به گزارشش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی عصر چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات کردستان اظهار داشت: با بزرگنمایی هیچ گره ای از مشکلات این استان باز نمی شود بلکه باید با تعامل و همفکری مشکلات را تکه تکه و سپس حل کرد.
وی با بیان اینکه عده ای همنوا با دشمن مسئول نا امید کردن مردم شده اند، افزود: بسیاری از مطبوعات محلی استان صفحات اول خود را به خبرهای منفی اختصاص می دهند در حالیکه در صفحات داخلی شان خبرهای امیدوار کننده هست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: تا همدلی بیشتر، پوشش دادن مشکلات و هماهنگی برای حل آنها اتفاق نیفتد شاهد بهبود عملکردها نخواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه خود منتقد شرایط موجود است، یادآور شد: سیستم جامعی که مرز سیرانبند و باشماق را به حداکثر بهره برداری برساند آرزوی ماست و تحقق آن را در برنامه داریم.
فیروزی اضافه کرد: از دی ماه سال گذشته تا امسال 50 میلیارد ریال در مرز باشماق هزینه شده پس نمی توان گفت برای مرز کاری نمی شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی در مرز فعالیت خوبی ندارد، گفت: هزینه های زیادی در مرز باشماق انجام شده، بسیاری از نقاط آسفالت، دروازه ورود و خروج ساماندهی و شرایط آبرومندی ایجاد شده است.
معاون استاندار کردستان اظهار داشت: افزایش صادرات 115 درصدی در استان کردستان امیدوار کننده و در مقایسه با کشور مناسب است.
فیروزی افزود: در کشور برنامه ریزی هایی برای افزایش هشت میلیارد دلار صادرات به عراق از 12 مرز بین 2 کشور صورت گرفته و با توجه به اینکه 2 مرز مشترک ایران و عراق در استان کردستان قرار دارد انتظار می رود این استان سهم قابل توجهی در رشد صادرات داشته باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: از بخش خصوصی واقعی و صادر کننده فعال می خواهیم به این حوزه وارد شود.
وی با بیان اینکه نقشه راه توسعه صادرات به عراق باید تدوین شود، یادآور شد: وضع موجود، مطلوب، روش ها و اقدامات لازم برای رشد صادرات در این نقشه راه باید تبیین شود.

** صادرات کردستان 115 درصد افزایش داشته است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این کارگروه گفت: صادرات کردستان به خارج از کشور در 9 ماه منتهی به آذر گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 115 درصد افزایش داشته است.
محمد دره وزمی اظهار داشت: در این مدت 638 میلیون دلار از کردستان کالا صادر شده که 78 درصد آن از طریق گمرک مرز باشماق بوده است.
وی افزود: سیب تازه، انواع ماهی، گوجه فرنگی، حبوبات، مصنوعات و تولیدات پلاستیکی بیشترین کالاهای صادر شده از گمرک این استان بوده است.
دره وزمی اضافه کرد: میزان تحقق صادرات استان کردستان نسبت به برنامه در نظر گرفته شده 144 درصد تحقق داشته است.
وی یادآور شد: سهم کردستان از صادرات کشور به غیر از پتروشیمی و میعانات از نظر وزنی یک و نیم درصد و از نظر ارزش ریالی 3.3 درصد افزایش یافته است.
دره وزمی تاکید کرد: واردات استان کردستان در 9 ماه منتهی به آذر امسال 27 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: سهم استان کردستان از واردات کشور در 9 ماه منتهی به آذر امسال چهار صدم درصد از نظر وزنی و هشت صدم درصد از نظر ارزش ریالی بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: امسال 3.6 میلیارد دلار ترانزیت از کردستان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه پارسال 6 درصد از لحاظ ارزش ریالی افزایش و چهار درصد از لحاظ وزنی کاهش داشته است.
یکی از سرمایه گذاران کردستانی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می کند هم در این کارگروه گفت: اتاق بازرگانی سلیمانیه هیچ تعاملی با اتاق بازرگانی سنندج ندارد.
کاوه خداکرمی افزود: ضروری است کمیته ای به منظور شناساندن و کسب اعتبار برای برندها و کالاهای ایرانی در کردستان عراق تشکیل شود.
وی از این کارگروه خواست که در راستای گسترش و جذب گردشگران سلامت غرفه ای کوچک را در مرز باشماق در اختیار آنها قرار دهند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.