شیدا خیراللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماران مرگ مغری از اهالی شهرستان های سنندج، بیجار، قروه، مریوان، روستای آویهنگ از توابع بخش کلاترزان و روستای کرگ آباد از توابع دهگلان بودند.
وی با بیان اینکه این بیماران هیچ کدام کارت اهدای عضو نداشتند و با رضایت خانواده ها این کار انجام شد، افزود: شرط اصلی اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، رضایت خانواده است و صدور کارت فقط جنبه فرهنگی دارد و نمی تواند مجوزی برای برداشت عضو در زمان مرگ مغزی باشد.
کارشناس مسئول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: سال گذشته از میان بیماران مرگ مغزی در استان پنج نفر دارای کارت اهدای عضو بودند اما چون خانواده هایشان رضایت نداشتند عمل برداشت اعضا انجام نشد.
وی یادآور شد: بیماران مرگ مغزی بدلیل فعال نبودن واحد پیوند اعضا در بیمارستان کوثر سنندج برای برداشت عضو به بیمارستان شریعتی تهران اعزام می شوند.
خیراللهی گفت: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center در این عمل خیر داوطلب شوند.
وی اضافه کرد: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر و متقاضی می تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.
به گزارش ایرنا، مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه فوت می کند.
سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالیکه سطح هوشیاری انسان سالم عدد 15 است، بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا 10 روز زنده نخواهند ماند.
اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها است ضمن اینکه برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.