به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزام بیدارپور روز شنبه در جلسه هم اندیشی برنامه ریزی برای اجرای طرح پویش ملی تغذیه اظهار داشت: این طرح توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با همکاری سازمان ها و ارگان های مختلف از 20 تا 30 دی در شهرها و روستاهای استان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود 82 درصد بار بیماری ها در کشور به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد، افزود: یکی از عوامل خطر بیماری های غیرواگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است که محور اصلی پویش تغذیه نیز آگاهی بخشی در مورد کاهش مصرف این موارد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیرواگیر ترویج فرهنگ تغذیه سالم است به گونه ای که با رعایت کردن اصول تغذیه 80 درصد موارد دیابت، 50 درصد بیماری های قلبی عروقی و 30 تا 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.
وی یادآور شد: در همین راستا نهمین پویش ملی تغذیه سالم با همکاری ارگان های بین بخشی و با هدف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد مردم جامعه در خصوص کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش حساس سازی و ترغیب صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی کم قند، کم نمک و کم چرب همزمان با کشور در کردستان برگزار می شود.
بیدارپور حساس سازی ترغیب صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی کم قند، کم نمک و کم چرب، استفاده از پتانسیل های موجود برای آموزش تغذیه سالم و جلب مشارکت ائمه جماعات به منظور اطلام رسانی درست تغذیه به مردم را از دیگر اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای این پویش ملی تمام شبکه های بهداشت و درمان، کارشناسان تغذیه، بهورزان، پزشکان و مدیران استانی و شهرستانی آموزش های لازم را دیده و به مخاطبان خود در هر نقطه ای آموزش خواهند داد.
یکی از مولفه های موثر و قابل ملاحظه در پیشگیری از بیماری های مزمن و امروزی در دنیا و کشور ما مساله تغذیه و الگوی مصرف مواد غذایی است و در همین راستا و به منظور ارتقای آگاهی جامعه در زمینه رعایت الگوهای غذایی مطلوب توسط افراد جامعه، پویش ملی تغذیه در فاصله زمانی 20 تا 30 دی ماه در سراسر کشور اجرا می شود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.