به گزارش ایرنا، فرید سپری روز سه شنبه در جلسه ستاد توسعه گلخانه های استان اظهار داشت: تسهیلات مورد نیاز توسعه گلخانه ها از صندوق توسعه ملی با نرخ سود 10 درصد و از محل تبصره 18 نیز با سود کمتر از هفت درصد پرداخت می شود.
وی با اشاره به اینکه فعال سازی ستاد توسعه گلخانه ها از برنامه های مهم سال جاری در شهرستان ها است، افزود: این ستاد به ریاست فرماندارها و دبیری جهاد کشاورزی راه اندازی می شود.
سپری در خصوص تسهیلگری وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه گلخانه ها اضافه گرد: اصلاح یکسری از فراینده ها مانند اصلاح نشریات 472 و 474، دستورالعمل های فنی و اجرایی رفع موانع توسعه مانند حریم و فواصل سازمان دامپزشکی و حریم سازمان محیط زیست، حذف استعلام های غیر ضروری از جمله این موارد است.
وی با اشاره به اینکه بستر خوبی برای توسعه گلخانه ها در کشور فراهم است، گفت: طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، گلخانه جز تبصره چهار الحاقی به ماده یک بوده و برای ایجاد آن تغییر کاربری لازم نیست و کشاورزی محسوب می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در ادامه با اشاره به اینکه برنامه این وزارتخانه برای توسعه گلخانه ها در سال جاری 5 هزار و 800 هکتار برای کل کشور اعلام شده است، اظهار داشت: سهم کردستان از این میزان 60 هکتار است.
زاهد حاجی میرزایی توسعه گلخانه ها را از برنامه های اولویت دار این وزارتخانه در سال جاری اعلام کرد و افزود: تحقق سهم 60 هکتاری استان نیازمند همکاری تمام بخش ها برای جذب سرمایه گذار و تشویق مردم برای ورود به این بخش است.
وی با بیان اینکه برای ساخت هر هکتار گلخانه خاکی 30 میلیارد ریال و گلخانه هیدروپوکنیک 40 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، اضافه کرد: در صورت مدیریت صحیح و بازاریابی مناسب در شرایط کنونی، گلخانه ها بهترین حوزه در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری هستند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص مزایای توسعه گلخانه ها گفت: بهره وری مناسب از منابع آبی، اشتغالزایی بیشتر نسبت به کشاورزی سنتی، تولید محصولات در تمام فصول، اصلاح الگویی مصرف در حوزه سوخت، افزایش تولید و صادارت از مزایای این طرح است.
میرزایی با اشاره به اینکه در حال حاضر 19.7 هکتار گلخانه در سطح استان فعال است، یادآور شد: از این میزان 7 هکتار مربوط به سنندج، 3.9 هکتار سقز، 1.35 هکتار بانه، یک هکتار بیجار، 1.65 هکتار کامیاران، 3 هکتار قروه و 1.5 هکتار مریوان است.
وی با اشاره به اینکه کشت غالب این محصولات خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی و گل و گیاه زینتی است، اضافه کرد: در سال گذشته برای توسعه گلخانه ها؛ 20 هکتار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که بیش از 7 هکتار آن منجر به عقد قرارداد و دریافت تسهیلات شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برنامه سال 97 این استان برای توسعه گلخانه ها 3 هکتار بود، گفت: این میزان در سال جاری افزایش 20 برابری دارد.
وی افزود: در سال گذشته 19 مورد مجوز ساخت گلخانه صادر و 8 مورد آن در حال احداث است همچنین در راستای گلخانه های کوچک مقیاس نیز 20 مورد تشکیل پرونده انجام شده که در حال حاضر یک مورد آن مشغول احداث است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.