باقر کرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار ثبت احوال کودکان سه تا 6 سال استان در سال جاری 105 هزار و 701 نفر بودند که میانگین پوشش این طرح تا پایان سال به 75 درصد می رسد.
وی اضافه کرد: پوشش 75 درصدی این کودکان شامل 61 هزار نفر است که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال به پوشش مورد نظر خواهیم رسید.
کرمی افزود: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 86 هزار و 920 کودک سه تا 6 سال در استان داشتیم، یادآور شد: 65 هزار و 166 نفر از این تعداد زیر پوشش طرح آمبلیوپی قرار گرفتند که شامل 75 درصد واجدین شرایط بود.
کرمی تاکید کرد: تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است لذا از خانواده ها می خواهیم نسبت به شرکت در غربالگری بینایی سنجی کودکان خود اقدامات لازم را انجام داده و به پایگاه ها مراجعه کنند.
آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می شود.
کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.
براین اساس از سال 74 طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور اغاز شده وهر سال از اول آبان تا پایان آذر ماه در پایگاه های سنجس بینایی و مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی برگزار می شود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.