حسین آقا عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آستانه چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی اظهار داشت: آمار واقعی از تعداد تراکتور و کمباین قبل از انقلاب در این استان در دسترس نیست اما بر اساس بررسی های انجام شده این تعداد حدود 2 هزار دستگاه تخمین زده می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس این برآوردها، ضریب مکانیزاسیون استان در سال 57 حدود 15 صدم اسب بخار در هر هکتار بوده در حالیکه در پایان سال 96 تعداد ماشین آلات بخش کاورزی به حدود 27 هزار دستگاه رسیده است.
عزیزی افزود: در سال 1357 به ازای هر 375 هکتار یک دستگاه تراکتور در سطح استان وجود داشت اما در سال 1396 این عدد به 30 هکتار به ازای هر دستگاه رسید که نشان از رشد چشمگیر و رسیدن شاخص مکانیزاسیون بخش کشاورزی به 2 و سه صدم اسب بخار در هر هکتار است.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: اکنون در این استان علاوه بر حدود 27 هزار دستگاه انواع تراکتور، یک هزار و 31 دستگاه کمباین و 96 هزار دستگاه ادوات دنباله بند نیز وجود دارد.
وی تاکید کرد: 95 درصد توسعه شاخص مکانیزاسیون استان با تکیه بر صنعت داخلی کشور انجام شده بطوریکه 99 درصد ماشین آلات و ادوات کشاورزی، 90 درصد دستگاه های عملیات خاک ورزی و 94 درصد تراکتورها از تولیدات داخل تهیه و در اختیار کشاورزان است.
عزیزی گفت: پیش از انقلاب پایین بودن شاخص مکانیزاسیون باعث کشت و کار کشاورزی به صورت دستی می شد و نبود شرکت های تولید کننده در داخل کشور و سنتی بودن زراعت و باغات از جمله عوامل اصلی روند کُند مکانیزاسیون شده بخش کشاورزی این استان شده بود.
وی اظهار داشت: اکنون در سایه رشد چشمگیر توسعه مکانیزاسیون، شاهد گرایش سریع کشاورزی سنتی به مدرن بویژه بخش حفاظتی، روش های کم خاک ورزی، بی خاک ورزی در حدود 40 هزار هکتار از اراضی استان کردستان هستیم.
کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد باغی و زراعی وجود دارد و سالانه بیش از 2٫5 میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی) برداشت می شود.
در این استان در مجموع 38 هزار هکتار انواع باغ های محصولات هسته دار و بدون هسته وجود دارد و سالانه بیش از 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان برداشت می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.