به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فلاحی روز یکشنبه در نشست فعالان اقتصادی بانه اظهار داشت: تنها 10 درصد اراضی شهرستان قابل کشت است و از طرف دیگر بیشترین رشد جمعیت در سال های اخیر در استان کردستان مربوط به بانه است.
وی افزود: شهرستان بانه دومین شهر پر باران استان کردستان است اما اکثر اراضی شهرستان به صورت دیم کشت می شود و بانه از لحاظ کشاورزی وضعیت مناسبی ندارد و معیشت بسیاری از مردم وابسته به درآمدهای مرزی است.
فلاحی تاکید کرد: زیرساخت های اشتغالزایی در بانه فراهم نشده و این امر وابستگی مردم به مرزها را بیشتر کرده هر چند در حال فراهم کردن زیرساخت های اشتغالزایی هستیم.
وی به روابط دیرینه فرهنگی و خویشاوندی مردم بانه با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و یادآور شد: رسمی شدن بازارچه سیرانبند مطالبه جدی و به حق مردم شهرستان است که تحقق آن نیاز به پیگیری های جدی دارد.
فرماندار بانه اضافه کرد: رسمی شدن این مرز در تامین امنیت، معیشت و رفاه مرزنیشنان و توسعه اقتصادی استان کردستان نقش موثری خواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز گفت: تجارت در بانه به تولیدات صادرات محور گرایش پیدا کرده و تنها راه نجات اشتغال پایدار هم ایجاد واحدهای تولیدی صادرات محور است که ایجاد مرز سیرانبند برای تولیدکنندگان این زمینه را فراهم کرده است.
محمد دره وزمی اظهار داشت: زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی نیز در آینده به بهره برداری می رسد که در احداث واحدهای تولیدی نیز بیشتر خواهد شد و تولیدکنندگان می توانند کالاهای خود را به صورت مستقیم از مرز سیرانبند به اقلیم کردستان صادر کنند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور حسن دانایی فر دبیر توسعه روابط ایران با عراق و سوریه با هدف بررسی مشکلات بازارچه مرزی سیرانبند برگزار شد و فعالان اقتصادی نیز با اهمیت و جایگاه این بازارچه در توسعه اقتصادی استان و روابط حسنه مردم منطقه با اقیلم کردستان عراق بر رسمی شدن آن و تسریع در بهبود روند مبادلات تجاری در ان تاکید کردند.
در 9 ماه منتهی به آذر امسال صادرات در بازارچه سیرانبند به لحاظ ارزش دلاری 211 درصد و به لحاظ وزنی 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
بازارچه سیرانبند بانه دومین بازارچه استان کردستان در 25 کیلومتری شهر بانه واقع شده است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.