به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار داشت: این طرح ها در 2 بخش شامل ایام الله فجر و ایام انتهایی امسال به بهره برداری می رسد که طرح های مختلف قابل افتتاح در جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از 12 تا 22 بهمن به ارزش یک هزار میلیارد و 420 میلیون ریال و به تعداد 295 طرح است.
وی با بیان اینکه طرح های قابل افتتاح در دهه فجر در حوزه های شیلات، منابع طبیعی، آب و خاک ، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، تعاون روستایی ، معاونت تولیدات زراعی و صنایع است اضافه کرد: در سال جاری سعی شده به تثبیت شغل های موجود تمرکز شود که در طرح های دهه فجر 666 فرصت شغلی جدید ایجاد و یک هزار و 346 فرصت شغلی نیز تثبیت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: قسمت دوم طرح های آماده بهره برداری این استان در بخش کشاورزی نیز شامل چهار 950 میلیارد ریال با 960 فرصت شغلی ایجاد شده است که تا پایان امسال همزمان با حضور مسئولان کشوری در استان به بهره برداری می رسد.
جعفری گفت: این طرح ها نیز شامل بهره برداری از مرحله نخست کارخانه فرآوری ژینانوش، فاز 3 یک گاوداری در قروه با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان، یک گاوداری یک هزار راسی و یک واحد گاوداری پنج هزار راسی پروار بندی، مجموعه کارخانه ایمان طیور و کارخانه تولید خوراک آبزیان است.

 ** 3180 میلیارد ریال تسهیلات در کردستان پرداخت شد
وی اضافه کرد: امسال در قالب طرح های مختلف برای توسعه بخش کشاورزی سه هزار و 180 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان بخش تولید، فرآوری و صنایع کشاورزی این استان پرداخت شده است.
جعفری افزود: این میزان تسهیلات شامل یک هزار و 290 میلیارد ریال از محل اشتغال پایدار روستایی، 704 میلیارد و 780 میلیون ریال در بخش توسعه مکانیزاسیون، 176 میلیارد و 510 میلیون ریال از محل تسهیلات بلاعوض آبیاری های نوین است.
وی اضافه کرد: پنج میلیارد و 100 میلیون ریال از محل تسهیلات بانک سینا، 41 میلیارد و 200 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی و 860 میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک ها و دیگر منابع تسهیلاتی، اعتبارات پرداخت شده در بخش تسهیلات به حوزه کشاورزی این استان در سال جاری است.

** توسعه اراضی آبی، باغی و ظرفیت تولید گوشت از طرح های پیشران کشاورزی این استان است
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امکانات کشاورزی این استان در مقابل ظرفیت های آن ناچیز با فاصله قابل توجه است افزود: برای تعادل بخشی به شاخص های حوزه کشاورزی این استان برنامه های مختلفی به عنوان طرح های پیشران از سوی دولت تدوین شده که شامل توسعه اراضی آبی، باغی و افزایش ظرفیت تولید گوشت از طرح های پیشران کشاورزی این استان است.
وی گفت تلاش می شود در بخش توسعه اراضی آبی 100 هزار هکتار از اراضی دیم استان را به آبی تبدیل شود که این طرح هم اکنون توسط مسئولان از مرکز درحال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این طرح پیشران 74 هزار میلیارد ریال از منابع مختلف ملی درخواست شده است اضافه کرد: تا کنون برخی از موافقت های مورد نیاز این طرح از سوی دستگاه های کشوری اخذ شده و پیش بینی می شود با انجام آن سالانه حدود یک میلیون و 100 هزار تن محصول کشاورزی در این اراضی تولید شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: افزایش تولید گوشت قرمز استان کردستان در برنامه ای پنج ساله از 27 هزار تن فعلی به 40 هزار تن از دیگر طرح های پیشران حوزه کشاورزی استان است.
جعفری گفت: در این طرح اجرای طرح های مختلف سرمایه گذاری در حوزه زنجیره تولید گوشت قرمز با استفاده از تسهیلات قانونی دولت ایجاد شود تا بتوانیم در هر سال 13 درصد از نیاز سالانه 100 هزار تنی گوشت قرمز وارداتی کشور را در این استان تامین کنیم.
وی اضافه کرد: توسعه 50 هزار هکتاری باغات استان دیگر طرح پیشران توسعه حوزه کشاورزی این استان است که در 2 بخش توسعه 35 هزار هکتاری در باغات دیم و 15 هزار هکتاری در باعات آبی دنبال می شود.

** سه تفاهم نامه کشاورزی با اقلیم کردستان عراق امضا شده است
سید احمد ذکریایی نژاد معاون تولیدات بهبود گیاهی کردستان هم در این نشست گفت: برای توسعه فعالیت های کشاورزی و صادرات آن امسال 3 تفاهم نامه با اقلیم کردستان عراق شامل 2 مورد در استان سلیمانیه و یک مورد در استان حلبچه به امضا رسیده است.
** صادرات محصولات کشاورزی در این استان به 330 میلیون دلار رسید
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برابر اعلام گمرک میزان صادرات محصولات کشاورزی از این استان در 10 ماه امسال به 330 میلیون دلار رسیده که 157 میلیون دلار آن شامل تولیدات این استان است.
شهریار حنیفی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی در این استان 2.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است افزود: محصولات صادراتی از نظر وزنی 449 هزار و 800 تن بود که 279 هزار تن آن مربوط به تولیدات استان کردستان است.
به گزارش ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی مسئول کمیته روستایی ستاد گرامیداشت ایام الله دهه فجر بوده و تا کنون نیز 80 مصوبه داشته و مقرر شده گه 6 جشن مردمی در روستاها استان ایجاد کنیم.
3034 / 7349
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.