به گزارش خبرنگار ایرنا، کامیل کریمیان سه شنبه شب در جلسه هم اندیشی، نقد و بررسی جشنواره بین المللی تئاتر کُردی اظهار داشت: همدلی، اتحاد و انسجام تمام هنرمندان در کیفیت و نحوه برگزاری این جشنواره موثر است.
وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز باعث پیشرفت و ارتقای سطح تئاتر شده و برگزاری این جشنواره ها برای هنرمندان و عموم مردم مفید خواهد بود.
کریمیان با بیان اینکه با گذشت هر دوره از جشنواره تئاتر کُردی شاهدیم کیفیت و ماهیت آن بهتر می شود، افزود: این جشنواره در سطح کشور به عنوان یک برند شناخته شده و حضور قطب الدین صادقی هنرمند نام آشنای کردستانی بر اهمیت آن افزوده است.
وی با اشاره به اینکه تبدیل این جشنواره به کارگاه تولید هنرمندان با استعداد و نمایش ماهیت زندگی عموم مردم سقز از جمله اهداف است، یادآور شد: هنرمندان با روحیه ای صادقانه و هنری فعالیت می کنند و این اتحاد و انسجام و همکاری باید برای شانزدهمین جشنواره هم اتفاق بیافتد تا شاهد رونق و ترقی بهتر آن در کشور باشیم.
فرماندار سقز تاکید کرد: انتخاب دبیر بومی برای جشنواره ضرورتی ندارد و هر کسی که توانایی، شایستگی و تخصص داشته باشد همانند قطب الدین صادقی و به تایید هنرمندان سقز برسد برای این منظور انتخاب می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز نیز در این نشست گفت: قبل از تعیین دبیر جشنواره برای دوره شانزدهم، تمام شدن مراحل ساخت پلاتوی سقز باید در اولویت قرار گیرد تا در نحوه اجرای تعدادی از نمایش ها استفاده شود و هم هزینه ها و ترافیک اجرا در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد کمتر شود.
هیوا حاج محمدی با بیان اینکه تجهیزات و تعمیرات لحاظ شده برای سالن آمفی تئاتر سقز جوابگوی چنین جشنواره های مهمی نیست، افزود: ضروری است مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در راستای برگزاری بهتر جشنواره تئاتر کُردی سقز اعتبارات لازم را تامین کند.
وی به نقش جشنواره تئاتر کُردی و دستاوردهای مهمی که برای سقز دارد، اشاره کرد و یادآور شد: بیشترین بیننده تئاتر کُردی، سقزی ها هستند و این نشان دهنده آن است که یک به یک مردم این شهر اهل هنر و فرهنگ هستند.
در این نشست جمعی از هنرمندان سقزی مشکلات و نگرانی های موجود بر سر راه تئاتر کُردی را بیان کردند که شامل عدم حمایت از هنرمندان، عدم اختصاص اعتبار کافی به تئاتر و حوزه فرهنگی هنری، عدم هماهنگی و همکاری بین هنرمندان، ضرورت اهتمام جدی به جشنواره از سوی مسئولین، ضرورت آسیب شناسی و ارزیابی دوره های قبل، عدم پشتیبانی مالی از هنرمندان برای تولید اثر، نبود بولتن خبری و رزومه کاری جشنواره های قبل و عدم بهره گرفتن از فرهنگ غنی کُردی در آثار است.
یکی از هنرمندان هم در این نشست با اشاره به اینکه از هنرمندان حمایت آنچنانی نمی شود و جشنواره تئاتر کُردی با کمبودهای مواجه است، اظهار داشت: برای چنین جشنواره ای باید حامی مالی در نظر گرفته شود تا هزینه های جشنواره را تقبل کند.
محمد زارع زاده به ضرورت یک مکان برای دبیرخانه این جشنواره نیز تاکید کرد و افزود: وجود دفتر نمایندگی صدا و سیما در سقز نیز ضروری است.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز قرار است امسال برگزار شود ولی هنوز دبیر جشنواره از سوی مسئولان انتخاب نشده است.
7345/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.