به گزارش خبرنگار ایرنا، پیشتر ورزش در کردستان به صورت استاد، شاگردی و بسیار محدود انجام می شد اما غیر از کسانی که به صورت غیر حرفه ای و یا در باشگاه ها ورزش می کنند اینک 60 هزار نفر نیز به صورت رسمی و با داشتن بیمه ورزشی در حال فعالیت در رشته های تیمی و انفرادی هستند.
کردستان به دلیل مرزی بودن با اینکه تاثیر مخرب بیشتری از جنگ تحمیلی داشته و مدتی هم گروهک های معاند این استان را نا امن کرده بودند اما توانسته به سرعت در حوزه های ورزش خود را مطرح کرده و استعداد خود را نشان دهد.
ورزشکاران کردستانی علاوه بر درخشش در مسابقات کشوری، در مسابقات آسیایی و جهانی هم موفقیت هایی کسب کرده اند که بیشتر در رشته های انفرادی بوده است.
برخی از مربیان و داوران کردستانی حتی به یک برند در رشته خود تبدیل شده و در دنیای حرفه ای ورزش در تیم های ملی و باشگاهی کشورهای دیگر هم سابقه فعالیت دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج با هدف درک بهتر از شرایط ورزش استان کردستان در 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، میزگردی خبری با حضور برخی از مسئولان و ورزشکاران این استان برگزار کرد که در زیر نظرات ایشان را با هم می خوانیم.

** ورزشکاران در گذشته بدون حمایت بیمه ای و تجهیزات ورزش می کردند
معاونت توسعه امور ورزش اداره ورزش و جوانان کردستان گفت: چهل سال پیش ورزش ما در حد بسیار ساده به غیر از چند رشته محدود که به صورت قهرمانی فعالیت می کردند مابقی به صورت محله ای، غیرحرفه ای و غیر آکادمیک به ورزش می پرداختند.
سایه میرصادقی با اشاره به اینکه ورزش بیشتر به صورت استاد شاگردی بود، اظهار داشت: به عنوان مثال چند نفر از یک محله بدون داشتن هیچ آموزش، تجهیزات یا حمایت های بیمه ای اقدام به صعود از کوه های کم ارتفاع می کردند.
وی افزود: در فوتبال هم در سطح کشور مطرح نبودیم، ورزشکاران در سطح محلات فعالیت داشتند و در نهایت مسابقاتی میان تیم هایی از شهرستان ها برگزار می شده است.
میرصادقی اضافه کرد: قریب به اتفاق مسابقات فوتبال در استان کردستان هم بر روی زمین های خاکی برگزار می شد چون زمین چمن نداشتیم.
وی گفت: در والیبال، بسکتبال و دو و میدانی هم به همین ترتیب نفرات محدودی برای خود فعالیت می کردند و چون وسع مالی داشتند می توانستند در مسابقات کشوری هم در قالب یک تیم حاضر شوند.
میرصادقی با اشاره به اینکه مسئولان ورزشی هم بیشتر از قشر نظامیان بودند، اظهار داشت: تنها کشتی در کردستان کمی بیشتر از سایر رشته های ورزشی رونق داشته است.
معاونت توسعه امور ورزش اداره ورزش و جوانان کردستان افزود: سالن مورد استفاده کشتی گیران از امکانات ابتدایی برخوردار بود مثلا در زمین پتویی پهن می کردند تا بر روی آن مسابقه انجام شود و ورزشکار زخمی نشود.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب به ترتیب دسترسی به مربیان امکانپذیر شد و افرادی بویژه معلمان ورزش در این کار دخیل بودند، یادآور شد: این معلمان با دیدن دوره هایی در تهران توانستند آموزش های حرفه ای تری به ورزشکاران ارائه دهند و حتی ورزش های جدیدی را وارد استان کنند.
میرصادقی با بیان اینکه رشد ورزش در کردستان علاوه بر جنگ تحت تاثیر فعالیت گروهک های معاند هم بود، اضافه کرد: پیرظهیری اولین مدیرکلی بود که توانست برای ورزش کردستان برنامه ریزی کند.
وی افزود: هماهنگی و همکاری با آموزش پرورش در این دوران آغاز شد و اداره ای با نام تربیت بدنی ایجاد و کادری برای آن تعریف شد.
میرصادقی با بیان اینکه در سقز، مریوان و قروه فعالیت ها گسترش پیدا کرد، یادآور شد: ساخت و مرمت سالن های ورزشی از آن زمان آغاز شد و ورزش انسجام بیشتری گرفت.

** دهه 70 رقابت ها در ورزش کردستان بیشتر شد
میرصادقی تاکید کرد: از دهه 70 به بعد رقابت ها در ورزش کردستان بیشتر و مسابقات شهرستانی برنامه ریزی و افزایش یافت که انگیزه برای تیم داری را بیشتر کرد.
معاون توسعه امور ورزش اداره ورزش و جوانان کردستان گفت: از سال 65 تا 75 علاقه مندان به فوتبال افزایش یافتند و کم کمک برخی چهره ها معرفی شدند.
وی افزود: این شرایط انگیزه ای شد که فعالیت های ورزشی به سمت فوتبال سوق پیدا کند و بسکتبال و والیبال هم مورد توجه قرار بگیرند.
میرصادقی اظهار داشت: در این دوره زمانی شاهد رشد قهرمانانی بودیم که اکنون از پیشکسوتان ورزش استان کردستان محسوب می شوند.
وی یادآور شد: به مرور تعمیر برخی از اماکن ورزشی آغاز شد و استادیوم ملک نیا را از شرایط نامناسبی که داشت و وزشکاران بر روی خاک تمرین می کردند، خارج کردند.
میرصادقی با بیان اینکه چند سالن ورزشی پایه ریزی و ساخته شد، افزود: در این دوره سالن کارگران به مرکز فعالیت ورزشکاران در حاشیه شهر تبدیل شد.
وی اضافه کرد: در برهه ای بودیم که ورزشکاران شاخصی در کشتی همچون عبدالله چمن گلی، محمد چمن گلی، آزموده، کیومرث آیت پناه و عبدالله عزیزی پرورش یافتند.
معاون توسعه امور ورزش اداره ورزش و جوانان کردستان گفت: در بوکس هم قهرمان هایی داشتیم و پیشرفت و رشد ورزشکاران این رشته تا امروز ادامه پیدا کرد.
وی اظهار داشت: استان کردستان از نظر رتبه بندی و مجموع امتیازاتی که کسب کرده در سال 96 در گروه C قرار داشت اما امسال با یک رشد تصاعدی ناگهان به گروه A رسیده و در رده 10 این گروه قرار دارد.
میرصادقی یادآور شد: عدم ثبات در مدیریت ورزش کردستان و تغییرات زودهنگام مدیران موجب شده بود امکان برنامه ریزی سخت شود اما در دوره کنونی شاهد ثبات در مدیریت هستیم و امکان برنامه ریزی های طولانی مدت تر و بهتری فراهم است.
وی افزود: در چند سال گذشته مربیگری درجه سه در کردستان امر ساده ای محسوب می شد و کسانی که در میادین جهانی قهرمان شده بودند به عنوان مربی و سرمربی تیم ملی فعالیت کردند.
میرصادقی اضافه کرد: به عنوان مثال جمیل لطف الله نسب در تنیس روی میز به عنوان یکی از مربیانی محسوب می شود که در آسیا بر روی او حساب می کنند.
وی با اشاره به اینکه پشتوانه های خوبی در تنیس روی میز داریم، اظهار داشت: هم در گذشته چهره های شاخصی داشتیم و هم امروز در تنیس حرف هایی برای گفتن داریم.
معاون توسعه امور ورزش اداره ورزش و جوانان کردستان یادآور شد: در قایقرانی هم که تنها 10 سال است در استان فعالیت آن آغاز شده ولی ورزشکارانی مطرح در سطح جهانی داریم.
وی افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی و وجود رودخانه ها و آب های خروشان در استان ظرفیت مناسبی برای رشته قایقرانی بویژه در بخش کانو فراهم است و اکنون کردستان از تیم های مطرح کشوری در این رشته است.
میرصادقی با بیان اینکه پنج نفر از استان کردستان به صورت نفرات ثابت تیم ملی کشور در رشته قایقرانی حضور دارند، اضافه کرد: شاهو ناصری یکی از این ورزشکاران است که چهار دوره در بازی های آسیایی حضور داشته است.
وی اظهار داشت: امکانات و زیرساخت ما در گذشته بسیار ضعیف بود اما اکنون بسیاری از رشته ها از خانه ویژه خود برخوردارند که شامل فضای ورزشی و امکانات لازم است.
میرصادقی گفت: قبلا یک سالن ورزشی برای چند رشته به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گرفت که ورزشکاران زمان مناسب برای تمرین کردن بویژه در فصل سرما که بدون سالن سرپوشیده امکان تمرین در فضای آزاد به دلیل شرایط آب و هوایی استان وجود ندارد، نداشتند.

** سرانه اماکن ورزشی کردستان 40 سانتیمتر است
وی با اشاره به رشد ژیمناستیک در کردستان اظهار داشت: امید شیخ احمدی یکی از چهره های شاخص رشته ورزشی ژیمناستیک کردستان است که اکنون مسئول آموزشگاه های ژیمناستیک کشور است.
میرصادقی با بیان اینکه امسال در دهه فجر یک هزار برنامه مناسبتی اجرا شد، افزود: همچنین 10 سالن ورزشی در این مدت به بهره برداری رسید و عملیات ساخت چند سالن ورزشی هم آغاز شد.
وی گفت: تعداد سالن های ورزشی از 20 سالن اکنون به تعدادی رسیده که تنها 120 سالن ورزشی به ورزشکاران اجاره داده می شود.
میرصاقی اضافه کرد: 320 باشگاه ورزشی هم مجوز فعالیت در استان کردستان دارند که این علاوه بر اماکن ورزشی دولتی است.
وی با بیان اینکه سرانه اماکن ورزشی کل استان نزدیک به 40 سانتیمتر است، افزود: هر هیاتی به ازای هر پنج تا 6 نفر در سطح بالا مربی اختصاصی دارد.

** 41 هیات ورزشی در حوزه بانوان فعالیت می کنند
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان هم گفت: از 25 سال گذشته بانوان ورزشکار کردستان توانسته اند در پنج رشته ملی پوش شوند.
عهدیه دولت آبادی اظهار داشت: چند سال پیش با آغاز فعالیت من 30 هیات ورزشی فعال در حوزه بانوان فعال بودند که اکنون به 41 هیات فعال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان یافتگی ورزشکاران و هیات ها یکی از شاخصه های رشد ورزش استان است، اضافه کرد: در پنج سال گذشته حدود 6 هزار نفر بیمه شده در بخش ورزش بانوان فعالیت می کردند که اکنون به 24 هزار نفر رسیده است.
دولت آبادی تاکید کرد: این رشد جای افتخار دارد اما با توجه به جمعیت استان کردستان رقم ورزشکار فعال در حوزه بانوان مناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه 2 پایگاه قهرمانی مشترک بانوان و آقایان و یک پایگاه اختصاصی بانوان در استان فعال است، یادآور شد: 15 نفر از بانوان استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند و 23 نفر هم عضو تیم ملی بوده اند، 15 مرکز و کانون استعدادیابی مشترک میان بانوان و آقایان در استان فعال است.
دولت آبادی گفت: بانوان کردستانی در 15 رشته دو و میدانی، وزنه برداری، فوتبال، بسکتبال، کاراته، هندبال، تکواندو، دوچرخه سواری، بیماری های خاص و نابینایان فعال تر هستند و در مسابقات کشوری صاحب مدال شدند.
وی افزود: برای اولین بار از استعدادهای برتر سراسر کشور پا به پای آقایان حضور پیدا کردیم و در مجموع مقام یازدهم را به دست آوردیم.
دولت آبادی اظهار داشت: بانوان در این مسابقات در رشته های دو و میدانی، وزنه برداری، رزمی، کونگ فو، قایقرانی، تکواندو و کاراته صاحب مدال شدند.
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان اضافه کرد: این استان در رشته های وزنه برداری و کاراته بانوان و در رشته ژیمناستیک آقایان در مسابقات استعدادهای برتر کشور میزبان بود.

** همه هیات های ورزشی یک بانو به عنوان نائب رئیس حضور دارد
وی با اشاره به اینکه اکنون در کل هیات ها یک خانم به عنوان نایب رئیس فعالیت می کنند، یادآور شد: بانوان تا سال 81 استقلال مالی و اجرایی خاصی داشتند اما از نظر تعداد نیروی انسانی بویژه نیروی متخصص کمبود وجود داشت.
دولت آبادی با بیان اینکه در شهرستان های تابعه نیروی تخصصی بانوان در اداره ورزش وجود نداشت، افزود: از چند سال گذشته حدود 9 نفر بانوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی که مهارت کاری دارند مسئولیت برعهده گرفته اند و اکنون در تمامی شهرستان های تابعه به غیر از سریش آباد و دهگلان نیروی تخصصی حوزه بانوان فعال است.
وی گفت: زیرساخت ورزشی در حوزه بانوان کمتر از آقایان است و ضروری است توجه بیشتری به آن شود چرا که سلامتی یک زن در خانواده بر سلامتی خانواده تاثیر می گذارد.
دولت آبادی اضافه کرد: امسال هشت طرح ملی فرابخشی و توسعه ورزش همگانی بانوان از سوی وزارت برای استان ها ابلاغ شده که کردستان در میان استان های پیشگام در پیگیری و اجرای این طرح بوده است.
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان اظهار داشت: اهداف اصلی این طرح ها توسعه نشاط، شادابی، افزایش توان و سواد حرکتی است.
وی افزود: طرح های تطبیقی محله محور، اوقات فراغت زنان، اوقات فراغت ویژه بانوان شاغل، طرح ملی پارک گام با حضور مربی از جمله این طرح ها است.
دولت آبادی همچنین خبر از اجرای طرح ملی سنجش قامت زنان روستایی در هشت روستا داد و اضافه کرد: در این طرح ناهنجاری های قامتی پایین تنه بانوان در روستاهای حاشیه شهر و روستاهای کم توان را ارزیابی می کنیم.
وی اظهار داشت: پیشتر کردستان در محدوده شمال غرب کشور قرار داشت که اکنون با تصمیم وزارت ورزش و جوانان در منطقه غرب کشور قرار داریم که شامل استان کرمانشاه، ایلام و کردستان است.

**کردستان صاحب پایگاه قهرمانی قایقرانی است
قایقران کردستانی هم که در مسابقات آسیایی صاحب مدال شده و تا فینال مسابقات جهانی راه پیدا کرده است، می گوید: رشته قایقرانی بعد از انقلاب در ایران به صورت حرفه ای فعال شد و همه به این باور رسیدیم که ایران می تواند در آسیا اول و در جهان بدرخشد.
شاهو ناصری اظهار داشت: در سال های گذشته قایقرانی محدود و بیشتر به صورت تفریحی انجام می شد اما اکنون به شرایطی رسیده ایم که در 15 سال اخیر کاملا به صورت حرفه ای پیگیری می شود.
وی یادآور شد: هفت بخش قایق حرفه ای در ایران فعال است که چهار قایق آن در 10 سال اخیر در ایران فعال شده و در تمام بخش ها توانسته مدال های آسیایی را کسب کند.
ناصری با بیان اینکه امروز با بهترین روش ها، دستگاه و امکانات فعالیت می کنیم، افزود: قایقرانی از جمله رشته هایی در المپیک است که ظرفیت کسب مدال بالایی دارد و از بدو المپیک وجود داشته اند.
وی اضافه کرد: امروز برنامه ریزی برای قهرمان پروری صورت می گیرد و مطمئنا در آینده نزدیک ایران می تواند در حوزه قهرمانی بسیاری از رشته ها را قبضه کند.
این ورزشکار کردستانی اظهار داشت: مربی ها برای اردوهای چند ماهه به کشورهای صاحب سبک اعزام می شوند و سپس به کشور بازگشته و به تربیت ورزشکاران می پردازند.
وی یادآور شد: پایگاه های قهرمانی قایقرانی در استان های مستعد ایجاد شده و در کردستان این پایگاه در رشته کانو که استعداد بیشتری دارد، برپا شده است.
ناصری اضافه کرد: امروز شهرستان مریوان در بخش روئینگ سه قهرمان آسیا دارد و اخیرا در بانوان سه مدال طلا در بخش استعدادهای درخشان کسب کرده است.

** نداشتن تمکن مالی مانع موفقیت در ورزش نیست
یک قهرمان رشته دو و میدانی نیز در این میزگرد گفت: در سال های گذشته ورزشکاران به صورت استاد شاگردی تمرین می کردند و امکانات ورزشی حرفه ای وجود نداشت.
ریبوار مرادپور اظهار داشت: ورزشکاران با ابتدایی ترین شیوه و آماتورترین حالت فعالیت می کردند که این موضوع در بخش بدنسازی هر رشته ورزشی هم مصداق داشت.
وی اضافه کرد: اکنون هر رشته ورزشی مربی بدنسازی مختص به خود دارد و ورزشکاران از طراحی، تمرین درست و حرفه ای برخوردارند.
مرادپور افزود: تغذیه، حرکات اصلاحی و روانشناسی هم در رشته های ورزشی مورد توجه است که می تواند یک ورزشکار را به مسیر درست هدایت کند.
وی اظهار داشت: پیشتر رشته های پهلوانی و قدرتی مورد توجه بود و اکنون تمام رشته های قهرمانی به فعالیت و تمرین می پردازند و هر فرد در هر رشته ای که استعداد دارد پله های ترقی را طی می کند.
وی یادآور شد: ورزش در گذشته علمی نبود و امروز برنامه ریزی شده و علمی است و رقابتی در ورزش ایجاد شده است که به پیشرفت آن می انجامد.
مرادپور اضافه کرد: هدف اصلی ورزش سلامتی و نشاط است و امروز کسانی که از نظر مالی هم در شرایط خوبی نباشند می توانند ورزش کنند و حتی به درجات بالا در حوزه قهرمانی برسند.
آنچه از صحبت های مهمانان میزگرد می توان نتیجه گرفت اینکه ورزش کردستان بعد از انقلاب منظم و حرفه ای دنبال شده و از حالت استاد شاگردی و محدود به محلات خارج شده است.
آمارهای ارائه شده نشان می دهد بانوان نیز به عنوان نیمی از جامعه و مادران در خانواده ها گرایش بیشتری به ورزش پیدا کرده و حتی در حوزه قهرمانی و حرفه ای نیز فعالیت می کنند که این نشان دهنده فراهم شدن زیرساخت و امکانات است.
ورزش کردستان بیشتر در حوزه انفرادی درخشش دارد و اخیرا با حمایت های برخی شرکت ها و سرمایه گذاران توانسته در بخش ورزش های تیمی هم خود را کمی نشان دهد.
هر چند برای رسیدن به نقطه مطلوب در ورزش استان کردستان راه طولانی مانده اما پیشرفت های چشمگیر جای امیدواری دارد.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.