به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حسین فیروزی در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بانه افزود: منطقه ویژه اقتصادی بانه با محور تولید صادرات محور یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی استان است که با هدف رونق تولید احداث می شود و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد.
وی افزود: مشکل بیکاری، تورم و گرانی، کاهش قدرت خرید از مهمترین مشکلات کشور است که رونق تولید و توسعه صادرات نسخه ای شفابخش است چرا که با رونق تولید نیازمندهای مردم تا حدود زیادی تامین و اشتغال نیز بیشتر می شود.
فیروزی ادامه داد: رونق تولید نیازمند همراهی و همکاری همه بخش های جامعه است و هر ایرانی می تواند در جایگاه خود با حمایت از کالاهای تولید داخلی در تحقق شعار سال نقش داشته باشد و فعالین اقتصادی نیز کار و فعالیت خود را در راستای تولید متمرکز کنند.
وی تاکید کرد: باید فعالین اقتصادی تمام فعالیت های اقتصادی را به سمت تولید سوق دهند بسیاری از کارهای واسطه ای که فعالیت اقتصادی محسوب می شوند اما در راستای تولید واقعی نیستند باید به حداقل برسد و دولت نیز حاملی تولید کنندگان باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مهمترین جهت گیری های دولت امسال در این استان و تاکید استاندار کردستان بر این است که تمام دستگاه های استان بیشتر از سال های قبل از تولید حمایت عملی و واقعی کنند و از شعار دادن و اعلام آمارها غیر واقعی دست بردارند.
وی با بیان اینکه زمینه های تولید و تحقق شعار سال در بانه فراهم است، یادآور شد: ذهن کنشگران اقتصادی در بانه آماده انجام فعالیت اقتصادی است و امکانات و زمینه رونق صنایع مونتاژی در بانه فراهم است.
فیروزی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه دولت را در سال 98 به اهدافش می رساند لذا از هفته آینده باید فعالان این منطقه ویژه اقتصادی بتوانند مجوزهای خود را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان دریافت کنند.
معاون استاندار کردستان افزود: باید همزمان با احداث منطقه ویژه اقتصادی فعالان و تولید کنندگان نیز سوله و عملیات احداث واحدهای تولیدی خود را آغاز کنند.
وی اظهار داشت: تا پایان فروردین ماه امکان ثبت سفارش 100 قلم کالای مجاز از بازارچه مرزی سیرانبند و 48 قلم کالای که تعاونی مرزنشینان می توانند وارد کنند، فراهم می شود که با واردات این 100 قلم کالا تولید کنندگان می توانند نیازهای تولیدی خود را در زمینه قطعات تامین کنند.
فیروزی در بخش دیگری از سخنانش به سیلاب های اخیر در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: باید برنامه های توسعه ای آینده براساس وضعیت خاص کشور انجام شود چرا که کشور ما در منطقه ایی واقع شده که در معرض بسیاری از بلاهای طبیعی قرار دارد و باید با انجام برنامه های مناسب و کارشناسی شده خسارت های جانی و مالی این حوادث را به حداقل برسانیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه گفت: در روزهای آینده برنامه زمانبندی عملیات اجرایی و نظارتی منطقه ویژه اقتصادی انجام می شود و هر پیمانکاری که در انجام وظایف خود کوتاهی و قصوری داشته باشد باید آن را جبران کند.
محمد دره وزمی با بیان اینکه تولید زمانی به ارزش تبدیل می شود که برای همه افراد جامعه ارزشمند باشد و تمام دستگاه های خدمات رسان و بانک ها برای تولید ارزش قائل شوند، افزود: با توجه با اینکه تولید سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد بیشتر دلالی در کشور رواج پیدا کرده و ارزش تولید نیز کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: قیمت زمین در منطقه ویژه اقتصادی از قرار هر متر مربع یک میلیون ریال است و درصد بسیار اندکی بنابر توان مالی متقاضی دریافت می شود و مابقی به صورت اقساط بلند مدت دریافت می شود.
سرپرست فرمانداری بانه نیز گفت: بیش از 2 سوم معیشت مردم این شهرستان از طریق درآمدهای مرزی تامین می شود و اشتغال عمده از طریق واحدهای تجاری و مرز محقق شده است.
محمد امین زاده افزود: تحولات مرزی باعث ایجاد مشکلات برای مردم مرزنشین بانه شده و اشتغال و معیشت مرزنشینان با بحران مواجه شده که ادامه این روند باعث ایجاد مشکلات بیشتری می شود.
وی یادآور شد: این نگرانی وجود دارد که مردم بانه مانند سال های قبل برای تامین معشیت خود مجبور به مهاجرت به کلان شهرها شوند که این یک آسیب جدی است.
امین زاده اضافه کرد: باید رویکرد اشتغال شهرستان از حوزه تجارت مرزی به سمت گردشگری و تولید تغییر پیدا کند که این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
به گزارش ایرنا، استانی شدن فعالیت های اقتصادی، ساماندهی وضعیت شهرک صنعتی بانه، تسریع در روند اتمام پروژه منطقه ویژه اقتصادی بانه، رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه، تسهیل در روند اداری برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از جمله خواسته های فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بانه ای است.
منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال 87 در هیات دولت تصویب و عملیات اجرایی آن در سال 92 آغاز شده که تاخیر سه سال مواجه شد و ادامه آن در سال 95 یا اعتبار 360 میلیادر ریال از سر گرفته شد
این منطقه زمینی به مساحت 105 هکتار و عملیات احداث در 85 هکتار است که در سه فاز انجام می شود و فاز نخست این پروژه در خرداد ما به اتمام می رسد.
تاکنون 53 سرمایه گذار بومی و تعدادی از سرمایه گذاران غیر بومی برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کردند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.