به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی بانه نخستین منطقه در استان کردستان است که به عنوان یکی از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی محسوب می شود
منطقه ویژه اقتصادی بانه برای همه سرمایه گذاران با شرایط مختلف و به میزان سرمایه ای که دارند فرصت در تولید و زمینه اشتغال مرزنشینان را فراهم می کند و علاوه بر این در کاهش آمار بیکاری کردستان و رونق صادرات بازارچه سیرانبند نیز نقش بسیار مهمی دارد.
یکی از مهمترین ویژگی های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه معافیت مالیاتی و گمرکی است که سرمایه گذاران از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات و تجار در واردات و صادرات کالا از عوارض گمرکی معاف هستند.
فرماندار بانه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: دولت در این شهرستان افق برنامه پنج ساله تعریف کرده که همه فعالیت های ما بر اساس این برنامه انجام می شود و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از اولویت های مهم این برنامه است.
محمد فلاحی افزود: مسافری کردن و رسمی شدن بازارچه سیرانبند یکی از ظرفیت های این منطقه است و اکنون بسیاری از زیرساخت های بازارچه با سرمایه های دولت فراهم شده و در حال رایزنی های برای مسافری کردن آن با طرف عراقی هستیم.
وی اظهار داشت: با توجه به سرمای زود رس پاییزی عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بانه متوقف شد که با شروع فصل کاری عملیاتی اجرایی منطقه و آسفالت محوطه ادامه می یابد و مرحله اول آن در 35 هکتار به بهره برداری می رسد.
فلاحی با اشاره به رونق بخش تولید در بانه گفت: بسیاری از سرمایه گذارانی که در سال های گذشته در کشورهای مختلف سرمایه گذاری می کردند اینک سرمایه های خود را به شهرستان منتقل کرده و در حال اجرایی کردن طرح های تولیدی در شهرک صنعتی و یا منطقه ویژه اقتصادی هستند.
فرماندار بانه با بیان اینکه در 2 سال اخیر 98 فقره جوار تاسیس مراکز صنعتی و تولیدی صادر شده است، گفت: تاکنون 12 جوار تاسیس واحدهای تولیدی برای منطقه ویژه اقتصادی نیز صادر شده است.
فلاحی اضافه کرد: بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، چرخه صادرات و واردات در بازارچه سیرانبند را رونق می بخشد، اشتغال ایجاد می شود که اینها در کاهش مشکلات بیکاری نقش بسیاری مهمی ایفا می کند.
رئیس صنعت، معدن و تجارت بانه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: 51 سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه در خواست داده اند که امیدواریم سال آینده این سرمایه گذاران احداث طرح های خود را در این منطقه آغاز کنند.
احمد رحمانی افزود: به در خواست سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بیشتر کارخانه های لوازم خانگی ایجاد می شود که برای یکی از سرمایه گذاران مجوز تولید 13 قلم کالا در این بخش صادر شده که در آینده می تواند تنوع محصولات خود را تا 80 قلم نیز افزایش دهد.
وی با اشاره به شرایط منطقه ویژه اقتصادی اضافه کرد: این منطقه با توجه به نزدیکی به بازارچه سیرانبند صادرات محور است و کالاهای که در آن تولید خواهد شد از طریق این بازارچه به خارج از کشور صادر می شود.
رحمانی بازارچه مرزی سیرانبند را یکی از فرصت های مهم برای سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی بانه دانست و اظهار داشت: در سال 82 بازارچه سیرانبند بانه مقام نخست صادرات کالا به عراق را کسب کرد و تجار این بازارچه نسبت به تجار شهرهای مرزی فعال تر بودند.
وی یادآور شد: در بازارچه سیرانبند مشوق های بازرگانی وجود داشت و بسیاری از مشکلات و قوانین دست و پاگیر برای صادرات در بازارچه حل شده بود که باید این روند از سرگیری شود.
به گزارش ایرنا، مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال 89 در دولت دهم تصویب شده و عملیات اجرایی آن در سال 96 با اعتبار 360 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و شرکت شهرک های استان تامین شده و در سه فاز اجرایی می شود که فاز نخست آن در سال 98 به بهره برداری می رسد.
منطقه ویژه اقتصادی بانه در 15 کیلومتری غرب بانه و 5 کیلومتری سیرانبند بانه و در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده است.
شهرستان بانه 84 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.