علیرضا مرامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح باعث می شود مردم به برنامه کاندیداهای در قالب احزاب رای دهند و توجه آنان به شخصیت ها کمرنگ شود.
وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات به همگرایی مردم استان ها و شهرهای مختلف منجر می شود، افزود: این طرح ارتباط شهرها و مناطق مختلف استان ها و پیوند آنان با یکدیگر را بدنبال دارد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان یکی دیگر از محاسن این طرح را پررنگ شدن مسایل ملی دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح می توان شاهد تقویت و نقش احزاب در انتخابات بود.
مرامی با بیان اینکه ممکن است اجرایی شدن این طرح، کاهش تعداد کاندیداهای مستقل را در انتخابات بدنبال داشته باشد که به نظرم عیب محسوب نمی شود.
وی یادآور شد: از آنجایی که در جامعه شناسی سیاسی بین انتخابات و احزاب ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بنابراین می توان تقویت احزاب را نقطه قوت طرح استانی شدن انتخابات در کشور دانست.
مرامی با اشاره به اینکه براساس گفته دانشمندان علم سیاست، خاستگاه احزاب، انتخابات پارلمانی است، گفت: نبود احزاب قوی یکی از خلاهای سیاسی مهم کشورمان است که با اجرای طرح انتخابات استانی می توان آن را تا حدودی پُر کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان یکی از اشکالات سیستم انتخابات کنونی مجلس را محلی گرایی دانست و افزود: در سیستم کنونی نمایندگان منتخب مردم مشغول اموری هستند که در واقع وظیفه شوراها است.
مرامی تاکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات باعث افزایش سطح کیفی انتخاب نمایندگان در استان ها شده و توانایی و تفکر سیاسی آنان را ارتقا می بخشد.
به گزارش ایرنا، مجلس طرح قانون انتخابات را که شامل استانی شدن انتخابات است، در دستور کار خود قرار داد که کلیات آن به تصویب وکلای ملت رسید و در حال حاضر وارد بررسی جزییات آن شده‏اند، دولت هم لایحه جامع انتخابات را به مجلس فرستاد تا هم راستا با طرح مورد بررسی در مجلس شورای اسلامی به تایید نمایندگان برسد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.