به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن محمدزاده روز سه شنبه در نخستین جشن دانش آموختگان برتر دانشگاه علمی کاربردی کردستان اظهار داشت: در ربع قرن فعالیت این دانشگاه یک میلیون و 740 هزار دانش آموخته از آن فارغ التحصیل شده اند.
وی با اشاره به آغاز دهه پنجم انقلاب افزود: در 40 سال گذشته هر کدام از دستگاه ها و نهادها وظیفه ای بر عهده داشته و دارند که در مقایسه عملکرد آنها، آموزش عالی به عنوان یک حوزه در قالب برنامه های 6 گانه مصوب که بر عهده داشت تنها حوزه و دستگاهی است که از نظر کمی و کیفی از برنامه ها جلوتر است.
محمدزاده افرایش کمی تعداد دانشجو، رشته و تعداد دانشگاه ها را نشان از موفقیت چشمگیر آموزش عالی دانست و اضافه کرد: از نظر محتوایی هم تلاش و کوشش همه دانشگاهیان، منجر به این شده که در تولید و حرکت در مرزهای دانش در مقایسه با کشورهای دنیا، سرعت بسیار عالی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امروز از لحاظ تولید علم و دانش وضعیت مطلوبی داریم، یادآور شد: این میزان از برنامه برای نظام آموزشی کفایت نمی کند و باید دانش تولید شده تجاری سازی شده و منجر به ثروت آفرینی، توسعه، رونق و رفع مشکلات و مسایل اساسی کشور شود.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: آموزش عالی با ماموریت اصلی خود که رفع مسایل و مشکلات اجتماعی است فاصله دارد و با وجود کارهای بسیاری که انجام گرفته، هنوز راه طولانی پیش روی خود دارد.
وی یکی از کارهایی را که در سال های اخیر انجام گرفته، مهارت آموزی در کنار کسب دانش اعلام کرد و افزود: تربیت متخصصین و نیروی توانمندی که بتواند از عهده فعالیت های خاص در حوزه های صنعت، کشاورزی، خدمات و مدیریت ها بر آید به مراکز آموزش علمی کاربردی محول شده است.
محمدزاده اظهار داشت: در همین زمینه تربیت نیروی انسانی با مهارت عالی در برنامه کار قرار گرفت و در ربع قرن فعالیت علمی کاربردی، امروز یک میلیون و 740 هزار دانش آموخته همراه با مهارت لازم تحویل جامعه علمی و عملی کشور شده که اثر گذاری چشمگیری در بخش های مختلف داشته اند.
وی تاکید کرد: حل مسایل اجتماعی و اقتصادی کشور در گرو توسعه کمی و کیفی مراکز علمی و کاربردی است و با توسعه این دانشگاه، مساله اشتغال به عنوان مساله مهم جامعه بهبود پیدا می کند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه هیات رئیسه دانشگاه سیاست و برنامه اساسی خود را بر ارتقای کیفی فعالیت ها قرار داده است، افزود: تثبت و ساماندهی مراکز و قانونمند کردن و همچنین ماموریت گرایی مراکز با توجه به پتانسیل های هر منطقه از ماموریت های این دانشگاه است.
وی به اقدامات وسیع این دانشگاه در حوزه های یاد شده اشاره کرد و گفت: در این راستا تمام برنامه های آموزشی که بیش از 800 برنامه است، بازنگری شده و ارتقای کیفی نیز با کمک دانشگاهیان آغاز شده است.
محمدزاده درباره شرایط تدریس در مراکز علمی کاربردی افزود: مدرسین مراکز ارزیابی شده و فقط مدرسینی مجاز به ادامه تدریس خواهند بود که کد دریافت کنند.
وی برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت متمرکز و سراسری را از دیگر اقدامات کیفی سازی دانشگاه اعلام کرد و گفت: در نیم سال اول سال تحصیلی جاری چهار درس در استان البرز به صورت پایلوت در این طرح قرار گرفت و در نیم سال دوم 9 درس در تمام مراکز کشور به این طرح می پیوندند.
محمدزاده به فعالیت 9 هزار و 340 مرکز آموزشی با 510 رشته در کشور اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد 16 مرکز با 64 رشته در استان کردستان فعالیت دارند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اشتغال به تحصیل 310 هزار دانشجوی در مراکز علمی کاربردی در کشور گفت: از این تعداد هفت هزار و 500 دانشجو در کردستان هستند و سه هزار و 500 نفر هم فارغ التحصیل شده اند که حاکی از ظرفیت بالای این استان است.
وی مهارت و فناوری را وجه تمایز دانشجویان علمی کاربردی با دیگر مراکز آموزش عالی برشمرد و افزود: به همین منظور ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای مورد توجه ویژه این دانشگاه است تا افراد ماهر شناسایی و با صدور گواهی به جامعه معرفی شوند.
محمدزاده یکی دیگر از ویژگی های علمی کاربردی را تحصیل دانشجویان با هزینه شخصی دانست و اضافه کرد: این مساله کمکی به دولت است تا نیروی ماهر با هزینه خود آموزش ببیند.
وی اظهار داشت: در صددیم تا تسهیلات ویژه ای تهیه و در اختیار برخی از دنشجویان قرار دهیم که دارای مشکل مالی هستند.
در این مراسم ضمن قرائت سوگندنامه دانش آموختگی و تجلیل از برترین ها، از خانواده شهدای دانشجو جواد کاکه جانی و حیدر عزیزی نیز تجلیل شد.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.