به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی در استان کردستان همپای دیگر نقاط کشور پیش رفت و مردم این استان هم به سهم خود در پیشبرد و پیروزی انقلاب نقش ایفا کرده اند.
روحانیون بویژه علمای اهل سنت در این میان نقش مهمی در جهت دهی و سرعت دادن به تحولات انقلاب در کردستان داشتند، ساماندهی راهپیمایی ها و تلاش برای مشارکت و حضور بیشتر مردم از جمله فعالیت های روحانیون بود و برخی نیز در آن ایام دستگیر شده یا جان خود را تقدیم انقلاب کردند.
حجت الاسلام بلال عربیان که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی دانش آموز بود ولی در راهپیمایی ها و مبارزات مردم کردستان علیه طاغوت حضور فعالی داشته است از خاطرات آن زمان می گوید..
این مبارز دوران انقلاب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جای جای استان کردستان، علمای شیعه و سنی در کنار یکدیگر در پیشبرد انقلاب نقش داشتند.
وی افزود: دیدارهایی که علمای اهل سنت کردستان با امام (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب داشتند، ابراز محبت و صمیمیت آنها و اعلام بیعت و همکاری با امام(ره) نقطه عطفی در تحولات انقلاب در استان کردستان بود.
حجت الاسلام عربیان با بیان اینکه مردم کردستان از همان آغاز با ایستادن در کنار روحانیون وفاداری خود را به انقلاب اعلام کردند، یادآور شد: نصیحت و دستوراتی که امام راحل به روحانیون اهل سنت پس از آن دیدارها می دادند راهگشا بود و در تاریخ انقلاب ماندگار است.
وی با اشاره اینکه علمای اهل تسنن کردستان در راه نظام، انقلاب و امام بودند، اضافه کرد: در اوایل انقلاب گروهک های معاند با به اسارت گرفتن برخی روحانیون اهل تسنن کُرد حسرت به دل ماندند که یک کلمه از زبان آنها علیه امام (ره) بشنوند.
حجت الاسلام عربیان گفت: برخی از این روحانیون زیر شکنجه جان خود را از دست دادند اما یک کلمه هم علیه امام (ره) و انقلاب به زبان نیاوردند.

این روحانی مبارز اهل تشیع استان کردستان اظهار داشت: سیر تاریخ نشان داده است که ستمگران نمانده اند و نامشان هم پاک شده و تنها آثار عبرت انگیز از آنها مانده است.
وی با بیان اینکه شاه هم ستمگر بود و نماند تاکید کرد: این قاعده الهی است که ستمگر و ظالم از هر مسلک، مکتب و مرامی که باشد بر روی زمین نمی ماند.
حجت الاسلام عربیان با اشاره به اینکه دی ماه اوج خاطرات تلخ و شیرین انقلاب اسلامی است، گفت: انقلاب اسلامی در دی ماه سال های مختلف از سال 1341 پایه ریزی شد.
وی با اشاره به برخی از این رویدادها اضافه کرد: دی ماه 41 که اولین سنگ بنای انقلاب اسلامی بود شاه با همه خدم و حشم خود هماهنگ شد تا در شهر قم در برابر علما خودی نشان دهد اما آنجا بود که متوجه قدرت روحانیت شد.
وی افزود: در آن روز بود که مراجع قم دستور دادند مردم از خانه بیرون نیایند و بازار و حوزه و درس همه تعطیل شد.
حجت الاسلام عربیان اظهار داشت: شاه با وضعیت بسیار اسفباری وارد شهر قم شد که تنها عده معدودی به استقبال او رفتند.
وی کشتار 19 دی سال 56 در قم را هم نقطه کلیدی دانست که در تاریخ انقلاب ماندگار شد و گفت: بعد از آن واقعه در شهرهای بزرگ چهلم این شهدا گرفته شد و افشاگری هایی که صورت گرفت که توده های مردم بیشتر از ظلم حاکمیت آگاه شدند.
این مبارز دوران انقلاب تاکید کرد: 26 دی سال 57 یکی از خاطرات بسیار شیرین در تقویم انقلاب است که به عنوان فرار شاه ثبت شد، آن روز موجی از شادی میان آحاد مردم ایران از شیعه و سنی و با هر قومیتی ایجاد شد.
وی با اشاره به برخی از خاطرات خود از دوران انقلاب در کردستان گفت: با اینکه هنوز به مدرسه می رفتم اما در همه راهپیمایی هایی که پیش می آمد حضور داشتم.
حجت الاسلام عربیان افزود: جمعیت انبوه به خیابان ها می آمدند و شعارهای آنها از نوع و جنس همان شعارهایی بود که در مرکز و پایتخت کشور علیه استبداد داده می شد.
وی با اشاره به شجاعت مردم در حین انقلاب اظهار داشت: مردم در زمان تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی مقابل ماموران می ایستادند و فریاد می زدند من این رژیم را قبول ندارم و حین اینکه سینه خود را سپر کرده بودند از نظامیان می خواستند آنها را بزنند.
حجت الاسلام عربیان با بیان اینکه در یکی از روزهای انقلاب مردم در مسجد سریش آباد شهر قروه کردستان حضور یافته بودند و علیه رژیم شاه سخنرانی شد افزود: در ساعت های پایانی شب که مردم از مسجد به خانه می رفتند شعارهایی علیه دستگاه شاه دادند اما ماموران شاه در کوچه ها کمین کرده بودند و تیراندازی کردند که تعداد زیادی جانباز شدند و یکی از مبارزین شجاعی که در روزهای تظاهرات سینه خود را سپر می کرد در این شب شهید شد و به عنوان یکی از شهدای اولیه انقلاب در کردستان شناخته می شود.
وی گفت: سریش آباد در زمان انقلاب در تقسیم بندی ها به عنوان یک روستا بود، رژیم به آن توجهی نمی کرد و مردم با همت خود کارهای عمرانی در آن انجام دادند.
وی با اشاره به یکی از خاطرات خود اظهار داشت: سریش آباد خیابانی خاکی داشت و وقتی راهمپیمایی می شد توده عظیمی از گرد و خاک بلند می شد، خانه ما کنار خیابان بود و وقتی دسته تظاهرکنندگان علیه رژیم به سمت خیابان ما می رفت از جمعیت جدا می شدم تا مسیر را آب پاشی کنم و خاک کمتری بلند شود.
وی افزود: من سن زیادی نداشتم و هنوز به مدرسه می رفتم، این کار به من حس خوبی می داد که در تحولات انقلاب به سهم خود نقشی دارم.
وی یادآور شد: امروز ایران اسلامی یکی از کشورهای امن منطقه است و استان کردستان هم یکی از استان های امن کشور محسوب می شود که این ها همه حاصل خون شهیدان در انقلاب و پس از آن در دوره هایی همچون مقابله با عوامل دشمن و هشت سال جنگ تحمیلی است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.