به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، رئیس اداره منابع آب شهرستان دهگلان به تشریح اقدامات این اداره در جریان بارندگی های سیل آسای اخیر پرداخت و افزود: این کار در راستای ایمنی ساکنان حاشیه رودخانه و آزاد کردن تصرفات بستر انجام شده است.
مجبتی غلامی افزود: در روزهای اخیر و همزمان با آغاز بارندگی ها، پایش شبانه روزی رودخانه های پایاب سدهای سورال و سنگ سیاه صورت گرفته و لایروبی رودخانه ها و بازگشایی مسیل آب ها نیز انجام شد.
وی اضافه کرد: بازدید اعضای ستاد مدیریت بحران دهگلان از نقاط حساس و مسیرهای آبگیر از جمله بیمارستان دهگلان که در مسیر سیلاب احداث شده، لایروبی رودخانه فصلی قوری چای و بلدستی با همکاری دهیاری و بخشدار مرکزی و اطلاع رسانی گسترده به مردم از طریق رسانه ها از دیگر اقدامات اداره منابع آب شهرستان دهگلان است.

** تخلیه کامل بستر رودخانه خلیفه آباد دیواندره
رئیس اداره منابع آب شهرستان دیواندره نیز به تشریح اقدامات این اداره در جریان بارندگی های سیل آسای اخیر پرداخت و گفت: تلاش شبانه روزی در راستای حفاظت و حراست از جان مردم در برابر خسارت های محتمل بر اثر بارندگی، سیلاب و طغیان رودخانه ها همچنان ادامه دارد.
محمد محمدی افزود: باز کردن مسیرهای رودخانه، اخطاریه و هشدارهای حضوری و کتبی لازم به ساکنان واقع در حریم و بستر رودخانه ها و تمام مسیرهای در معرض خطر و طغیان رودخانه قزل اوزن و لایه روبی رودخانه دیواندره در محدوده محله خلیفه آباد این شهر، از جمله اقدامات این شرکت قبل و بعد از بارندگی های اخیر بود.
وی یادآور شد: از دیگر اقدامات اداره منابع آب شهرستان دیواندره تخلیه چند محله حساس دیگر با همکاری ارگان های ذیربط و همچنین پاکسازی ورودی و خروجی پل های ارتباطی در هنگام سیلاب است.
محمدی در خصوص وضعیت سد سیازاخ نیز اظهار داشت: این سد در پایداری کامل و میزان دبی خروجی آن هم اکنون 112.5 مترمکعب در ثانیه است.

** دهنه پل تاریخی شیخ سنندج لایه روبی شد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در راستای حفاظت از میراث فرهنگی استان، توسط همکاران امور منابع آب شهرستان سنندج اقدام به لایروبی عمیق دهنه های پل و همچنین لایروبی بالادست، مابین دو پل قدیم و جدید و پایین دست پل جدید تا پانصد متر پایین تر کردیم.
عرفان مومن پور اضافه کرد: یکی از نقاط حادثه خیز سنندج، پل شیخ در پایاب سد قشلاق است که حجم خروجی سد قشلاق، رودخانه های ساتیله و خلیچیان و حوضه میانی تا پل شیخ از این محدوده عبور می کند.
وی افزود: برای جلوگیری از تخریب پل و تاثیر منفی بر پایین دست، شرکت آب منطقه ای و امور منابع آب شهرستان سنندج علاوه بر لایروبی گسترده، برای جلوگیری از نفوذ آب به قسمت فوقانی و تخریب پل، اقدام به پهن کردن نایلون به صورت وسیع و قرار دادن آن بر روی عرشه کرده و برای ممانعت از تردد افراد بر روی پل، نوار خطر نیز در محدوده نصب شد.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.
استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.