به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باقر طاهری نیا روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت یکصدمین سال تاسیس مرکز تربیت معلم در ایران و هفتاد و سومین سال آن در استان کردستان شرکت کرد.
او در پاسخ به سوال ایرنا درباره ظرفیت کم پذیرش دانشجو در این دانشگاه با توجه به روند بازنشستگی فرهنگیان در این استان اظهار داشت: 900 هزار کادر آموزشی در آموزش و پرورش فعالیت دارند و بطور متوسط سالانه 70 هزار نفر بازنشسته می شوند و تا سال 1404 دو سوم این تعداد یعنی 600 هزار نفر بازنشسته خواهند شد.
طاهری نیا مهمترین و مطمئن ترین راه جایگزینی این افراد را کنکور سراسری و آزمون استخدامی در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد و افزود: مهر ماه امسال، 41 هزار دانشجو در این دانشگاه پذیرش شدند که 24 هزار نفر از طریق کنکور سراسری و 17 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی بودند که چندین برابر سال های قبل از آن است.
وی اضافه کرد: اراده دنشگاه بر این است که در یک دوره ای این حجم از دانشجو پذیرش شود تا ظرفیت خود را به ظرفیت بازنشستگی پیش بینی شده نزدیک کنیم و در این فرصت، ظرفیت لازم برای پذیرش دانشجو در استان ها را نیز فراهم خواهیم کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: کردستان از جمله استان هایی است که همواره ظرفیت خالی برای پذیرش را داشته و امیدواریم در سال تحصیلی آینده ظرفیت این دانشگاه بیشتر از امسال باشد.
وی با بیان اینکه اکنون 900 نفر عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان هستند، گفت: تلاش می کنیم تا سال آینده این تعداد به 2 هزار و 80 نفر برسد.
طاهری نیا در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره چرایی استفاده از بازنشستگان در کسوت استاد حق التدریس در این دانشگاه اظهار داشت: از وجوه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها اینکه اساتید آن در کنار دانش کافی، مهارت کافی و عقبه پر تجربه ای داشته باشند.
وی این وجه تمایز را امتیاز و فرصت ویژه ای دانست که بواسطه آن دانشجوی جوان می تواند از مهارت هم برخوردار شود.
طاهری نیا افزود: ایده آل در این دانشگاه استادی است که جامع دانش و مهارت باشد ضمن اینکه اگر جوانی هم این 2 ویژگی را در کنار هم داشته باشد در اولویت خواهد بود.
وی در ادامه به سلسله برنامه های بزرگداشت یکصدمین سالروز تاسیس تربیت معلم در کشور اشاره کرد و گفت: نظام تربیت معلم از سال 1297 در کشور فعالیت خود را آغاز کرد که امسال در صدمین سال آن 30 برنامه بزرگداشت به مرکزیت استان های کشور اجرا شده و حسن ختام آن فردا در سی و یکمین برنامه به میزبانی سنندج خواهد بود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور به مهمترین اهداف این برنامه ها اشاره کرد و یادآور شد: در هر استان از 20 فرهنگی پیشکسوت در قالب این برنامه تجلیل می شود که تاکنون از 600 نفر قدردانی شده است.
وی با بیان اینکه مستندات کافی از تاریخچه تربیت معلم در کشور وجود ندارد، افزود: یکی از اهدافی که در قالب برنامه های بزرگداشت محقق شده تدوین کتاب هایی با محوریت تاریخ تربیت معلم هر استان است که به عنوان مجموعه ای فاخر و دایره المعارف تربیت معلم از آنها رونمایی شده و با بازخوانی آن علاوه بر مرور خاطرات، فراز و فرودها و توفیق و ناکامی های تربیت معلم نمایان می شود.
طاهری نیا هدف سوم را هویت سازی برای تربیت معلم برشمرد و اضافه کرد: همه اقشار حتی دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه فرهنگیان آن را نهادی نوپا می دانند چون تربیت معلم یک قرن قدمت دارد.
وی اظهار داشت: مراسم ملی بزرگداشت یکصدمین سالروز تاسیس تربیت معلم کشور، 13 و 14 اردیبشهت ماه سال 98 در تهران برگزار می شود.
مراسم بزرگداشت استانی این رویداد فردا به میزبانی دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار می شود.
تربیت معلم در کردستان قدمتی 73 ساله دارد.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.