عرفان مومن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سدهای در حال بهره برداری کردستان در مجموع 2 میلیارد و 548 میلیون مترمکعب ظرفیت دارند.
وی مقدار دبی ورودی به مخازن سدهای داخل استان را 642 مترمکعب در ثانیه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به طور میانگین حدود 87 درصد این سدها پر شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: بر اثر بارش های بهاری در سال جاری، سدهای عباس آباد بانه، گاران، زریوار، زیویه، سورال، قشلاق و گاوشان سرریز کردند.
مومن پور با بیان اینکه میزان ورودی و خروجی سدها به خوبی مدیریت می شود، اضافه کرد: براساس برنامه همزمان با سرریزها، از طریق باز کردن دریچه سدها ورودی و خروجی آب کنترل می شود.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه (از نظر برداشت آب های زیرزمینی) محسوب می شوند.
استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.
7355 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.