به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احسن علوی روز شنبه در دیدار با تعدادی از کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ مطالعه نیاز اصلی جامعه است، اظهارداشت: تمامی اقشار جامعه باید در راستای تقویت فرهنگ مطالعه تلاش کنند.
وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی کانون اصلی رشد و تعالی جامعه هستند، افزود: توسعه این بخش و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه باعث حل بسیاری از مشکلات فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی می شود.
نماینده مردم شهرستان های، سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات در جامعه آنقدر زیاد است که این امر سبب کاهش توجه برخی از حوزه های تاثیرگذار در جامعه شده است.
علوی با اشاره به اینکه کردستان یک استان فرهنگی است، اظهار داشت: کمک به ارتقای سرانه مطالعه از وظایف نمایندگان مردم و مسئولان است.
وی ضمن تقدیر از تلاش های متولیان کتاب خوانی، گفت: کسانی که در این بخش فعالیت می کنند وظیفه بسیار اثرگذاری در جامعه ایفا می کنند و می توانند جامعه را به سمت آگاهی و سعادت سوق دهند.
علوی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط موثر کتابخانه های عمومی با نمایندگان مردم در مجلس افزود: هرگونه حمایت از این نهاد فرهنگی که در راستای ارتقای آگاهی جامعه فعالیت می کند به نفع مردم و جامعه است.

**خرید بالغ بر 20 هزار جلد کتاب کُردی و اهل سنت
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: توجه نمایندگان مردم و و مسئولان به این نهاد فرهنگی مایه دلگرمی و زمینه ساز افزایش بیش از پیش انگیزه است.
محمد عبدالملکی بیان کرد: در حال حاضر 50 باب کتابخانه عمومی نهادی در استان کردستان فعالیت می کند که در این کتابخانه ها بالغ بر 48 هزار نفر عضویت دارند.
وی با بیان اینکه کردستان فاقد کتابخانه مرکزی است، افزود: زمین مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی در تملک این نهاد است اما به دلیل نبود اعتبار هیچ اقدامی برای ساخت آن صورت نگرفته است.
عبدالملکی با بیان اینکه ساخت این کتابخانه نیازمند اعتبارات ملی است، اظهار داشت: از نمایندگان مردم و سایر مسئولان تقاضا داریم در جذب اعتبار به منظور ساخت این کتابخانه که از نیازهای ضروری استان است، تلاش کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به خرید بیش از 20 هزار جلد کتاب کُردی و اهل سنت و توزیع در کتابخانه های استان اضافه کرد: با وجود کمبود اعتبار خوشبختانه اقدامات خوبی در سال های اخیر در این زمینه صورت گرفته است.
وی گفت: ارزش این کتاب ها بالغ بر 60 میلیارد ریال است و به زودی در قفسه کتابخانه ها به منظور استفاده عمومی قرار می گیرد.
عبدالملکی با اشاره به اینکه کمک به توسعه فرهنگ کتابخوانی وظیفه ای همگانی است، اضافه کرد: کتاب از مهم ترین ارکان توسعه فرهنگی جامعه است و بدون تردید توسعه فرهنگی زمینه ساز توسعه در سایر بخش های نیز خواهد بود.
به گزارش ایرنا، 78 کتابخانه عمومی در سطح کردستان کردستان وجود دارد که از این تعداد 50 باب نهادی و 28 باب هم مشارکتی است و هم اکنون 48 هزار نفر از مردم این استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.
زیربنای کتابخانه های عمومی کردستان 20 هزار و 414 مترمربع است و به ازای هر یکصد نفر جمعیت استان 1.3 مترمربع فضای کتابخانه ای وجود دارد که این شاخص در کشور چهار مترمربع است.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.