مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به پر شدن 96 درصد سد قشلاق ،گفت: صد در صد سدهای بانه، گاران، زریوار، زیویه و سورال نیز در سال‌جاری پُر شده است.

به گزارش ایلنا، کامران خرم با اشاره به حجم سد قشلاق سنندج اظهار داشت: حجم نرمال سد قشلاق ۲۱۵ میلیون متر مکعب بوده که تاکنون 206 میلیون مترمکعب آن معادل 96 درصد پر شده و این درحالیست که این شرکت از بهمن ماه با مدیریت و برنامه ریزی میزان آب خروجی این سد را افزایش قابل توجهی داد تا ظرفیت مهار سیلاب وجود داشته باشد.

وی دبی ورودی سد قشلاق در سال‌جاری را ۱۶ مترمکعب بر ثانیه و در پیک به میزان 20 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: دبی ورودی این سد در سال گذشته ۴.۳۲ مترمکعب بر ثانیه است.

خرم خاطر نشان کرد: دبی خروجی سد قشلاق هم اکنون با احتساب 2متر مکعب بر ثانیه سهم آب شرب شهر سنندج میزان 14 متر مکعب بر ثانیه بوده در حالیکه این میزان در سال قبل در همین مقطع زمانی میزان 1.89مترمکعب بر ثانیه بوده است و این مهم در راستای مدیریت منابع آبی و مدیریت مخزن سد جهت مواجهه با سیلاب احتمالی و مهار آن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در ادامه از افزایش دبی ورودی و خروجی سایر سدهای استان خبر داد و گفت: صد در صد سدهای بانه، گاران، زریوار، زیویه و سورال نیز در سال‌جاری پُر شده است. و سد گاوشان 93 درصد، آزاد 85 درصد، سنگ سیاه 33درصد، بوکان 82درصد، تالوار 69درصد و سد چراغ ویس 34درصد از ظرفیت مخزن آنها پر است.

وی همچنین در رابطه با سد چراغ ویس نیز بیان داشت: به جهت مدیریت بهتر و کنترل جریان سیلابی رودخانه چم خان سقز، از مدتی پیش خروجی سد چراغ ویس افزایش چشمگیری داشته و از رقم 1.5 مترمکعب در سال گذشته به رقم 30 مترمکعب در ثانیه در مقطع کنونی افزایش پیدا کرده که معادل دبی ورودی سد نیز بوده و حجم مخزن در رقم 29 میلیون مترمکعب تثبیت شده و خطری متوجه ساکنان حاشیه مخزن این سد نمی باشد.

خرم در پایان از مردم خواست از تردد و اسکان در حاشیه مخزن و همچنین پایاب سدهای استان  پرهیز کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.