به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید شاه ویسی روز شنبه در نشست کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اظهار داشت: سنندج در بخش چشمه ها و قنات ها ظرفیت خوبی دارد به گونه ای که در صورت بهره برداری و شناسایی درست می توان 10 درصد فضاهای سبز شهر را با آب این چشمه ها آبیاری کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 47 چشمه و 36 قنات در شهر سنندج شناسایی شده است، افزود: چشمه های هانه کله و پیره در محله قطارچیان، چشمه های گریزه، مسجد قوله، مسجد حصرت رسول (ص) در شهرک پیام، پردبند در استانداری، ملا عمر و سی تارانی در تازه آباد از جمله چشمه های شناسایی شده، هستند.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سنندج اضافه کرد: اکنون تنها 14 چشمه از این تعداد فعال بوده و آبدهی دارد و از آن برای آبیاری فضاهای سبز شهری و پارک های سطح شهر استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی های اصولی هر سال باید چند مورد از چشمه ها احیا و آماده بهره برداری توسط شهرداری شود ابراز امیدواری کرد برای سال 98 حداقل پنج مورد از این چشمه ها شناسایی و به مشاور برای بهره برداری و احیا معرفی شوند.
شاه ویسی یادآور شد: احیای این چشمه ها نیازمند زیرساخت های لازم است و اگر شهرداری به تنهایی نمی تواند زمینه لازم را فراهم کند می تواند آن را به بخش خصوصی بدهد که هم خود از آن استفاده کند و هم بخشی از آب را در اختیار شهرداری قرار دهد.

** اعتبار احیای چشمه ها در ردیف بودجه ای دیده شود
معاون فنی و عمرانی و شهرداری سنندج نیز در این جلسه گفت: احیای چشمه ها نیازمند اعتباراتی است که انتظار می رود در ردیف تامین زیرساخت آب فضای سبز شهری، بودجه ای نیز برای این بخش دیده شود.
بهزاد ریحانی فرد افزود: استفاده درست از آب چشمه ها بدون اعتبار امکانپذیر نیست مگر اینکه توپوگرافی آن محل اجازه دهد که شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده است، چشمه هایی که باقی مانده نیز بیشتر در شمال شهر بوده و احیای آنها هزینه بر است.
وی با بیان اینکه هزینه احیای سه چشمه برای سال آینده که قبلا شناسایی شده 15میلیارد ریال است، اضافه کرد: هزینه برای اینگونه طرح ها می تواند تا سال ها برای مسئولان و مردم منفعت داشته باشد.
برخی نمایندگان انجمن های مردم نهاد زیست محیطی نیز در این نشست به بیان مشکلات سطح شهر از جمله پسماندها و وضعیت آسفالت معابر و خیابان ها پرداخته و خواستار برنامه ریزی لازم مدیریت شهری برای رفع این مشکلات در آستانه سال نو شدند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.