به گزارش ایرنا، بهره برداری از طبیعت و چیدن گیاهان خودروی خوراکی و دارویی رسم دیرینه انسان برای حفظ بقا و گذران زندگی بوده و اینک به فرصتی برای تفریح و سپری کردن لحظه های شاد خانواده ها در دامان طبیعت نیز تبدیل شده ضمن اینکه این رسم در فصل بهار رنگ و بوی سفره ها و ذائقه مردم کردستان را به سمت گیاه خواری سوق داده است.
طبیعت کردستان به عنوان بخشی از رشته کوه زاگرس مامن گیاهان خوراکی زیادی است تا جاییکه مصرف این گیاهان در فصل بهار برای اکثر مردم این خطه یک ضرورت محسوب شده و جایگزین مواد پروتئینی می‌ شود.
بیش از 50 نوع گیاه خوراکی، دارویی و صنعتی از جمله جعفری کوهی، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک در طبیعت زیبا و بکر کردستان برداشت می‌شود که مصرف آن از روزگاران گذشته نزد مردمان این دیار مرسوم بوده است.
این جایگزینی از این روست که گروهی مصرف این گیاهان را شفابخش می‌دانند و طبق سفارش طبیبان، برای درمان بیماری های خود از آنها استفاده می کنند، عده ای نیز رویش طبیعی آنها در مناطق کوهستانی و عدم استفاده از مواد و کودهای شیمیایی در پرورش آنها را از جمله دلایل مصرف این گیاهان می دانند.
این روزها به خیابان های سنندج که پا می گذاری اولین چیزی که چشم ها را مجاب به دقت بیشتر می کند تنوع فروش گیاهان خوراکی است که از اکثر نقاط استان جمع آوری شده تا برای چند صباحی مهمان سفره های مردم شوند.
البته امسال گرانی برخی گیاهان خوراکی کوهی مشکلاتی برای خریداران ایجاد کرده و همچون مهمانی ناخوانده با عبور از گردنه ها و پستی بلندی ها، خود را به سفره سخاوتمند طبیعت رسانده تا شیب ذائقه هایی که در بهار به سمت مصرف گیاهان خوراکی متمایل می شد را کاهش دهد.
فروشنده ای که 15 سال است در بازار این شهر گیاهان خوراکی می فروشد، در مورد اوضاع بازار فروش این گیاهان گفت: پای گرانی به بازار که باز شود نمی شود انتظار فروش خوب داشت.
عبدالله فتحی با اشاره به اینکه قیمت تمام گیاهان خوراکی در سال جاری با افزایش بیش از 2 برابری مواجه شده است، اظهار داشت: افزایش دستمزد کارگران و افزایش هزینه حمل و نقل از جمله دلایل مهم افزایش قیمت ها است.
یکی دیگر از فروشندگان گیاهان خوراکی در سنندج به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه امسال بازار با کاهش فروش گیاهان خوراکی مواجه شده اما افزایش قیمت ها کاهش درآمد ما را تا حدودی جبران کرده است.
وحید امامی که خود را از تازه کارهای بازار فروش گیاهان دارویی معرفی می کند، افزود: محدودیت منابع طبیعی در برداشت از گیاهان خوراکی و دارویی هم تواند از دیگر دلایل گرانی ها باشد.

** 2 هزار گونه گیاهی در زاگرس وجود دارد
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از 2 هزار گونه گیاه باشد.
پیمان فتاحی با اشاره به اینکه اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تامین می کنند، اظهار داشت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و بارش‌ها در سال جاری وضعیت مراتع به گونه ای است که باید در بهره برداری نهایت دقت و برداشت به صورت اصولی و صحیح انجام شود.
وی با اشاره به اینکه براساس سیاست حفاظت، احیا و بهره برداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور، بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع است، افزود: برداشت گیاهان بهاره با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت باید با استفاده از روش های نوین باشد و از برداشتی قدیمی و بی رویه خودداری شود.
فتاحی تاکید کرد: ناآگاهی در چگونگی برداشت گیاهان بهاری زوال تدریجی گیاهان و تخریب مراتع را در پی دارد لذا حفظ این گیاهان با ارزش بومی، نیازمند آموزش نحوه برداشت صحیح بهره برداران و جوامع محلی، کشت گیاهان بومی چند منظوره و دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای محصولات مراتع و جنگل ها است.
فتاحی با اشاره به اینکه اکثر گیاهان خوراکی بهاره دارای خواص دارویی و حتی صنعتی است، گفت: مسایل اقتصادی و مادی به عنوان انگیزه ای قوی، برای برداشت بی رویه و تجاری گیاهان بهاره توسط برخی از مهاجران و روستاییان است.

** 20 گونه گیاهی خوراکی در کردستان وجود دارد
وی اظهار داشت: 20 گونه گیاهی خوراکی در این استان وجود دارد که شاخص ترین آنها شامل کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره، پیاز کوهی، پیچک، کنیوال، لوشه، منه و هاز است.
فتاحی تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی کردستان براساس طرح‌های مصوب بهره برداری مجوز رسمی و قانونی برای برداشت کنندگان گیاهان خوراکی صادر می‌کند.
وی با بیان اینکه در سال جاری این مجوزها به تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی که در تمام روستاهای شهرستان فعالیت می‌کنند داده می‌شود، افزود: اولویت تنظیم قراردادها و فعالیت برداشت کنندگان بومی شهرستانی بوده و آنها می‌توانند تحت نظر تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی به فعالیت و برداشت از عرصه های منابع طبیعی اقدام کنند.
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: بیشترین آمار برداشت ها مربوط به شهرستان های مریوان، دیواندره و سروآباد است.
وی با درخواست از مردم برای عدم چیدن بی رویه و غیر اصولی گیاهان در طبیعت برای جلوگیری از خطر انقراض و نابودی رویشگاه های طبیعی استان یادآور شد: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و تخلف موارد را با شماره تماس رایگان 1504 امداد جنگل ومرتع استان گزارش دهند.
برداشت بی رویه گیاهان خوراکی در فصل بهار علاوه بر انقراض نسل این گیاهان موجب تخریب و فرسایش خاک نیز می شود که می طلبد مسئولان ذیربط هر چه سریعتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
سارال، چهل چشمه، کوسالان، شاهو، اورامانات، سورین، آربابا، آریز، پیازه و کره میانه، دشت های لیلاخ و چهار دولی جایگاهی مناسب برای رویش گیاهان وحشی دارویی و خوراکی در استان کردستان هستند.
برداشت گیاهان خوراکی و دارویی هر ساله از اواسط فروردین تا پایان اردیبهشت به مدت 50 روز در یک میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان کردستان انجام می شود.
گزارش از ژاله گرگانی
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.