به گزارش خبرنگار ایرنا، نژاد شهیدی روز شنبه در جلسه کارگروه حفظ منابع طبیعی اظهار داشت: تعدادی از قضات دادگستری احکام جایگزین حبس را برای مجرمین حوزه منابع طبیعی اعمال می کنند که نقش موثری در حفظ منابع طبیعی دارد.
وی به کشف و ضبط چند کامیون حامل چوب جنگل های بانه اشاره کرد و افزود: حفظ و تقویت منابع طبیعی نیاز به راهکارهایی دارد که نخستین مرحله آن فرهنگ سازی است که باید توسط فعالان محیط زیستی و فرهنگی انجام شود.
شهیدی اضافه کرد: امسال با تنفس جنگل های شمال، هجوم سوء استفاده کنندگان به جنگل های زاگرس مشکلات زیادی برای مناطق زاگرس نشین ایجاد کرد و برخی در قبال مبلغی ناچیز به سرمایه های ملی و طبیعی کشور خیانت می کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه نیز با اشاره به اجرای چهار هزار متر مکعب عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی آبخیزداری در راستای مبارزه با خسارت های ناشی از بلایای طبیعی، گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی کشور 15 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری شهرستان بانه هزینه شده است.
عثمان صالحزاده اضافه کرد: پروژه های حوزه های آبخیز در پنج سال انجام می شود و تاکنون طرح های حوزه آبخیزداری در 2 حوزه جامع آبخیز بخش ننور در 13 روستا و بخش نمشیر در 19 روستا انجام شده است.
وی اظهار داشت: در هفته منابع طبیعی در حاشیه جاده های منتی به شهرستان 500 اصله نهال، در منطقه ویژه اقتصادی یک هزار اصله نهال و در محل سد عباس آباد نیز 500 اصله نهال غرس می شود و باز سازی و غرس قلمه ریشه دار نسترن وحشی درسلیمان و غرس نهال بلوط در محوطه صدا و سیما نیز انجام می شود.
صالحزاده یادآور شد: سه کیسه بذر بلوط در دامنه کوه آربابا و محل های آتش سوزی های سال قبل در هفته منابع طبیعی با همکاری کوهنوردان، انجمن های محیط زیستی و اقشار مختلف جامعه غرس خواهد شد.
وی گفت: امسال هشت هزار و 200 اصله نهال از انواع سرو نقره ای، سرو خمره ای گلدانی، ارغوان گلدانی، داغ داغان، افرا ریشه لخت، زبان گنجشک، بادام تلخ و اقاقیا در عرصه های طبیعی بانه غرس می شود.
صالحزاده به جرائم قضایی در بحث تخریب منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: براساس رای برخی قضات کشور به جای جریمه نقدی و زندان، متخلفین حوزه منابع طبیعی نهال می کارند که این احکام در بانه نیز اجرایی می شود.
وی یادآور شد: در راستای ترویج فرهنگ طبیعی دوستی در مدارس، مساجد و مکان های عمومی سخنرانی هایی با موضوع حفظ منابع طبیعی انجام می شود و ماموستایان و ائمه جمعه و جماعت نیز در خطبه های نماز جمعه در این زمینه با اداره منابع طبیعی و انجمن های مردمی همکاری می کنند و بخشی از خطبه های نماز را به ترویج فرهنگ طبیعی دوستی اختصاص می دهند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه با اشاره به استاندارد های توسعه فضای سبز شهری گفت: استاندارد جهانی برای توسعه فضای سبز شهری 15 مترمربع برای هر فرد است که در شهرستان بانه برای هر نفر چهار متر مربع است.
وی افزود: در راستای ایجاد کمربند سبز شهری و توسعه فضای سبز پروژه احداث پارک جنگلی نوروز در جاده سقز، پارک جنگلی بابوس محله احمدآباد، پارک جنگلی کوپیچ و بنی رزان در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، شهرستان بانه 84 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که بیش از 50 هزار هکتار جنگل بویژه جنگل های بلوط است.
15 تا 21 اسفند هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و شعار امسال این هفته «منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی» است.
حفظ منابع طبیعی پشتوانه و بستر برای حل مشکلات محیط زیست است با توجه به اینکه منابع طبیعی بخش بزرگی از محیط پیرامون ما را تشکیل می دهد و بیش از 80 درصد مساحت کشور منابع و عرصه های طبیعی است، ترویج فرهنگ طبیعی دوستی و ترویج حفظ منابع طبیعی در بین جامعه از سیاست های دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع در راستای منابع طبیعی است.
22 وزارتخانه و سازمان دولتی عضو ستاد ملی نهضت سبز هستند که جز طرح محوری سازمان جنگل های و مراتع است.
هشت درصد مساحت کل کشور را جنگل تشکیل می دهد ولی براساس استاندارهای جهانی باید 10 درصد مساحت کشورها جنگل باشد لذا برنامه هایی در راستای افزایش سرانه جنگل در کشور باید اجرا شود.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.