به گزارش ایرنا، نرخ گوشت قرمز به علت کاهش دام سبک و سنگین از اواخر سال گذشته سیر صعودی داشت و در برخی مناطق کشور به بیش از یک میلیون و 200 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم رسید.
اقدامات موثر دولت در کنترل و نظارت در افزایش تولید دام، جلوگیری از قاچاق و واردات دام زنده موجب شد از اواخر فروردین ماه امسال قیمت فروش هر راس دام سبک و سنگین در میادین رسمی عرضه دام به ازای هر کیلوگرم بیش از 200 تا 250 هزار ریال کاهش پیدا کند.
با توجه به اینکه نرخ عرضه گوشت قرمز در چند ماه گذشته به علت قیمت بالای دام زنده افزایش چشمگیری داشت حال با کاهش قیمت دام، انتظار می رفت که نرخ عرضه گوشت هم کاهش یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار از اقدام قصابی های بیجار انتقاد کرد و گفت: با توجه به کاهش قیمت دام زنده در میدان دام شهرستان، قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت قرمز حدود 15 هزار تومان کاهش یافت که این کاهش با اعتراض صنف قصابی ها مواجه شد.
سیدعلی میرآقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی چند ماه گذشته با افزایش قیمت دام زنده در میادین عرضه دام، قیمت عرضه گوشت قرمز در کشور بیش از 600 هزار ریال در هر کیلوگرم افزایش یافته بود.
وی افزود: با مدیریت دولت در جلوگیری از قاچاق دام و افزایش تولید، از اواخر فرودین ماه گذشته عرضه دام در میدان دام زنده شهرستان افزایش یافت و به تناسب نرخ فروش هر رأس دام سبک به بیش از 350 هزار ریال کاهش یافت.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار اضافه کرد: با توجه به کاهش قیمت دام زنده، باید نرخ فروش گوشت هم به تناسب کاهش می یافت که قصابان شهرستان از روند کاهش قیمت استقبال نکرده و در چند روز اخیر به نشانه اعتراض از کشتار دام خودداری کرده اند.
او یادآور شد: قیمت مصوب گوشت قرمز در شهرستان بیجار به ازای هر کیلوگرم 750 تا 800 هزار ریال اعلام شده و جهت تنظیم بازار یک واحد از قصابی های شهر با نظارت مستقیم این اداره و دامپزشکی مسئول تامین گوشت مورد نیاز مردم با نرخ مصوب شده است.
میر آقایی تاکید کرد: در طرح تنظیم بازار شهرستان، روزانه چهار تا هشت راس دام سبک کشتار و به ازای هر کیلوگرم گوشت مخلوط 750 هزار ریال در این واحد عرضه می شود.
وی افزود: این طرح تا کاهش نرخ گوشت قرمز در شهرستان ادامه دارد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار در خصوص ادامه اعتراض قصابی های شهرستان هم گفت: دولت حامی مردم است و این صنف هم باید برای رفاه حال مردم نسبت به کاهش نرخ و عرضه گوشت اقدام کنند.
یکی از قصاب های شهر بیجار هم به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در شهرستان های اطراف بیش از یک میلیون و 200 هزار ریال است و قیمت پیشنهادی قصابی ها به اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار حدود 900 هزار ریال است.
علی مرشدعلی می گوید: قیمت دام زنده کاهش بسیار کمی داشته که با احتساب ضایعات کشتار، عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز به کمتر از 900 هزار ریال، قصابی ها را متضرر خواهد کرد.
او ادامه داد: دولت باید حامی همه آحاد جامعه باشد و نباید با متضرر کردن یک صنف، رضایت اقشار دیگر را ایجاد کرد.
یکی دیگر از قصابان هم گفت: صنف قصابی های شهرستان بیجار، رئیس ندارد که این مساله مهمترین مشکل برای تصویب قیمت گوشت قرمز در این منطقه است.
حسام نوری می گوید: گوشت مورد نیاز شهر حدود 25 راس گوسفند و هشت راس گاو و گوساله در روز است و نمی توان با کشتار تنها کمتر از این اقدام به تنظیم قیمت بازار و تامین گوشت مورد نیاز مردم کرد.
به گزارش ایرنا، حدود 15 واحد قصابی در بیجار وظیفه تامین گوشت قرمز و سایر فراورده های گوشتی مردم را بر عهده دارند که با اعلام نرخ جدید 750 هزار ریالی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان، این قصابی ها از روز شنبه هفته جاری تاکنون از کشتار دام و عرضه فرآورده های گوشتی خودداری کرده و خواستار توجه مسئولان به مطالبات خود یعنی موافقت با افزایش 150 هزار ریالی قیمت هر کیلوگرم گوشت هستند.
شهرستان 89 هزار نفری شهرستان بیجار در شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
9943/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.