پیش بین مسئول اداره کل هواشناسی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بارش ها اقصی نقاط استان از شامگاه شنبه آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد اظهار داشت: در این مدت بیشترین میزان بارندگی ها با 14 میلیمتر در شهرستان کامیاران به ثبت رسیده است.
ریحان امیدی راد افزود: پس از آن قاملوی قروه با پنج میلیمتر، مریوان با چهار میلیمتر، سروآباد با سه میلیمتر، قروه و سنندج هرکدام با 2 میلیمتر، بانه و دهگلان هرکدام با یک میلیمتر در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی جوی در سنندج، کامیاران، بیجار، مریوان و قروه بارش باران، بانه رگبار باران و بقیه نقاط استان ابری است اضافه کرد: در 24 ساعت گذشته زرینه با منفی پنج درجه زیر صفر سردترین و سلین اورامان با 17 درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان بود.
پیش بین مسئول اداره کل هواشناسی کردستان گفت: نقشه های پیش یابی و خروجی مدل های هواشناسی نشان می دهد، بعد از ظهر امروز یکشنبه تا عصر فردا دوشنبه بر شدت بارش ها در نقاط مختلف استان افزوده می شود به طوری که احتمال بارش 50 میلیمتری در سروآباد و بانه و بارش 30 میلیمتری در سنندج، قروه و دهگلان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اداره کل هواشناسی با توجه به پیش بینی میزان بارش ها از روز گذشته اخطاریه صادر کرده است افزود: آسمان کردستان تا صبح روز چهارشنبه 6 فروردین بطور متناوب در دامنه فعالیت امواج بارشی و ناپایدار قرار می گیرد که پیامد آن ابری و مه آلود شدن هوا، بارش باران و برف با وزش باد(گاهی شدید)، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه ها است.
امیدی راد گفت: پتانسیل بارش در نواحی غربی و جنوبی استان از جمله مریوان، بانه، اورامانات، سروآباد، سرشیو، سقز،کامیاران و سنندج نسبت به نواحی دیگر بیشتر است و این بارش ها در گردنه ها و ارتفاعات، کولاک و مه سبب لغزندگی،کاهش دید و اختالل در تردد می شود.
به گزارش ایرنا، نزولات جوی در سال زراعی جاری در این استان تا پایان بهمن به صورت میانگین 481 میلی متر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با 216 میلی متر مدت مشابه سال گذشته از 118 درصد رشد برخوردار است.
میزان بارندگی استان در مقایسه میانگین بلند مدت 30 ساله حدود 295 میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز از رشد 57 درصدی برخوردار هستیم.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان در مجموعه آمار 30 ساله بیش از 540 میلی متر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
در سال زراعی 97 - 96 نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین 555 میلی متر بارندگی داشت.
سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.
3034 / 7349
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.