خالد جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جلوگیری از اتلاف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری در سطح مزارع و باغات از وظایف مهم و اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک است.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کردستان به عنوان بخشی از این وزارتخانه در قالب برنامه های اول تا پنجم توسعه اقدامات موثری در خصوص اجرای طرح های زیر بنایی برای بهبود راندمان آبیاری انجام داده که این شاخص از 30 درصد سال 1357 با 17 درصد رشد به 47 درصد در سال جاری رسیده است.
جعفری اضافه کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری، احداث شبکه های فرعی آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله، احداث و بهسازی کانال های آبیاری عمومی و احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی از جمله طرح های زیربنایی انجام شده برای افزایش راندمان آبیاری در اراضی این استان است.

** کردستان بیش از 53 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در این استان از سال 72 شروع شده است، گفت: اکنون اجرای این طرح در اراضی کردستان به پایان رسیده است.
جعفری افزود: با اجرای آبیاری تحت فشار، هیدرومدول آبیاری از حالت آبیاری سنتی (روش غرقابی و ثقلی) خارج می شود که در نهایت باعث افزایش راندمان کل آبیاری از 30 به 70 درصد می رسد.
وی اضافه کرد: در نهایت با اجرای سیستم های نوین آبیاری در کردستان هر سال به میزان حداقل 232 میلیون مترمکعب از هدر رفت آب در مزارع جلوگیری می شود که در نتیجه آن افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی حداقل به میزان 23 هزار و 200 هکتار است که در رشد و شکوفایی کشاورزی استان و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران منطقه تاثیر بسزایی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این مساله در کاهش هدر رفت آب کشاورزی، افزایش سطح زیرکشت آبی، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و بطورکلی مبارزه با معضل خشکسالی نقش موثر و بسزایی ایفا می کند.
وی با بیان اینکه اکنون استقبال کشاورزان و باغداران استان از این طرح رو به افزایش است، افزود: دولت برای اجرای سامانه های نوین تسهیلات بلاعوض تخصیص می دهد که شامل 130 میلیون ریال برای هر هکتار آبیاری قطره ای، 84 میلیون ریال برای هر هکتار آبیاری بارانی و 58 میلیون ریال برای هر هکتار اجرای طرح آبیاری کم فشار است.
کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد باغی و زراعی وجود دارد و سالیانه بیش از 2٫5 میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی) در این استان برداشت می شود.
در این استان در مجموع 38 هزار هکتار انواع باغ های محصولات هسته دار و بدون هسته وجود دارد و سالانه بیش از 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان برداشت می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.