عرفان مومن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بدلیل برداشت بی رویه و غیرمجاز از سفره های آب زیرزمینی، شاهد افت محسوس منابع آبی بویژه در دشت های شرقی استان هستیم.
وی اضافه کرد: از سال 85 و ابتدای شکل گیری فعالیت گروه های گشت و بازرسی این شرکت، یک هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان مسدود شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه با بهره برداران غیرمجاز آب برخورد جدی می شود، افزود: امسال نیز با حکم دستگاه قضایی بیش از 200 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود شد.
وی از وجود 13 هزار و 400 حلقه چاه آب مجاز در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد، 9 هزار و 212 حلقه چاه غیر برقی و چهار هزار و 188 حلقه نیز برقی است.
مومن پور با بیان اینکه از چاه های مجاز نیز سالانه 160 میلیون مترمکعب آب اضافه برداشت می شود، تاکید کرد: تلاش دستگاه قضایی در رابطه با انسداد چاه های غیر مجاز قابل تقدیر است اما انتظار داریم نیروی انتظامی به عنوان ضابط، در بحث مسدود کردن چاه ها جدی تر عمل کرده و همکاری بهتری با شرکت آب منطقه ای داشته باشد.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.