به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه ستاد تنظیم بازار استان روز شنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کردستان، نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی و اعضای این ستاد تشکیل شد.
تعیین نرخ سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید در استان یکی از دستورکارهای این جلسه بود که با رای تمام اعضای حاضر قیمت هر کیلوگرم سیب 57 هزار ریال و پرتقال هم 35 هزار ریال تعیین شد و بعد از تصویب توزیع هزار و 700 تُن از آن در سراسر استان آغاز شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه گفت: سیاست جدید ستاد تنظیم بازار این است حواله نهاده ها بر اساس نیاز استان ها صادر شود.
خالد جعفری به میزان تولید جوجه در استان اشاره کرد و افزود: در ماه های دی، بهمن و از ابتدای اسفند تاکنون به ترتیب سه میلیون و 700 هزار قطعه، سه میلیون و 500 هزار و 2 میلیون و 50 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام شده است.
وی اضافه کرد: 30 تا 40 درصد میزان کشتار در کشتارگاه های مرغ استان در 2 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در ارتباط با گوشت مرغ افزایش تولید داشتیم ولی چون در این مدت جایگزین گوشت قرمز هم در سبد خانوارها شده تقاضا برای آن بیشتر شده است.
جعفری اعلام کرد: براساس تصمیمات شورای آرد و نان استان هم به هر واحد دارای پروانه کسب بدون هیچ محدودیتی آرد پرداخت می شود.

**اثرگذاری ویروس در گوشت با پخت و پز از بین می رود
مدیر کل دامپزشکی کردستان هم در این جلسه گفت: در چند ماه اخیر بیش از یک هزار تُن گوشت قرمز در استان توزیع شده که از مرحله تولید آن در خارج از کشور و ورود آن و توزیع در شهرهای مختلف مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته است.
مجتبی ورمقانی افزود: موارد مربوط به سلامت این گوشت ها بوده که قبل از عرضه آن در بازار از توزیع آن جلوگیری شده است.
وی اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده و اظهارات افراد مسموم شده هیچ ارتباط معناداری بین افرادی که در قروه دچار مسمومیت شدند و گوشت منجمد مصرف کرده باشند وجود ندارد.
مدیر کل دامپزشکی کردستان افزود: در ماه جاری نیز 15 تُن گوشت قرمز منجمد وارد استان شده که از این میزان سه تُن در سنندج و مابقی در دیگر شهرهای استان توزیع شده است و اگر این گوشت ها آلوده بود علاوه بر قروه در دیگر شهرها هم مردم دچار مسمومیت می شدند.
ورمقانی اعلام کرد: ویروس در زمان پخت و پز اثرگذاری خود را از دست می دهد بنابراین مسمومیت مردم قروه هیچ ارتباطی با گوشت نداشته است.
وی افزود: در مدتی که گوشت منجمد در کشور توزیع شده تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مسمومیت مصرف کنندگان ارائه نشده است.

**محدودیتی برای تامین آرد واحدهای خبازی استان وجود ندارد
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: سهمیه در نظرگرفته شده شکر برای استان 500 تُن بود که به 6 هزار و 576 تُن افزایش پیدا کرد و به عبارتی در این استان به ازای هر نفر، چهار کیلوگرم شکر اختصاص داده شده است.
جمال صالحی افزود: سهمیه برنج استان هم 400 تُن بوده که با پیگیری های ستاد تنظیم بازار استان به سه هزار و 401 تُن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون از میزان سهمیه اختصاص داده شده برنج 900 تُن آن در انبارهای شرکت موجود است و به محض ابلاغ دستور توزیع آن آغاز می شود.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان گفت: استان در سال زراعی 97-96 با تولید یک میلیون و 100 هزار تن رتبه دوم تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده که با توجه مصرف سالانه 200 هزار تُنی و نگهداری بخش اعظمی از میزان تولید در انبارهای استان هیچ کمبود ومحدودیتی از لحاظ تامین گندم و آرد در کردستان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه جمعیت شهری استان یک میلیون و 602 هزار نفر است، یادآورشد: یک هزار و 804 خبازی در استان وجود دارد و به عبارتی به ازای هر 600 نفر یک واحد خبازی داریم.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان افزود: برمبنای استاندارد موجود می بایست به ازای هر 1500 نفر یک واحد خبازی وجود داشته باشد.

**توزیع پرتقال و سیب شب عید در 96 غرفه
مدیرسازمان تعاون روستایی کردستان هم در این جلسه گفت: در سه سردخانه شهرهای سقز، سنندج و مریوان یک هزار و 700 تُن سیب و پرتقال ذخیره سازی شده است.
پیمان اسکندری افزود: این میزان سیب و پرتقال در 83 غرفه در سطح استان از امروز توزیع آنها آغاز می شود.
وی اظهار داشت: مجاز به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت این دو محصول نسبت به بازار هستیم چراکه بیشتر از این میزان نظم بازار را بهم می ریزد.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.