به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری در دهمین کارگاه آموزشی اصول علمی و عملی احداث و نگهداری باغات پسته اظهار داشت: اکنون استان 31 هکتار سطح زیرکشت پسته دارد که در 16 هکتار بارور آن سالانه حدود 16 تن پسته تولید می شود.
وی افزود: برای توسعه کاشت و تولید این محصول در سال جاری پنج هزار و 825 اصله نهال در گونه های مختلف با عملکردهای بالا از جلمه گونه کله قوچی، احمدآقایی و اکبری غرس شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: تلقیح پسته درکردستان مصادف با بارندگی فروردین و اردیبهشت است که این مساله باعث افزایش رطوبت نسبی و کاهش عملکرد مناسب در پرشدن مغز پسته می شود.
سپری افزود: ضرورت تنوع در کاشت ارقام متناسب با شرایط اقلیمی استان علاوه بر افزایش تولید محصولات باکیفیت سبب توسعه اشتغال و تولید پایدارمی شود.
وی گفت: بالابردن تکنیک و توان فنی کارشناسان در هدایت باغداری استان و کمک در افزایش تولید با علم و هنر روز باغداری از اهداف سازمان جهاد کشاورزی در برپایی کلاس و کارگاه های آموزشی کاربردی بین کشاورزان است.
در این کارگاه بیش از 90 نفر از باغداران پسته کار،کارشناسان باغبانی ستاد استان، مدیریت های شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی حضور داشتند.
استان کردستان با 123هزار بهره بردار یک میلیون و 217هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد که 142هزار هکتار از این اراضی معادل 11درصد آبی است.
3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.