به گزارش خبرنگار ایرنا، یزدان فلاحی عصر سه شنبه در مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع اظهار داشت: به گفته یکی از بزرگان، حقوقدان خوب می تواند سیاست مدار خوبی باشد ولی سیاست مدار خوب نمی تواند حقوقدان خوبی باشد و این بیانگر برتری حقوق است.
وی اضافه کرد: در هر پرونده ای که تشکیل می شود قاضی بدنبال حل مساله و وکیل هم پیگیر مشکل موکل خود می شود و گاهی در این مسیر اختلافات و رنجش هایی بوجود می آید.
فلاحی افزود: اگر در دستیابی به عدالت رنجش و دلخوری هم ایجاد شود همه ما حاضر به پذیرش آن هستیم چرا که برقراری عدالت خواسته و هدف تمام فعالان حوزه قضایی است.
معاون منابع انسانی دادگستری کردستان یادآور شد: در سوگند نامه وکلا نسبت به احترام قائل شدن برای مقامات قضایی و اصحاب دعوا تاکید شده است.
فلاحی با اشاره به اینکه اختلاف یکی از خاصیت ها و ویژگی های کار قضاوت است، گفت: هنر وکیل خوب این است که از کنار این اختلافات با بزرگواری بگذرد تا به مقصود و عدالت برسد.

** قرائت سوگندنامه وکلای پایه یک کردستان به زبان کُردی
رئیس کانون وکلای کردستان نیز با اشاره به اینکه کانون وکلای دادگستری نباید خود را در بازی های سیاسی دخالت دهد، اظهار داشت: معتقدیم همکاران وکیل باید مشکلات مردم را درک کرده و سعی و تلاش خود را در راستای همدردی با آنها بکار گیرند.
محمد رئوف ادمن بر ترویج فرهنگ استان تاکید کرد و افزود: قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات موجود در کشورمان بر حفظ اصالت و هویت تاکید کرده لذا بر این مبنا تصمیم به حضور در این مراسم جشن با لباس کُردی گرفتیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر مورد مذکور امسال برای نخستین بار سوگند نامه وکلای پایه یک هم به زبان فارسی و هم کُردی قرائت می شود.

** کانون وکلا نهادی سیاسی نیست
یکی از اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کردستان هم در این مراسم گفت: هم از لحاظ حقوقی و هم سیاسی باید به این قاعده که نهاد وکلات متعلق به حوزه عمومی است، پایبند باشیم.
احمد سعید شیخی اضافه کرد: آیین نامه 187 برنامه سوم توسعه برای اجرا ابلاغ شده این در حالی است که این ماده، قانونا اعتبار ندارد و به عبارت دیگر قلمرو زمانی آن منقضی شده است.
وی افزود: ایجاد مرکز مشاوران مرکز مشاوران قوه قضاییه که براساس آیین نامه مذکور بنیانگذاری شده، دخالت در حوزه کاری وکلا است.
این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کردستان یادآور شد: در ماده 5 آیین نامه به شرایط صدور پروانه وکالت پرداخته است و به موجب ماده 6 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری صدور پروانه، برگزاری آزمون، اداره امور و تنظیم و راهبری نهاد وکالت انحصاری در اختیار کانون وکلای دادگستری است.
وی گفت: به موجب اصل 156 قانون اساسی وظایف رئیس قوه قضاییه احصا شده و اداره امور و دخالت در امر دادگستری نه از وظایف قوه قضاییه و نه ریاست این قوه است.
شیخی با اشاره به اینکه با این آیین نامه هم قوانین داخلی و هم قانون اساسی نقض شده است، اظهار داشت: در ماده 2 هیات نظارت بر مرکز مشاوران 187 هفت نفر تعیین شده که همه این افراد را مقامات قضایی تشکیل دادند.
این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کردستان افزود: حال این سوال مطرح است که آیا با این شرایط از استقلال نهاد وکلات نشانی باقی مانده است؟.
شیخی یادآور شد: اگر چه در ماده سه آیین نامه از شخصیت مستقل حقوقی و مالی مرکز مشاوران نام برده شده اما ارکان و ساختار این مرکز آنرا به یکی از اجزاء قوه قضاییه تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری کردستان نهادی سیاسی نیست، گفت: کانون هیچگاه به دنبال دستیابی به قدرت سیاسی نبوده و نیست و هیات مدیره آن هم فعالیت سیاسی نمی کنند چرا که ذات وکالت مدنی و صنفی و حرفه ای است.
این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری کردستان اضافه کرد: وکیل دادگستری حلقه واسط حوزه های عمومی و قدرت است و اگر قانونی در مقام اجرا به حقوق عمومی تجاوز کند وظیفه وکیل دادگستری است که آن را متذکر شود.
مراسم تحلیف و ادای سوگند و اعطای گواهینامه وکالت پایه یک به 25 نفر از وکلای استان کردستان هم از دیگر بخش های این مراسم بود.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.