مردم نهاد انجام شده حساس سازی سازمان ها و سمن هایی است که فعال نبوده و منفعل هستند تا نسبت به مسایل، موارد و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد، حساسیت داشته باشند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان گفت: در این راستا بسیاری از سازمان های مردم نهاد اقدامات خوبی انجام داده اند و سال گذشته 64 مورد قرارداد با این تشکل ها در راستای کاهش آسیب ها منعقد شد که قرار است امسال بیشتر شود.
قدسی تاکید کرد: حمایت هایی که از این سازمان ها شده شاید بسیار جزیی بوده اما سمن ها از این اعتبار محدود به خوبی استفاده کرده و پارسال بیش از یک هزار کلاس برای کاهش آسیب بخصوص در مورد اعتیاد برگزار کرده اند.
وی افزود: آموزش های سازمان های مردم نهاد در 2 بُعد توانمند سازی، شناخت و آگاهسازی و توانمندی حرفه ای بود و جدا از مهارت های زندگی همزمان مهارت های حرفه ای با ایجاد کارگاه های کوچک، خرد و زود بازده نیز داشته اند.
قدسی یادآور شد: در بخش دستگاه های دولتی نیز پارسال متفاوت تر از سال های گذشته تفاهم نامه هایی چند جانبه با دستگاه هایی که با موضوع مرتبط بوده منعقد و طرح های زیادی در این زمینه اجرا شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان جای برخی از آموزش ها در برنامه های پیشگیرانه را خالی دانست و گفت: در بسیاری مواقع چشم خود را بر روی برخی حقایق می بندیم و انتظار داریم مشکلی هم برای فرزندان مان پیش نیاید.

** آگاه سازی جامعه، اولین راهکار پیشگیری از اعتیاد زنان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان به سه راهکار برای پیشگیری از اعتیاد در میان زنان اشاره کرد و اظهار داشت: آگاه سازی و حساس کردن جامعه اصلی ترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد در میان زنان است.
وی با بیان اینکه ورود به مصرف مواد مخدر از سیگار و قلیان آغاز می شود، اضافه کرد: با یک بار مصرف ماده مخدر گُل، 100 هزار سلول مغز تخریب می شود و این موضوع را باید به خانواده ها از جمله دانش آموزان در مدارس انتقال داد که یک بار مصرف یعنی اعتیاد.
به گفته حریری، 90 درصد کسانی که در کمپ های ترک اعتیاد حضور دارند با یک بار مصرف معتاد شده اند، بنابراین خانواده ها باید فرهنگ «نه» گفتن را به فرزندان بیاموزند.
وی دومین راهکار را برای پیشگیری از اعتیاد زنان، فرهنگ سازی دانست و افزود: فرهنگ خطرناک بودن مصرف مواد مخدر نیازمند آموزش های نوین، کاربردی و مهارت ها است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه فرد باید توانمند بوده و قدرت تاب آوری داشته باشد، اظهار داشت: آخرین تحقیقات جهانی نشان می دهد آموزش گروه هدف به گروه هدف با استفاده از شیوه ابتکاری، انمیشین، فیلم و فضای مجازی بهترین گزینه برای مهارت آموزی است.
حریری سومین راهکار را تقویت فعالیت های جایگزین اعلام کرد و افزود: باید با ایجاد سالن های ورزشی، اماکن تفریحی و سرگرمی، افزایش سرانه مطالعه، زمینه شادی و سرگرمی جوانان از جمله دختران و بانوان را فراهم کرد تا مانع گسترش اعتیاد در جامعه شد.
او با بیان اینکه جامعه ما تا حدود زیادی غمگین است، یادآور شد: باید فضای امید و نشاط را در جامعه گسترش داد و رسانه ها در این عرصه نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در کمپ های ترک اعتیاد فقط سم زدایی از بدن معتادان انجام می شود، اضافه کرد:90 درصد درمان اعتیاد، روحی است و باید قبل از خروج از کمپ روی آن کار شود.
حریری گفت: مصوب کردیم از طریق تفاهم نامه با دانشگاه ها خدمات روان درمانی در کمپ ها را تقویت کنیم که تاکنون فقط دانشگاه کردستان در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
وی اظهار داشت: تقویت مددکاری، مشاوره خانواده و فرد، خانواده درمانی، مهارت آموزی و مراقبت بعد از خروج از کمپ، کارهایی است که در دستور کار این نهاد قرار دارد.
حریری آخرین چرخه برای درمان اساسی بانوان معتاد، اشتغال زایی دانست و افزود: سازمان بهزیستی تقبل کرده پنج سال بیمه زنان بهبود یافته را پرداخت کند تا صاحبان واحدهای تولیدی و صنفی بدون نگرانی زنان معتاد درمان شده را بکار گیرند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان به نبود سرپناه شبانه برای زنان معتاد در استان اشاره کرد و گفت: ایجاد سرپناه نیازمند همکاری ادارات و خیرین بوده که تاکنون همکاری لازم در این حوزه صورت نگرفته است.
او از آغاز اجرای چند طرح این نهاد با همکاری دستگاه های مختلف برای آموزش و مقابله با اعتیاد در میان بانوان خبر داد و اضافه کرد: طرح فست (همکاری خانه و مدرسه)، جشنواره نوجوان سالم و نماد از جمله طرح هایی هستند که در صورت اجرا و گسترش آن در تمام استان، نه تها آمار اعتیاد متوقف بلکه منفی نیز می شود.

** آسیب های ناشی از اعتیاد در مدارس تدریس شود
کارشناس ارشد مشاوره خانواده بر ضرورت آموزش از درون تاکید کرد و گفت: باید آسیب ها و خطرات ناشی از اعتیاد در سنین پایه و مدارس آموزش داده شود.
شاکریان خواستار کمک رسانه های دیداری و شنیداری برای آموزش به مردم در راستای پیشگیری از اعتیاد شد و اضافه کرد: شاید با وجود آگاهی از مضرات اعتیاد، آموزش منجر به باور نشود که باید آن را ناشی از مشکلات روانی و اختلالات شخصیتی دانست.
وی اظهار داشت: با وجود تحصیلات عالی، افرادی هستند که لذت استفاده از مواد مخدر مانند شیشه را تجربه کرده و به این مواد معتاد می شوند.
دکترای تخصصی تعلیم و تربیت، عدم مراجعه زنان معتاد به مراکز مشاوره را بسیار آسیب زا اعلام کرد و گفت: در سال های اخیر تعداد مراجعانی که در بحث مسایل جنسی مشکل دارند افزایش یافته اما بانوان گرفتار اعتیاد جرات مراجعه به مراکز مشاوره را ندارند.
شاکریان بر تلاش دولت برای ایجاد رفاه در راستای کاهش نگرانی مردم و آسیب ها تاکید کرد و افزود: اطمینان جوانان از داشتن شغل و فراهم بودن زمینه ازدواج، می تواند مانع از بروز اعتیاد شود.
او یادآور شد: طبق اعلام وزارت بهداشت، حدود 12 میلیون نفر در کشور دچار افسردگی هستند و در هر سه دقیقه یک طلاق اتفاق می افتد که بسیار نگران کننده است.

** خیران به بخش آسیب ها ورود پیدا کنند
معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان نیز با بیان اینکه خیران در تمام حوزه ها فعال بوده اما به بخش آسیب های اجتماعی ورود پیدا نمی کنند، از افراد خیر و نیکوکار خواست در زمینه کاهش آسیب ها بویژه معضل اعتیاد بهزیستی و سایر نهادهای متولی را یاری دهند.
کرمی افزود: بهزیستی 90 درصد فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و تجربه نشان داده که در هر بخشی برون دادی که بخش خصوصی و خیرین حور دارند خدمات رسانی بهتر و مطلوب تر است.
وی اظهار داشت: در بحث اعتیاد و سایر آسیب ها باور به پیشگیری وجود ندارد این در حالیست که اعتباری که در استان برای درمان هزینه می شود چند برابر اعتباراتی است که برای حوزه پیشگیری هزینه می شود.
کرمی با بیان اینکه بحث درمان نتیجه مطلوب را ندارد و در خوشبینانه ترین حالت شاید چهار درصد در کمپ ها درمان شوند، گفت: کارهای پیشگیری باید بیشتر شود و رسانه ها در این زمینه باید مطالبه گر باشند و دستگاهای متولی را کمک کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: استان کردستان در زمینه آسیب اعتیاد نسبت به استان های همجوار از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است اما نسبت به گذشته خود وضعیت خوبی ندارد و باید بیشتر در این زمینه تلاش شود.
کرمی با اشاره به برنامه های بهزیستی برای کاهش آسیب در استان گفت: اجرای طرح فست (خانه و مدرسه) در مهدهای کودک، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و مصونیت مهدهای کودک از جمله برنامه هایی است که با جدیت دنبال می شود.
از مطالب و بحث های مطرح شده در میزگرد می توان این برداشت را داشت که آگاه سازی جامعه از خطرات مصرف مواد مخدر و ایجاد این باور در میان مردم از طریق آموزش در سطوح و سنین پایه، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از اعتیاد از جمله در میان بانوان خواهد داشت، ضمن اینکه دستگاه های متولی بویژه نیروی انتظامی باید جدی تر در راستای ممانعت از دسترسی آسان به مواد مخدر گام بر دارند.
7348/7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.