مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله سوم مایه کوبی تب برفکی به منظور پوشش یک میلیون و 384 هزار و 500 راس از دام های سنگین و سبک از ابتدای بهمن سال جاری آغاز شده و تاکنون یک میلیون و 265 هزار و 915 راس دام علیه این بیماری واکسینه شده اند.
وی افزود: در این مرحله 68 هزار و 321 راس از 79 هزار و 500 راس دام سنگین برنامه ریزی شده شامل 86 درصد و یک میلیون و 197 هزار و 594 راس دام سبک از یک میلیون و 305 هزار راس شامل 92 درصد آن مایه کوبی شدند.
ورمقانی با بیان اینکه برای این میزان مایه کوبی دامپزشکان استان به یک هزار و 12 واحد پرورش دام سنگین و یک هزار و 86 واحد پرورش دام سبک مراجعه کردند، یادآور شد: بیشترین درصد تحقق این مرحله از مبارزه با بیماری تب برفکی با 167 درصد در شهرستان مریوان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در این شهرستان تاکنون هشت هزار و 877 راس دام سبک از هفت هزار راس تعهد شده و 118 هزار و 183 راس دام سبک از 110 هزار راس دام تعهد شده مایه کوبی شده است.
ورمقانی تاکید کرد: میزان واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری در کردستان با اجرای مرحله سوم به سه میلیون و 40 هزار و 149 هزار راس می رسد که این مرحله واکسیناسیون توسط 30 گروه از نیروهای دولتی دامپزشکی شامل 20 گروه اجرایی و 10 گروه نظارتی در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نیز گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.