خسرو کریمی پناه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استان کردستان یکی از قطب ها و تولیدکنندگان عمده شیر کشور است و با راه‌اندازی بزرگترین واحد پرورش گاو شیری غرب کشور تحولی بزرگ در این بخش ایجاد می‌شود.
وی افزود: شرکت دشت گل کردستان با ظرفیت اولیه 2 هزار و 500 راس دام سنگین شیری سال 93 عقد قرارداد کرد و دهه فجر امسال از آن به عنوان بزرگترین واحد تولید شیر غرب کشور بهره برداری می شود.
کریمی پناه با اشاره به سرمایه گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریال بنیاد مستضعفان برای این طرح، تاکید کرد: این طرح در زمینی به مساحت 50 هکتار احداث و برای 120 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.
مدیر جهاد کشاورزی قروه مجموع ظرفیت دام مولد این واحد را 2 هزار و 500 راس در فاز اول اعلام کرد و یادآور شد: این واحد در حال حاضر اکنون پنج هزار راس گاو شیری، گوساله و گاو نر دارد.
وی درباره دیگر طرح های دامداری قابل بهره برداری در دهه فجر این شهرستان اضافه کرد: یک واحد 50 راسی پرواربندی گوساله و چهار واحد پرورش گوسفند داشتی نیز در این شهرستان به بهره برداری می رسد که در مجموع برای 11 نفر شغل مستقیم ایجاد می کنند.
کریمی پناه هزینه اجرای این پنج طرح را 12 میلیارد و 530 میلیون ریال اعلام کرد.
وی با بیان اینکه استان کردستان و شهرستان قروه از تولیدکنندگان عمده علوفه کشور هستند، گفت: با راه‌اندازی چنین واحدهایی می‌توان از این ظرفیت برای تولید پایدار و اشتغالزایی مطلوب استفاده کرد.
وی افزود: هم اکنون 70 واحد صنعتی و 650 واحد نیمه صنعتی پرورش دام در شهرستان قروه وجود دارد که سالانه سه هزار و 70 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی قروه یادآور شد: 320 هزار واحد دامی در بخش های سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی در قروه وجود دارد.
وی با اشاره به رتبه دوم این شهرستان در تولید علوفه استان کردستان اظهار داشت: 6 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کردستان توان تولید 225 هزار تن علوفه را در سال دارد.
کریمی پناه تاکید کرد: از سویی تی دی ان ( علوفه خشک) تولیدی در این استان هم 191 هزار تن در سال است که 110 هزار تن آن مازاد بر نیاز مصرفی بوده و به دیگر مناطق کشور صادر می شود.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.