به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد علی طهماسبی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی استان اظهار داشت: وجود حدود 400 اقلیم در ایران باعث شده تنوع گونه های گیاهی و جانوری زیادی را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه این تنوع موجب ایجاد ظرفیت خوبی در بخش کشاورزی شده است البته این بخش با چالش هایی هم همراه استاضافه کرد: 70 درصد بارش ها در کشور تبخیر و بخشی هم به طور رواناب از دسترس خارج می شود و این یکی از چالش های پیش روی بخش کشاورزی است.
طهماسبی یادآور شد: چالش بعدی فرسایش خاک اعم از بادی و آبی است و با توجه به تغییر اقلیم و اینکه بیشتر بارش ها به صورت باران بوده رواناب و سیلاب هم افزایش یافته است لذا مدیریت این چالش ها و جلوگیری ار رواناب های مخرب باید مد نظر باشد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه به دنبال توسعه زنجیره تولید در بهش های مختلف کشاورزی است و از تولیدکنندگانی هم که وارد این حوزه شوند حمایت خواهد کرد.
طهماسبی افزود: یک واحد زنجیره تولید در کردستان فعال شده و می طلبد تولیدکنندگان و پیشرانان این استان در ایجاد زنجیره های تولید هم ورود پیدا کنند.
وی اضافه کرد: در این سرزمین با اقلیم مناسب، محیط زیست سالم 51 تولید کننده نمونه کشاورزی در سال زراعی گذشته داشتند که پنج نفر آنها نمونه کشوری شدند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: شاه بیت کلیپی که وزیر جهاد کشاورزی در هیئت دولت ارائه کردند مربوط به تولیدکنندگان کشاورزی کردستان بود که بسیار مورد توجه رییس جمهور هم قرار گرفت.
طهماسبی افزود: تولید 30 تن در هکتار انگور به همت تولیدکننده نمونه کردستانی نشان داد می توان تولید را به این میزان رساند.
وی با بیان اینکه کشاورز خراسانی 31 کیلوگرم در هکتار زعفران برداشت کرده است،گفت: در کردستان با توجه به وضعیت بارش مطلوب آن که تولید زعفران تنها به سه آبیاری نیاز خواهد داشت می توان تولید این محصول را از چهار کیلوگرم در هکتار فعلی افزایش داد.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: توت فرنگی استان در طول سال به دلیل بارش تگرگ با خسارت زیادی مواجه می شود.
طهماسبی اضافه کرد: اگر تولید گلخانه ای توت فرنگی در بین توت فرنگی کاران استان توسعه یابد هم بهره وری و هم درآمد آنها افزایش می یابد و در این راستا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
در این مراسم از 53 تولید کننده نمونه بخش کشاورزی استان و پنج نمونه ملی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل به عمل آمد.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.