در این یادداشت آمده است: فرهنگ‌ کُردها، میراث دار هنرها و زیبایی هایی است که با ترویج آن، می‌توان دریچه ای ناب را ‌به‌ روی‌ فرهنگ‌ ایران‌ اسلامی گشود.
در همه بخش های فرهنگ کردستان گنجینه های جذابی وجود دارد که اگر برای عموم ایرانیان برجسته و نمایان شود علاوه بر جذابیت حداکثری نسبت به آن، موجبات توسعه فرهنگی کشور را در بخش فرهنگ های محلی به ارمغان خواهد آورد.
یکی از این گنج های جذاب که فرهنگ کردستان را زیبا نشان می دهد پوشش مردمان کُرد و لباس کُردی است.
لباس از شاخص ترین عوامل فرهنگ بصری هر جامعه ای است و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و ریشه آنها را تشخیص داد.
لباس پوشیدن، نیازی ضروری و جزیی از شئون انسان است و پدیده ای است که تقریبا به اندازه طول تاریخ بشر، سابقه و به قدر پهنه جغرافیایی امروزی زمین، گسترش دارد.
کُردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی و سنتی شدیدی برقرار کرده اند و علاقه زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود دارند.
نه تنها روستاییان بلکه شهرنشینان کُرد نیز تعصب خاصی به لباس محلی دارند بخصوص در شهرهای کوچکتر غالب مردم از پوشش سنتی استفاده می کنند.
پوشاک مردم کُرد بسیار منحصر بفرد بوده و متناسب با شیوه زندگی در زیست بوم خود شکل گرفته است.
تکامل لباس کردی کاملا مناسب وضعیت اقلیمی مناطق کُردنشین بوده و شیوه نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش خود، باعث حفظ و ماندگاری آن شده است.

** ویژگی های اصیل لباس و پوشش کُردی
جهان بینی هر قوم در شکل و کیفیت بسیاری از جنبه های محسوس و ملموس زندگی آن قوم تاثیر قوی دارد.
جهانی که مردم می سازند و در آن زندگی می کنند تا اندازه زیادی تحت تاثیر جهان بینی آنها است.
جوامع مختلف بسته به این که نسبت به هستی چه بینشی داشته و چه معنایی برای زندگی قایل باشند سبک و اسلوب خاصی در پوشیدن لباس خواهند داشت.
به عبارت دیگر فرهنگ یک قوم در وجوه مختلف زندگی آنان از قبیل صنعت، اقتصاد، مدیریت، شهرسازی، معماری و هنر تجلی می کند و به منزله روحی است که در کالبد تمدن آن قوم جریان دارد و هر یک از این جنبه ها آیینه ای است که چون در آن نیک بنگریم، می توانیم چهره آن روح حاکم و آن فرهنگ کلی جامعه را در آن مشاهده کنیم.
رابطه لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و غریبه وارد محیطی می شود نخستین علامتی که او را می شناساند همان لباس او است گویی انسان ها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش، خود را معرفی می کند.
از این منظر لباس کُردی که به مثابه شناسنامه فرهنگ کُردها است دارای ویژگی هایی ریشه ای است که به صورت کلی به مواردی از آن اشاره می شود.
1- تطابق با موازین شرعی و اسلامی، به جهت رعایت عفت و حجاب، یکی از پوشش هایی که مطابق با اصول اسلامی (مرد و زن) محسوب می شود بدون شک لباس و پوشش کُردی است و با گذر زمان تا امروز به جهت ورود فرهنگ های بیگانه این ادعا اثبات شده که لباس کردی در قیاس با سایر پوشش ها از این موضوع ویژه بهره مند است.
2- آراستگی و زیبایی کلی، با نگاهی اجمالی به نوع پوشش مردان و زنان کرد نوعی آراستگی توام با زیبایی در لباس شان وجود دارد که این نوع پوشش الهام گرفته از رنگ های جذاب طبیعت و سرشار از همان هنری است که فرهنگ کردستان را زبانزد همگان کرده است.
3- ریشه دار بودن، با توجه به قدمت تاریخی فرهنگ کُردها این نوع پوشش ریشه در تمدن آنان دارد و با گذشت زمان سینه به سینه به آیندگان رسیده است و از این منظر هم از پوشش های اصیل و برجسته است.
4- تناسب و همگونی با دیگر هنرهای فرهنگ کردستان؛ یکی از امتیازات ویژه لباس کردی همگونی آن با موسیقی و رقص کردی (هه لپرکی) که از دیگر هنرهای اصیل فرهنگ کُردهاست، می باشد و با چنین نگاهی، این نوع پوشش دارای ویژگی خاص است.
5- تنوع در رنگ و طراحی، لباس کُردی دارای تنوع در رنگ بندی و طراحی های مختلف است که این خود یکی از رموز ماندگاری این نوع پوشش در میان نسل حاضر محسوب می شود و پاسخگوی نیازها و سلیقه های مختلف است.
منبع: هفته نامه آوات
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.