به گزارش ایرنا، دوم تیر ماه سال 95 نخستین دفتر ارتباط با استاندارد کردستان در محل استانداری راه اندازی شد و حال بعد از گذشت بیش از دو سال تعداد تفاهم نامه های امضا شده در این راستا به 19 مورد رسیده است.
دفاتر ارتباط با استاندارد به منظور همکاری و تشریک مساعی در زمینه اجرای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، ترویج استاندارد، ارتقای کیفیت کالا و خدمات و انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی مرتبط با ارگان ها و ادارات ایجاد شده اند.
بند 24 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هم بر افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن تاکید کرده است لذا یکی دیگر از اهداف راه اندازی دفاتر ارتباط با استاندارد تحقق این بند نیزهست.
نحوه ایجاد این دفاتر هم بدینگونه است که در ادارات، نهادها، سازمان ها و دانشگاه هایی که نیاز به ارتباطات بیشتری با استاندارد دارند پیش نویس تفاهم نامه ما بین آنها با اداره کل استاندارد تهیه و بعد از ویرایش به تایید می رسد.
آنگاه بعد از برگزاری چندین جلسه ما بین دو طرف، مشخص می شود آیا دفتری در این رابطه ایجاد یا اینکه فقط فردی به عنوان نماینده و رابط تعیین شود.
اجرای این برنامه در سال نخست آن (1395) با شتاب فراوانی همراه بود به گونه ای که در همین سال 13 تفاهم نامه منعقد و سپس دفاتر ارتباط با استاندارد راه اندازی شد و تا پایان سال گذشته دومین استان کشور بودیم که تاکنون هم این رتبه حفظ شده است.
به مرور این روند کاهش پیدا کرد و در سال 96 چهار تفاهم نامه و امسال هم دو تفاهم نامه به امضا رسید که تفاهم نامه های امسال مربوط به معرفی رابط استاندارد در دادگستری و بنیاد نخبگان کردستان است.

** ایجاد 17 دفتر ارتباط با استاندارد
رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل استاندارد کردستان گفت: در حال حاضر 19 تفاهم نامه با ادارات و دانشگاه های استان منعقد شده که از این تعداد 17 مورد دارای دفتر ارتباط با استاندارد هستند و دو مورد نماینده و رابط با استاندارد معرفی کردند.
نظام جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج مورد پیش نویس تفاهم نامه با پنج دستگاه دیگر نیز تهیه و برای آنها ارسال شده که در صورت تایید نهایی تصمیم برای ایجاد دفتر یا تعیین رابط استاندارد اخذ خواهد شد.
تعدادی از ادارات بعد از امضای تفاهم نامه بجای اینکه دفتر فعالیت خود را با استاندارد بگشایند و هر سال آن را ورق بزنند، بستند و دیگر سراغی از مفاد تفاهم نامه نگرفتند و حتی زمانی که از آنها سراغی از این کار انجام شده، گرفتیم یادشان رفته بود چنین کاری را هم انجام داده اند.
برخی از ادارات نیز بواسطه تفاهم نامه منعقد شده و دفتر ایجاد شده، استانداردی تدوین کرده و یا در حال تدوین آن هستند و بعضی ها هم دوره های آموزشی و سمینارهای تخصصی برگزار کرده و ایجاد این دفتر را در افزایش همکاری های خود با اداره کل استاندارد مفید و موثر می دانند.

** دفاتر ارتباط با استاندارد بازوی اجرایی اداره کل استاندارد
مدیرکل استاندارد استان کردستان می گوید: پس از بررسی پتانسیل موجود و ارتباط با مسئولین ادارات اقدام به ایجاد و افتتاح دفاتر ارتباط با استاندارد در ادارات استان کرده و می کنیم.
منصور لهونیان افزود: با توجه به تعدد وظایف استاندارد، همکاری سایر ادارات در راستای انجام بهینه کارهای مربوط به استاندارد می تواند مثمر ثمر باشد.
وی اظهار داشت: این دفاتر، رابط اداره استاندارد با آن اداره یا ارگان هستند و با اطلاعاتی که از وظایف قانونی استاندارد و اداره مربوطه خود دارند باعث سهولت در تعامل و همکاری بین سازمانی می شوند.
مدیرکل استاندارد استان کردستان در پاسخ به اینکه با ایجاد 17 دفتر ارتباط با استاندارد در استان آیا اهداف مد نظر محقق شد، گفت: میزان تحقق اهداف مورد نظر در ایجاد این دفاتر در استان معنی دار بود و با پیگیری دو طرفه، مفاد تفاهم نامه اجرایی شده است.
لهونیان اضافه کرد: اداره کل استاندارد در اکثر ادارات دفاتر مستقر دارد و از طریق آنها وظایف و کارهای مربوطه را پیگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه این دفاتر مانند بازوی اجرایی و نماینده اداره استاندارد است، یادآور شد: همکاری در کنترل بازار و جلوگیری از تولید و توزیع کالای بدون کیفیت و تدوین استانداردهای ملی و ترویج استانداردها از مهمترین کارهای انجام شده از طریق این دفاتر است.
مدیرکل استاندارد استان کردستان تاکید کرد: این اداره کل در نظر دارد به منظور همکاری در اجرای قانون و اشاعه فرهنگ استاندارد با ارگان و ادارات استان، تعداد این دفاتر را افزایش داده و با عقد تفاهم نامه همکاری میزان تعاملات بین سازمانی را افزایش دهد.

** وجود دفاتر ارتباط با استاندارد نیازی ضروری است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به اینکه از زمان راه اندازی دفتر ارتباط با استاندارد در این معاونت تاکنون چند دوره آموزشی برگزار شده است، گفت: در این مدت سمینار مشترکی هم با اداره کل استاندارد برگزار کردیم.
ابراهیم قادری با اشاره به اینکه محصولاتی که در مرکز رشد دانشگاه تولید می شود باید دارای استاندارد باشد، افزود: تاکنون چهار، پنج محصول تولید کردیم ولی تا زمانی که مجوز وزارت بهداشت را در این رابطه اخذ نکنیم نمی توانیم اقدام به تدوین استاندارد آن کنیم.
وی افزود: تفاوت کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته در وجود استاندارد است و اگر فرآیند و تولید محصول استاندارد نباشد شاهد وقوع اتفاقاتی همچون اختلاس و بی نظمی، هرج و مرج و غیره خواهیم بود.
قادری با اشاره به اینکه در آینده نیاز به دفتر ارتباط با استاندارد در این دانشگاه بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: برای استاندارد کردن آزمایشگاه ها و تولید محصولات بر مبنای استاندارد، به وجود این دفتر نیاز بیشتری پیدا خواهیم کرد.
21 آذر ماه سال 95 تفاهم نامه مربوط به ارتباط با استاندارد در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه کردستان به امضا رسید، رئیس این مرکز رشد که حدود 6 ماه از انتصاب اش در این پست می گذرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از چنین اقدامی اظهار بی اطلاعی کرد.

** تدوین 3 استاندارد در پارک علم و فناوری استان
تفاهم نامه ارتباط با استاندارد 15 آذر سال 95 در پارک علم و فناوری کردستان امضا شد، رابط دفتر ارتباط با استاندارد در پارک علم و فناوری گفت: فعالیت یکی از شرکت های فناور پارک در راستای تدوین استاندارد است به همین دلیل ما بطور روزانه با اداره کل استاندارد در ارتباط هستیم.
یاور فلاحی افزود: برای کالاها و محصولات تولیدی که پیش از این استانداردی برای آنها تدوین نشده اقدام به تدوین استاندارد می کنیم و کالاهایی که استاندارد اجباری دارند خود شرکت ها باید با توجه به استاندارد تدوین شده آن اقدام به تولید کنند.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه شرکت کولاک کردستان دستگاه ترکیب بنزین و گاز برای خودروها را تولید کرده و چون استانداردی در این رابطه وجود ندارد با همکاری چند ارگان و پژوهشگر در حال تدوین استاندارد آن است.
فلاحی تاکید کرد: از زمان تاسیس دفتر ارتباط با استاندارد در پارک علم و فناوری استان سه استاندارد تدوین شده و دو استاندارد هم در حال تدوین است.

** کارکنان برای تدوین استاندارد نیاز به انگیزه دارند
مسئول دفتر ارتباط با استاندارد در استانداری کردستان هم گفت: در ابتدا برای دوره های آموزشی تدوین استاندارد تعدادی از همکاران را معرفی کردیم و سه نفر شرکت و گواهی آموزشی را هم دریافت کردند.
آمنه مفاخری با اشاره به اینکه گواهی های صادر شده مورد پذیرش استانداری قرار نگرفت، افزود: تمامی مراحل تعیین شده را انجام دادیم ولی بازددهی نداشت و همکاران انگیزه و مشوقی برای ورود به این مبحث نداشتند.
وی اظهار داشت: از آنجا که کارهای مربوط به این دفتر از رسالت ها و وظایف تعیین شده هم نبود لذا کسی رغبت و تمایلی به انجام آن نداشت.

** استاندارد رشته شال بافی در حال تدوین است
10 شهریور سال 95 دفتر ارتباط با استاندارد در اداره کل میراث فرهنگی استان ایجاد شد، مسئول دفتر ارتباط با استاندارد این اداره کل می گوید: یکی از خواسته های ما برقراری تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل استاندارد بود که با ایجاد این دفتر محقق شد.
میمنت موسوی از تدوین استاندارد صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: از زمان امضای تفاهم نامه مابین طرفین و ایجاد دفتر ارتباط با استاندارد مشغول اقدامات مربوط به تدوین استاندارد صنایع دستی هستیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون استاندارد شال بافی در استان در حال تدوین است و پیشنهاد تدوین استاندارد در دو رشته دیگر صنایع دستی هم برای سال آینده ارائه شده است.

** تاسیس آزمایشگاه فنی مکانیک خاک
تفاهم نامه مربوط به ارتباط با استاندارد در سازمان نظام مهندسی معدن کردستان هم در مورخ 16 شهریور سال 95 به امضا رسید، مسئول این دفتر به خبرنگار ایرنا گفت: این دفتر به منظور بهره گیری از امکانات و توانمندی های پژوهشی، فناوری، نوآوری و صنعتی طرفین راه اندازی شده است.
سارا احمدی اضافه کرد: دفتر استانداردسازی در نظام مهندسی معدن استان به منظور ایجاد حلقه ارتباطی بین اداره استاندارد و سازمان در تمام زمینه های مشترک فعالیت از جمله پژوهش، آموزش و بازآموزی استانداردهای مربوط به مصالح ساختمانی به مسئولین فنی معادن و مسئولین کنترل کیفیت با همکاری استاندارد آغاز به فعالیت کرده است.
وی افزود: یکی از فعالیت های این دفتر ترغیب اعضا سازمان نظام مهندسی معدن استان به مشارکت در تدوین استانداردهای مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی و ارائه مشاوره لازم در این زمینه بوده است.
مسئول دفتر ارتباط با استاندارد سازمان نظام مهندسی معدن کردستان گفت: در همین راستا در سنوات 95 تا 97 گشت های ویژه مشترک بازدید از واحدهای تولید مصالح ساختمانی با هدف کنترل کیفیت مصالح ساختمانی، نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، بررسی مشکلات مربوطه و ارائه راهکار برای رفع موانع با همکاری این دو ارگان و سایر ارگان های مرتبط از جمله استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت اجرا شده است.
احمدی یادآور شد: از جمله برنامه های در دست اقدام این سازمان تاسیس و تجهیز آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و سنگ به عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد در سازمان نظام مهندسی معدن استان است.
تفاهم نامه ارتباط با استاندارد در ادارات آموزش و پرورش، حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش فنی و حرفه ای استان، سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نظام مهندسی معدن، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، پارک علم و فناوری، شرکت گاز، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه کردستان، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان، استانداری، شورای اسلامی و مرکز رشد و فناوری سلامت - معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دادگستری و بنیاد نخبگان استان منعقد شده است.
ادارات و ارگان هایی که به اهمیت و ضرورت استاندارد معتقدند و آن را در پیشرفت و توسعه برنامه ها و کارهای خود موثر می دانند دفاتر ارتباط با استاندارد در آنجا هم شناخته شده و هم فعال است.
گزارش از چنور صادقی
9936/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.