محمد عبدالملکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی سنندج به عنوان مهمترین پروژه مطرح است، اظهار داشت: برای ساخت این کتابخانه فقط زمینی به مساحت 13 هزار و 150 متر مربع تملک شده است.
وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی سنندج نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است، اضافه کرد: دیگر پروژه نیازمند اعتبار شامل کتابخانه های نایسر با 50 میلیارد ریال، روستای سراب قامیش با پنج میلیارد ریال، دهگلان با 50 میلیارد ریال، بلبان آباد 20 میلیارد ریال و قروه با 10 میلیارد ریال است.
عبدالملکی با بیان اینکه زیربنای این 6 کتابخانه 22 هزار و متر مربع است، افزود: در حال حاضر زیربنای تمام کتابخانه های استان 21 هزار و 50 متر مربع است که در صورت اتمام این 6 پروژه این آمار 2 برابر می شود.
مدیر کل کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به 1.3 متر مربع بودن سرانه فضای کتابخانه برای هر 100 نفر در استان، یادآور شد: میانگین کشوری در این زمینه چهار متر مربع و سند چشم اندازه 20 ساله کتابخانه ها هشت مترمربع برای هر 100 نفر است که سرانه استان کردستان با اتمام این پروژه ها به 2.6 دهم متر مربع ارتقا می یابد.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل کتابخانه های استان کمبود زمین به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه و کمبود اعتبار است، گفت: تقویت وضعیت استان در این بخش نیازمند حمایت مسئولان کشوری، استانی و خیرین است.
عبدالملکی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر پنج باب کتابخانه بر تعداد کتابخانه های موجود استان اضافه شده است، افزود: کتابخانه امام جعفر صادق (ع) روستای خانم آباد، کتابخانه شهید یوسف مرادی روستای خامسان و کتابخانه شهید فریدون رستمی در روستای شیروانه، کتابخانه شهید حبیب الله معاذی در روستای طا و کتابخانه ماموستا هیمن در روستای کوله ساره پنج کتابخانه ایجاد شده در سال های اخیر هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ساخت و تجهیز کتابخانه زمان بر و پر هزینه است بنابراین ایجاد کتابخانه های دارای حق انتفاع و یا مشارکتی راهکار بسیار مطلوبی برای ارتقای فضای کتابخانه ایی محسوب می شود.
مدیرکل امور کتابخانه های عمومی کردستان گفت: اکنون از کتابخانه های موجود در این استان چهار باب درجه چهار، 6 باب درجه پنج، 6 باب درجه 6، 11 باب درجه هفت، چهار باب درجه هشت و چهار باب درجه 9 و 15 باب هم روستایی هستند.
وی تعداد اعضای فعال کتابخانه های استان را 48 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد 22 هزار نفر مرد و 26 هزار نفر را زنان تشکیل داده اند.
عبدالملکی اضافه کرد: بیشترین اعضای فعال هم مربوط به کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج با 11 هزار عضو است و شهرستان های کامیاران و قروه در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی توسعه کتابخانه های عمومی را نیازمند حمایت مسئولان دانست و افزود: کتابخانه های عمومی از مهمترین ارکان توسعه فرهنگی در کشور هستند که باید بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.
به گزارش ایرنا، این استان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارای 80 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است که از این تعداد 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.