به گزارش خبرنگار ایرنا، احداث کارخانه لاستیک بارز کردستان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 88 به این استان است که با همت دست اندرکاران سال 92 پیش تولید روزانه آن با سه هزار حلقه آغاز شد.
این واحد بزرگ صنعتی در زمینی به مساحت 44 هکتار و با سرمایه گذاری 6 هزار و 273 میلیارد ریالی در شهرک صنعتی دهگلان احداث شد و دارای هفت سالن تولید است که پنجم فروردین سال 96 در جریان دومین سفر استانی رئیس جمهوری به کردستان فار نهایی آن نیز افتتاح شد.
حال بعد از گذشت حدود دو سال از افتتاح رسمی این واحد صنعتی توسط محققان بومی و با بهره مندی از تجهیزات مدرن و مورد نیاز همچون دستگاه اکسترودر چهار کاناله، سیستم توزین اتوماتیک و بنبوری (دستگاه میکسر) تولید تایر سبز در این کارخانه آغاز شده است.
یکی از مولفه های ارزیابی تایرها در دنیا میزان آسیب آنها به محیط زیست است که مهمترین ویژگی تایر سبز به نسبت سایر تایرها کاهش آلودگی زیست محیطی است.

** تولید سالیانه چهار میلیون حلقه لاستیک در کردستان
مدیر عامل شرکت لاستیک بارز کردستان یکی از دستاوردهای این شرکت را بهره برداری از خط تولید تایر سبز برای نخستین بار در کشور اعلام کرد و گفت: اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری از سازمان ملی استاندارد و دریافت گرید +B و طی کردن مراحل اخذ پروانه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار در حوزه محصول نهایی از دیگر دستاوردهای این شرکت است.
میرسعید قاضی اظهار داشت: از دی ماه سال 95 تا آذر ماه سال 96 یک میلیون و 39 هزار و 336 حلقه لاستیک معادل 6 هزار و 641 تُن در کارخانه بارز کردستان تولید شد و این میزان از دی ماه سال گذشته تا آذر ماه امسال به حدود سه میلیون حلقه افزایش پیدا کرد.
وی ظرفیت اسمی کارخانه بارز کردستان را 44 هزار تُن لاستیک اعلام کرد و یادآور شد: در راستای این میزان تولید به 50 لیتر در ثانیه آب و 11 مگاوات برق و 960 نفر نیرو بطور مستقیم و دو هزار نفر بطور غیرمستقیم نیاز است.
مدیر عامل شرکت لاستیک بارز کردستان اضافه کرد: برای سال آینده قرار شده تولید این واحد به چهار میلیون حلقه لاستیک معادل 30 هزار تن برسد.
قاضی گفت: هفت کارخانه در کشور هم اکنون تایرهای سواری رادیال تولید می کنند که گروه صنعتی بارز در 9 ماه منتهی به آذر امسال 42 درصد این میزان را تولید و تامین کرده است.

** کاهش 30درصدی مصرف سوخت خودرو
بخشی از مصرف سوخت خودرو به کیفیت تایر بر می گردد که کارشناسان امر معتقدند تایر سبز 20 تا 30 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد و 20 درصد هم فرسایش آن کمتر و در نتیجه طول عمر بیشتری نسبت به سایر تایرها دارد.
مدیر تولید کارخانه لاستیک بارز کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تولید تایر سبز نیاز به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری داشت، اظهار داشت: امکانات نرم افزاری متشکل از فرمولاسیون و سخت افزاری هم مواد اولیه و ماشین آلات است.
سعید باباویسی افزود: به غیر از بارز کردستان هیچ کدام از تولید کنندگان تایر کشور نمی توانند تایر رادیال سبز تولید کنند چرا که هنوز امکانات آن را در اختیار ندارند.
وی با اشاره به اینکه آتیم هایی مختلفی در تولید تایر سبز دخیل است، گفت: یک آیتم بحث آمیزه کامپاند که متشکل از مواد پلیمری و شیمیایی و روغن و یک سری پر کننده مانند دوده و سلیکا است.
مدیر تولید کارخانه لاستیک بارز کردستان اضافه کرد: تعدادی از کارخانجات فقط روغن مورد استفاده در تولید تایر را تغییر داده و مدعی تولید تایر سبز می شوند و این در حالی است که برای تولید این محصول نیاز به دستگاه توزین اتوماتیک و میکسر مخصوص هست.
باباویسی اظهار داشت: در حال حاضر فقط کارخانه بارز کردستان در کشور مجهز به تجهیزات مذکور است و می توانیم بگوییم تایر سبز به معنای واقعی تنها در بارز کردستان تولید می شود.
وی به ویژگی های تایر سبز اشاره کرد و یادآور شد: تعاریف متفاوتی از تایر سبز می شود ولی آنچه توسط تایرسازهای دنیا بیشتر مطرح شده ایمنی و عملکرد خودرو با ترمز گیری بهتر و کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست است.
مدیر تولید کارخانه لاستیک بارز کردستان تاکید کرد: این دستاورد نتیجه تلاش گروه تحقیقاتی مجموعه بارز و همت متخصصان بومی استان کردستان است.

** مصرف آب کمتر در تولید تایر سبز
مدیر تولید کارخانه لاستیک بارز کردستان گفت: فرآیند تولید تایر سبز به گونه ای است که تا حدود 40 درصد از مصرف بخار را کاهش و در تولید آن آب کمتری مصرف می شود.
باباویسی از دیگر ویژگی های تایر سبز را کاهش 50 درصدی ضایعات محصول نهایی اعلام کرد و افزود: قابلیت دیگر کارخانه بارز کردستان امکان انجام 100 درصدی آزمون های نیرویی و بالانس تایر است.
تایرهای خارجی به نسبت تایرهای تولید داخل از قیمت بالاتری برخوردار هستند که دلیل آن هم بیشتر افزایش قیمت ارز و هزینه های گمرکی و دیگر موارد است،
اگر در گذشته مصرف کنندگان تایرهای خارجی دلیل استفاده از این محصول را کیفیت بالای آن عنوان می کردند امروزه کارخانجات داخلی از جمله بارز کردستان با تولید تایر سبز مدعی است که این نوع محصول رقیبی برای مشابه خارجی اش است.
این واحد تولیدی بر اساس نیاز بازار و بعد از بازاریابی که انجام می دهد به تناسب استقبال مشتریان میزان تولید این محصول را در برنامه خود خواهد گنجاند.
صادرات تایر سبز از دیگر برنامه های مدنظر و در اولویت کارخانه بارز کردستان است و اینگونه درصدد هستند مسیر ممنوع شده صادرات تایر را به روی تولید کنندگان این محصول گشوده تا بخشی از بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیرند.
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.