به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، کامران خرم اظهار داشت: حجم آب نرمال سد قشلاق سنندج 215 میلیون متر مکعب است که با برنامه ریزی و مدیریت خروجی این سد در بهمن سال گذشته، ظرفیت مهار سیلاب را افزایش دادیم.
وی با اشاره به اینکه 206 میلیون مترمکعب آب وارد سد قشلاق شده که 96 درصد مخزن را پر کرده است، افزود: دبی ورودی سد قشلاق در حال حاضر 16 متر مکعب بر ثانیه است در حالیکه این رقم در سال گذشته چهار متر مکعب بر ثانیه بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بیشترین میزان ورودی آب به سد قشلاق را 20 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: دبی ورودی این سد در سال گذشته 4.32 مترمکعب بر ثانیه بوده و امسال حدود چهار برابر افزایش یافته است.
خرم یادآور شد: دبی خروجی سد قشلاق هم اکنون با احتساب 2متر مکعب بر ثانیه سهم آب شرب شهر سنندج به مقدار 14 متر مکعب بر ثانیه بوده در حالیکه این میزان در سال قبل در همین مقطع زمانی 1،89مترمکعب بر ثانیه بود.
وی از افزایش دبی ورودی و خروجی سایر سدهای استان خبر داد و افزود: 100 درصد سدهای بانه، گاران، زریوار، زیویه و سورال نیز در سال‌جاری پُر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: ظرفیت مخزن سد گاوشان 93 درصد، آزاد 85، سنگ سیاه 33، بوکان 82، تالوار 69 و سد چراغ ویس سقز 34 درصد پر است.
خرم در رابطه با سد چراغ ویس نیز گفت: به دلیل مدیریت بهتر و کنترل جریان سیلابی رودخانه چم خان سقز، از مدتی پیش خروجی سد چراغ ویس افزایش چشمگیری داشته و از رقم 1،5 مترمکعب در سال گذشته به رقم 30 مترمکعب در ثانیه در مقطع کنونی افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: حجم مخزن سد چراغ ویس در رقم 29 میلیون مترمکعب تثبیت شده و خطری ساکنان حاشیه مخزن این سد را تهدید نمی کند.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان در مجموعه آمار 30 ساله بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
7355 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.